Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

18. októbra 2007

Vážneho "urýchľovací" diaľničný zákon v II. čítaní



Vládny návrh zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach na urýchlenie prípravy niektorých stavieb diaľnic a ciest nie je podľa viacerých poslancov vhodným riešením. Poslankyňa za ĽS-HZDS ...



Zdieľať

BRATISLAVA 18. októbra (WEBNOVINY) - Vládny návrh zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach na urýchlenie prípravy niektorých stavieb diaľnic a ciest nie je podľa viacerých poslancov vhodným riešením. Poslankyňa za ĽS-HZDS Katarína Tóthová má obavu, že v prípade jeho schválenia skončí na Ústavnom súde a ten pozastaví jeho výkon. "Budeme na tom horšie, akoby sme išli inou cestou," zdôraznila Tóthová. Štát má podľa nej možnosť skrátiť lehoty či zjednodušiť podmienky jednotlivých krokov stavebného konania. Podľa poslankyne za SDKÚ-DS Lucie Žitňanskej predložený návrh nie je o diaľniciach, ale o charaktere štátu. "Je o tom, aký je vzťah vlády, vládnej koalície k individuálnym právam, občianskym slobodám a všeobecne k občianskej spoločnosti," dodala.

Žitňanská nespochybňuje skutočnosť, že Slovensko diaľnice potrebuje a ich výstavba je vo verejnom záujme. Dodala, že sú situácie, keď individuálny záujem musí ustúpiť pred verejným záujmom, ale v rámci takých pravidiel, ktoré sú v súlade s ústavou a principiálnej slušnosti. "V slušnom štáte nemôže byť možné, aby sa mohlo stavať alebo búrať na pozemku, ku ktorému stavebník nemá vôbec žiadne právo. Tento zákon to umožňuje," zdôraznila. Aj keď sa momentálna úprava týka len diaľnic, jej prijatie by znamenalo precedens použiteľný aj v iných prípadoch. "Keď je to raz možné, je to možné aj nabudúce," poznamenala. Žitňanská navrhla vrátiť návrh zákona predkladateľovi na dopracovanie.

Minister dopravy Ľubomír Vážny povedal, že návrh "je na hrane ústavnosti", ale ešte stále v súlade s ňou. Počíta s tým, že pri uplatňovaní zákona budú problémy, "ale stojí mi to za to". Základným kameňom úrazu podľa jeho slov je konflikt medzi verejným a individuálnym záujmom. "Súhlasím, že musí byť dodržaná určitá slušnosť. Lenže tá slušnosť musí byť dodržaná aj na strane toho súkromného vlastníka a toto zatiaľ neevidujeme," povedal Vážny s tým, že "niektorí sa nechovajú slušne, jednoducho nevieme sa pohnúť ďalej a preto sme pripravili takýto návrh zákona".

Návrh zákona poslanci posunuli 80 hlasmi do II. čítania. Jeho cieľom je umožniť rýchlejšiu administratívnu prípravu výstavby troch úsekov diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia. Jednorazové mimoriadne opatrenia v územnom a stavebnom konaní sa majú týkať aj výstavby rýchlostnej cesty R1 na trase Nitra západ - Hronský Beňadik. Tieto opatrenia majú umožniť, aby k 1. marcu 2008 mohli byť uzavreté zmluvy s dodávateľmi a mohli sa začať stavebné práce. Návrh zákona predpokladá aj to, aby ministerstvo výstavby určilo stavebný úrad, ktorý uskutoční územné konania nezačaté do konca tohto roka. Súhlasy s vyňatím pozemkov z poľnohospodárskeho a lesného pôdneho fondu sa majú uskutočniť až ku kolaudácii stavby. Pre územné a stavebné konanie by sa pritom mali použiť predbežné odborné vyjadrenia. Získanie vlastníckych a iných práv k pozemkom by nebolo nevyhnutné už k stavebnému konaniu, ale až ku kolaudačnému konaniu, a to z dôvodu, "aby miliardové investície nestáli pre licitovanie o výšku náhrady za vyvlastnenie s niektorými jednotlivcami".

Národná rada posunula do ďalšieho legislatívneho procesu návrh novely zákona o pozemných komunikáciách. Mení tiež zákony o Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. Uvedený návrh novely zákona súvisí s uznesením vlády z 5. septembra tohto roku, ktorým kabinet schválil zámer vytvoriť podmienky na urýchlenie výstavby nedobudovaných úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Košicami a rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami s využitím projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Na realizáciu týchto projektov boli určené úseky na D1 Hričovské Podhradie - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia, ako aj úseky R1 Nitra - Selenec - Tekovské Nemce v celkovej dĺžke 151 kilometrov. Predbežné stavebné náklady na tieto úseky sa pritom odhadujú na 105,7 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty.

V II. čítaní sa plénum bude tiež zaoberať vládnym návrhom novely zákona o elektronických komunikáciách. Do národnej legislatívy sa zapracováva európska smernice o uchovávaní údajov vytvorených alebo spracovaných v súvislosti s poskytovaním verejne dostupných elektronických komunikačných služieb alebo verejných komunikačných sietí.

Poslanci vyslovili súhlas NR SR s predbežným vykonávaním Dohody vo forme výmeny listov o dohodnutých zásadách modernizácie existujúceho systému využívania transsibírskych trás medzi Európskym spoločenstvom a jeho členskými štátmi na jednej strane a Ruskou federáciou na strane druhej. Predsedajúci prerušili rokovanie schôdze, ktorá bude pokračovať po hodine otázok.


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Opozičná petičná akcia k dôchodkom v piatok skončí
<< predchádzajúci článok
Francúzski energetici vstúpili do 24-hodinového štrajku