Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

16. januára 2011

Vážny kritizuje chystané prepúšťanie na železniciach



Poslanec parlamentu a bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) kritizuje plánované hromadné prepúšťanie viac ako 4 tisíc pracovníkov v troch štátnych železničných ...



Zdieľať
vazny Foto: SITABRATISLAVA 16. januára (WEBNOVINY) - Poslanec parlamentu a bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) kritizuje plánované hromadné prepúšťanie viac ako 4 tisíc pracovníkov v troch štátnych železničných spoločnostiach a rušenie alebo obmedzovanie osobnej železničnej prepravy. Podľa neho sú to chybné kroky, ktoré bude Slovensko v budúcnosti ťažko naprávať. "Znova si táto vláda zvolila najjednoduchšiu aj najtriviálnejšiu cestu, len hlúpe prepúšťanie, predaj, priame zadávanie výkonných liniek bez súťaží a rušenie výkonov bezhlavo a bez koncepcie, uviedol v stanovisku pre agentúru SITA.


Pripomenul, že rezort dopravy pod jeho vedením pripravil vytvorenie holdingu troch štátnych železničných spoločností. "Obslužné činnosti nesúvisiace s hlavným predmetom podnikania železničného sektora, takzvaný non core biznis, vrátane nepotrebného majetku by mohli byť riešené v trhovom prostredí. Ak by si vedeli tieto činnosti na seba zarobiť, nemuselo by prísť k tak rozsiahlemu a masívnemu prepúšťaniu zamestnancov v celom sektore. Takýto model je v súlade so Stratégiou dopravy do roku 2020, ktorú mimochodom ešte nikto nezmenil," poznamenal Vážny.

Harmonizáciu železničnej a autobusovej dopravy mal podľa Vážneho priniesť od roku 2012 zákon z roku 2009 o doprave na dráhach. Podľa zákona v roku 2010 bolo objednávateľom dopravných služieb v celoštátnej doprave a regionálnej doprave ministerstvo dopravy. "Od 1. januára 2011 majú a vykonávajú vyššie územné celky práva a povinnosti objednávateľa, vyjadrujú sa k tvorbe cestovného poriadku vo vnútroštátnej osobnej doprave z hľadiska zabezpečenia dopravnej obslužnosti kraja, miest a mestských aglomerácií a ako prenesený výkon štátnej správy uhrádzajú stratu podľa zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme," citoval Vážny z obsahu zákona o dráhach. Úhrada za stratu z plnenia záväzkov podľa zmlúv o dopravných službách vo verejnom záujme sa pritom poskytuje z rozpočtovej kapitoly ministerstva dopravy.

Kroky k ozdraveniu železničného sektoru na základe spomínaného zákona boli podľa exministra zbytočne rezortom dopravy cez poslaneckú novelu zastavené, keď sa posunula účinnosť presunu kompetencií v oblasti regionálnych železníc na vyššie územné celky (VÚC). "V súčasnosti bude naďalej štát a VÚC plať duplicitne výkony v autobusovej a železničnej doprave na tých istých trasách," dodal Vážny. Bývalá vláda Roberta Fica podľa exministra dopravy zabezpečila zákonný rámec na to, aby samosprávne kraje harmonizovali výkony autobusových spoločností a regionálnej železničnej dopravy vrátane príslušného objemu financií. "Súčasné vedenie rezortu zabezpečilo posun účinnosti zákona, čím dochádza k zbytočným stratám, ktoré bude potrebné riešiť rušením spojov alebo zvýšením cestovného," uviedol.

Pre nákladného a osobného železničného dopravcu je podľa Vážneho limitujúce splnenie záväzku znížiť cenu za použitie železničnej infraštruktúry. Vychádza to z implementácie legislatívy Európskej únie, podľa ktorej všetky členské štáty musia kryť fixné náklady v súvislosti s dopravnou cestou. V SR ich musí vykryť manažér dopravnej cesty, čiže Železnice SR (ŽSR). "Systém je nastavený tak, že úhrady manažérovi infraštruktúry na zabezpečenie vyrovnaného hospodárenia vo výške fixných nákladov vynaložených na prevádzku železničnej infraštruktúry poskytuje ministerstvo do 31. decembra 2011 len do výšky schválenej na tento účel v zákone o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok.“ V prípade potreby ďalších zdrojov na úhradu fixných nákladov si v prechodnom období počas tohto roka musia ŽSR zobrať úver. Následne fixné náklady budú v ďalších rokoch plne záväzkom štátu ako v ostatných členských krajinách EÚ. Aby to malo žiadaný efekt, je v železničnom sektore podľa Vážneho potrebné pokračovať v ozdravných krokoch, dôsledne kontrolovať a odsúhlasovať fixné náklady v príslušných rokoch a usporiadať železničné spoločnosti holdingovým spôsobom.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Piati poslanci NR SR cestujú na študijný pobyt do USA
<< predchádzajúci článok
Iránsky jadrový vírus vyvinuli v Izraeli a USA