|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
29. decembra 2009
Vážny chce, aby mýto vyhnalo náklad z cesty
Minister dopravy Ľubomír Vážny dúfa, že elektronický výber mýta pre automobily a autobusy nad 3,5 tony, ktorý začne fungovať 1. januára 2010, pomôže vyhnať čo najviac nákladu z cesty na ...
Zdieľať
BRATISLAVA 29. decembra (WEBNOVINY) - Minister dopravy Ľubomír Vážny dúfa, že elektronický výber mýta pre automobily a autobusy nad 3,5 tony, ktorý začne fungovať 1. januára 2010, pomôže vyhnať čo najviac nákladu z cesty na železnicu. V mýtnom systéme nevidí veľké nedostatky. Ako však Vážny priznal pre agentúru SITA, verejnosť alebo užívatelia dopravnej infraštruktúry budú mýto vždy vnímať negatívne, pretože doteraz boli zvyknutí užívať cesty za nízke poplatky.
"Jednoducho, musíme si zvyknúť, že je to istá nadstavba, komfort, ktorý šetrí čas a za komfort sa musí platiť všade. Nemecko či Francúzsko, ktoré majú silnejšiu ekonomiku ako Slovensko, tiež riešia mýtny systém. Je mi ľúto, že je to aj v kontexte krízy, kvôli ktorej došlo k poklesu dopravy, ale nemám možnosti to zmeniť," uviedol ďalej minister Vážny.
Mýto bude podľa Vážneho veľmi významným finančným zdrojom budúcej činnosti Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS). Nevyhnutnosť presunutia čo najväčšieho množstva nákladu z ciest na železnice zdôvodňuje tým, že zatiaľ čo diaľnice sú preplnené na 80 % až 100 %, železnice sú vyťažené maximálne na 25 % až 30 %.
"Radi by sme, aby spoplatnenie železa, betónu, cementu a dreva, prepravovaného po cestách, prinieslo efekt, že sa tento tovar opäť vráti na železnicu, kam naozaj patrí," tvrdí Vážny.
Elektronický výber mýta považuje minister dopravy za náročný a unikátny projekt, najväčší na Slovensku, ktorého vývoj sledujú aj v Európskej komisii. Sú podľa neho napätí, ako si s ním taký malý štát ako je Slovensko poradí. "Určite treba rátať s tým, že prax prinesie niečo, čo sme nevedeli predvídať v technicko-legislatívnom procese, veď napríklad aj v Nemecku mali v prvom roku 35 zmien v mýtnom poriadku, ale sme pripravení," pokračoval Vážny. To, že prednosť dostal satelitný systém pred klasickým mikrovlnným, znamenalo podľa ministra náročnejšiu a zložitejšiu cestu. Satelitný systém, dodal, má väčšiu perspektívu, umožňuje mnohé moderné nadstavby a veľmi flexibilné prestavanie celého systému.
"Dedičstvo mýta sme v negatívnom slova zmysle zdedili po predošlej vláde, ktorá vytvorila NDS ako správcu cestnej infraštruktúry na zelenej lúke. Zobrala si úver 17 mld. Sk (564,3 mil. €), ktoré minula za rok a pol, úverujúcim bankám sa zaviazala zrealizovať mýto, ale zabudla ho pripraviť," kritizoval Vážny. Minister dopravy ďalej uviedol, že keď nastúpil do funkcie, nebolo ohľadne mýta pripravené nič, len nejaké neucelené tézy. Preto urýchlene začal pripravovať výber mýta, začali sa práce na paragrafovom znení a po štyroch až piatich mesiacoch vláda schválila zákon o mýte.
SITA
"Jednoducho, musíme si zvyknúť, že je to istá nadstavba, komfort, ktorý šetrí čas a za komfort sa musí platiť všade. Nemecko či Francúzsko, ktoré majú silnejšiu ekonomiku ako Slovensko, tiež riešia mýtny systém. Je mi ľúto, že je to aj v kontexte krízy, kvôli ktorej došlo k poklesu dopravy, ale nemám možnosti to zmeniť," uviedol ďalej minister Vážny.
Mýto bude podľa Vážneho veľmi významným finančným zdrojom budúcej činnosti Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS). Nevyhnutnosť presunutia čo najväčšieho množstva nákladu z ciest na železnice zdôvodňuje tým, že zatiaľ čo diaľnice sú preplnené na 80 % až 100 %, železnice sú vyťažené maximálne na 25 % až 30 %.
"Radi by sme, aby spoplatnenie železa, betónu, cementu a dreva, prepravovaného po cestách, prinieslo efekt, že sa tento tovar opäť vráti na železnicu, kam naozaj patrí," tvrdí Vážny.
Elektronický výber mýta považuje minister dopravy za náročný a unikátny projekt, najväčší na Slovensku, ktorého vývoj sledujú aj v Európskej komisii. Sú podľa neho napätí, ako si s ním taký malý štát ako je Slovensko poradí. "Určite treba rátať s tým, že prax prinesie niečo, čo sme nevedeli predvídať v technicko-legislatívnom procese, veď napríklad aj v Nemecku mali v prvom roku 35 zmien v mýtnom poriadku, ale sme pripravení," pokračoval Vážny. To, že prednosť dostal satelitný systém pred klasickým mikrovlnným, znamenalo podľa ministra náročnejšiu a zložitejšiu cestu. Satelitný systém, dodal, má väčšiu perspektívu, umožňuje mnohé moderné nadstavby a veľmi flexibilné prestavanie celého systému.
"Dedičstvo mýta sme v negatívnom slova zmysle zdedili po predošlej vláde, ktorá vytvorila NDS ako správcu cestnej infraštruktúry na zelenej lúke. Zobrala si úver 17 mld. Sk (564,3 mil. €), ktoré minula za rok a pol, úverujúcim bankám sa zaviazala zrealizovať mýto, ale zabudla ho pripraviť," kritizoval Vážny. Minister dopravy ďalej uviedol, že keď nastúpil do funkcie, nebolo ohľadne mýta pripravené nič, len nejaké neucelené tézy. Preto urýchlene začal pripravovať výber mýta, začali sa práce na paragrafovom znení a po štyroch až piatich mesiacoch vláda schválila zákon o mýte.
SITA