|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
28. novembra 2015
VANO: Problém nie sú emigranti, ale EÚ, ktorá nie je na to pripravená
Na archívnej snímke Robert Vano
Zdieľať
Na archívnej snímke Robert Vano Foto: RobertVanoGallery.com
Bratislava 28. novembra (TASR) - Vo svete uznávaný fotograf slovenského pôvodu Robert Vano prezentoval tento týždeň v Bratislave svoju novú knihu Fotka nemusí být ostrá. Publikácia s českým textom a atraktívnym dizajnom vyšla vo vydavateľstve Slovart. "Človek nevidí ostro, ale dnešné fotky sú ostré. Robiť ostrú fotky nie je umenie, ale byť jemne zaostrený, to je na hrane, to sa musí skúšať a nemôže to byť urobené rýchlo," komentoval pre TASR názov knihy Robert Vano.Podľa slov fotografa kniha vznikla z autentických rozhovorov, ktoré viedol v rokoch 2010 až 2015 so Soňou Lechnerovou, bývalou šéfredaktorkou časopisu Československá fotografia. V 22 kapitolách čitateľom objasní, ako sa Robert Vano stal slávnym. Pútavé rozprávanie doplnené doteraz nepublikovanými fotografiami ponúka možnosť nahliadnuť do života charizmatickej osobnosti, spomína sa v ňom na časy autorovho detstva i neľahké začiatky v emigrácii v USA, kde Vano začínal ako asistent legendárneho majstra odboru Horsta P. Horsta.
Robert Vano sa v knihe delí s čitateľmi nielen o profesionálne skúsenosti, ale aj svoje myšlienky o živote, práci, estetike a fotografii. "Technika to je to posledné, čo by malo vyžarovať z umenia, dôležitejšie sú emócie. Hovorí to aj Ennio Morricone, že najhroznejšie je, keď v hudbe počuje techniku, a nie emócie," prezradil autor knihy. Tá je určená nielen fanúšikom tvorby Roberta Vana, ale aj akémukoľvek nadšencovi pre fotografiu, ktorý má nejaký "inštrument" vhodný na fotenie. V knihe nájde aj kapitolu o tom, ako sa stať úspešným fotografom. Podľa Vana je to dosť jednoduché. "Povedali mi, že 50 percent úspechu pre fotografa je, že sa musí narodiť v Paríž, to nemám. A druhých 50 percent je, že musíte chodiť načas, tak sa snažte byť aspoň na pol úspešný! Tieto slová si pamätám 60 rokov. Idem aj o deň skôr, len aby som tam bol a bol úspešný," prezradil fotograf, rodák z Nových Zámkov, ktorý by podľa vlastných slov nikdy nefotil politikov: "Ja som bol predtým, než boli oni, a budem, aj keď oni nebudú, nie je dobré zamiešať sa do politiky."
Vano ako 19-ročný emigroval do USA. "Vedel som, že keď pôjdem cez elektrické drôty, buď sa tam uškvarím, alebo to vyjde. Myslím, že je to normálne, že máme strach." Na otázku, ako vníma utečeneckú krízu, odpovedal s tým, že sa nemôže vyjadrovať negatívne, pretože je tiež emigrant. "Ľudia hovoria, že je iný čas, ale vždy si myslím, že každý rok je nejaké iné strašenie. Minulý rok som spal s pasom pod perinou, že ide Putin. Teraz sú emigranti, predtým zostrelili poľské lietadlo, stále je niečo a dúfam, že to bude dobré," konštatoval Robert Vano. Súčasný problém nevidí v emigrantoch, ale v Európskej únii. "Nie je na to pripravená, nemá zákony, pretože to možno nikto nečakal. Všetci vždy emigrovali z Európy niekam. Do Ameriky počas 1. svetovej vojny emigrovalo 40 miliónov Európanov, oni na to majú zákony. Štáty v EÚ hovoria každý niečo iné, to je veľký guláš, malo by to byť jednotné, stavať ploty nepomôže," dodal a na záver vyjadril svoje pocity nielen z aktuálneho diania: "Vždy mám strach, ale snažím sa ho nemať."
Robert Vano sa narodil v roku 1948 v Nových Zámkoch. Krátko po maturite emigroval do USA. Kým sa stal slávnym fotografom, vyskúšal si niekoľko profesií. Pracoval ako kaderník, vizážista a asistent pre módnych fotografov (Horst, Glaviano, Castel, Fallai) a časopisy Vogue, Bazaar, Donna, Seventeen, Mademoiselle a ďalšie. Od roku 1984 pôsobil ako samostatný fotograf v New Yorku, Miláne a Paríži. Začiatkom 90. rokov sa vrátil do Československa. Zastával pozíciu kreatívneho riaditeľa českej edície časopisu Elle, bol umeleckým riaditeľom agentúry Czechoslovak Models. Od roku 2009 pôsobí ako umelecký fotograf v Prahe. V roku 2010 získal Európsku cenu Trebbia za tvorivú činnosť.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR