18. februára 2014

BRATISLAVA 18. februára (WEBNOVINY) - Spoločnosť Váhostav - SK, a.s. neplatí svojim dodávateľom načas za práce na stavbe diaľnice D1 Dubná Skala - Turany. Zdôvodňuje to tým, že ide o stratovú stavbu.
"
Keďže táto stavba je pre spoločnosť Váhostav - SK stratová, nie všetky záväzky môžu byť uhrádzané v stanovených termínoch. Záväzky z tejto stavby budú uhrádzané z príjmov za stavby, ktoré spoločnosť Váhostav - SK realizuje," potvrdil v utorok pre agentúru SITA hovorca spoločnosti Tomáš Halán.
Práce na úseku diaľnice Dubná Skala - Turany v dĺžke 16,4 kilometra pokračujú podľa plánovaného harmonogramu. "
Predpokladaný termín ukončenia stavby do konca tohto roka je pre spoločnosť záväzný," uviedol Halán. Stavebné práce na diaľnici pri Martine a Vrútkach začali v decembri 2011 a trvať majú tri roky.
Stavba za stovky miliónov
Váhostav sa zaviazal diaľnicu postaviť za 137,75 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, čo je 41,15 % z pôvodných predpokladaných nákladov 334,72 mil. eur. "
Na stavbe úseku D1 Dubná Skala - Turany pracuje viac ako stovka kmeňových zamestnancov spoločnosti Váhostav - SK a približne 210 pracovníkov subdodávateľov," dodal Halán. Počet pracovníkov na stavbe kolíše podľa aktuálne vykonávaných prác.
Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) uzavrela zmluvu s Váhostavom o stavbe D1 Dubná Skala - Turany 26. októbra 2011. Podiel podzhotoviteľov na tejto stavbe je podľa diaľničiarov 5,3 %. Generálny riaditeľ Váhostavu Ján Kato po podpise zmluvy tvrdil, že zmluvnú cenu považuje za reálnu. "
Cena je konečná, zmeny sú možné len v odôvodnených prípadoch," povedal vtedy Kato s tým, že nepredpokladá vznik mimoriadnych okolností. Súčasťou dohodnutej ceny je aj 10-percentná rezerva.
Vtedajší minister dopravy Ján Figeľ (KDH) hovoril, že len za ušetrené peniaze na stavbu diaľnice Dubná Skala - Turany možno postaviť ďalší úsek diaľnice či obnoviť cesty prvej triedy na stovkách kilometrov. "
Dajú sa za to napríklad tri roky realizovať vianočné dôchodky," uviedol.
Ťažké zranenia na stavbe
Vysúťažené ceny výstavby štyroch úsekov D1 pri Levoči (Jánovce - Jablonov I. a II. úsek), Prešove (Fričovce - Svinia) a Martine (Dubná Skala - Turany) sú takmer o 700 mil. eur nižšie ako náklady, ktoré plánovala prvá vláda Roberta Fica cez prvý balík PPP. Jeho súčasťou mala byť aj výstavba úsekov D1 Turany - Hubová a Hubová - Ivachnová.
Na stavbe D1 Dubná Skala - Turany sa vlani stalo viacero pracovných úrazov, vrátane ťažkých. "
Každá stavba má garantovanú kvalitatívnu úroveň, ktorá je daná platnými technickými a inými normami a je kontrolovaná nezávislým stavebným dozorom," odvetil Halán.
Neuviedol hlavné príčiny úrazov stavebných robotníkov. "
Výstavba je dodržiavaná a kontrolovaná v zmysle Technicko-kvalitatívnych podmienok NDS a príslušných katalógových listov," dodal.