Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Auto moto

19. júla 2007

V stredoeurópskom prieskume správania sa vodičov najlepšie obstáli Česi pred Slovákmi a Maďarmi



Nočnou morou každého vodiča je pocit bezmocnosti pri poruche auta. Niekedy stačí obyčajný defekt a menej praktický človek si bez cudzej pomoci neporadí.



Zdieľať
Nešťastník je vydaný na milosť a nemilosť okoloidúcich šoférov. Preto sa uskutočnil prieskum Goodyear - Good Driver 2007 na slovenských, maďarských a českých cestách, ktorého cieľom bolo zistiť, ako je to s ochotou vodičov zastaviť a pomôcť.
 
Hlavnou aktérkou prieskumu bola figurantka, ktorá simulovala defekt na svojom automobile. Zámerne bola vybraná figurantka v strednom veku, aby výsledky neboli ovplyvnené atraktívnosťou mladej vodičky.
 
Prvá časť testu na slovenských cestách sa uskutočnila predpoludním priamo v hlavnom meste – na Dolnozemskej ceste v Petržalke za výjazdom z Prístavného mosta. Druhá časť prebehla na frekventovanej ceste medzi obcami Rovinka a Dunajská Lužná v okrese Senec. Každá časť prieskumu trvala dve hodiny. Počas prvých 60 minút figurantka pri aute len bezradne postávala. V druhej polovici testu sa aktívne pokúšala stopnúť si niektoré z okoloidúcich áut na pomoc. „Zámerne sme vybrali tieto dve lokality, aby sme mohli sledovať rozdiel, ako sa k sebe správajú ľudia v meste a ľudia mimo mesta. Trošku nás prekvapil fakt, že pomer vodičov, ktorí zastavili v Rovinke a Bratislave bol pomerne vyrovnaný, čo neplatilo napríklad v Čechách, kde mimomestskí vodiči prajavili výrazne väčšiu ochotu pomôcť,“ komentoval výsledky prieskumu Goodyear - Good Driver 2007 Richard Srbecký, vedúci predaja osobných a ľahkých nákladných pneumatík Goodyear Dunlop Tires Slovakia.
 
Zastaví 1 až 2 percentá šoférov
Akí teda sú slovenskí vodiči? Na prvom sledovanom mieste prešlo počas prvej hodiny 492 vozidiel. Pri žene v núdzi zastavili piati. V priebehu nasledujúcej hodiny, kedy sa figurantka usilovala aktívne zastavovať vozidlá, sa jej podarilo „stopnúť“ 10 vodičov spomedzi 471 okoloidúcich. Prvého až po 13 minútach od začiatku testu. Na druhom stanovisku to počas prvej hodiny prieskumu vyzeralo podobne. S tým rozdielom, že tu prešlo ešte viac áut, ako v Bratislave. Zo 720 vodičov počas prvej hodiny zastavili piati. Počas druhej hodiny ich zo 683 zastavilo osem. Prvý z nich až po 8 minútach od začiatku testu. V praxi to znamená, že pomoc  človeku v núdzi je na ceste ochotných poskytnúť jedno až dve percentá okoloidúcich vodičov.
 
Podobné výsledky boli pri rovnakom výskume aj v Čechách a Maďarsku. S tým rozdielom, že českí vodiči častejšie ako slovenskí zastavovali pri aktívnom stopovaní figurantky. Maďarskí zase takmer 100-percentne ignorovali bezradnú ženu až do chvíle, kým neprejavila záujem zastaviť niektoré z okoloidúcich vozidiel.
 
Pomáhajú len muži
Všetci vodiči, ktorí zastavili a ponúkli pomoc, boli muži. Bez výnimky. Takmer každý z nich sedel v aute sám. Len niektorí mali jedného spolujazdca. Väčšina z nich jazdila vo vozidlách nižšej strednej triedy. V druhej časti testu to boli zväčša šoféri starých automobilov, ktoré dnes už nie sú v predaji. Asi polovica z nich jazdila na služobných vozidlách. V Bratislave pri figurantke zastavil dokonca aj taxík, vodič autoškoly, šofér nákladného auta s veľkoobjemovým kontajnerom na korbe, nezávisle na sebe dvaja opravári výťahov, ba dokonca aj vodič s linkovým kĺbovým autobusom počas tzv. služobnej jazdy.  Všetko to boli vodiči, ktorí sa neponáhľali, mali dobrú náladu a sršali ochotou, ak nie pomôcť, tak aspoň vysvetliť figurantke, ako si má koleso vymeniť sama.
 
„Vo väčšine parametrov prieskum Goodyear - Good Driver 2007 potvrdil naše očakávania. Otázne však je, ako by výskum dopadol, ak by sme ho zorganizovali počas daždivého dňa, alebo povedzme na diaľnici. Napriek tomu, že sme zaznamenali uspokojivú mieru solidarity, odporučil by som všetkým vodičom, predovšetkým teraz, v období letného cestovania, aby si pred cestou skontrolovali vybavenie automobilu (hever, náradie a rezervné koleso) a preštudovali možnosti využitia asistenčných služieb,“ podotkol Richard Srbecký a dodáva: „Ďalším riešením tejto nepríjemnej situácie, ktorú sme testovali, je použitie pneumatík s technológiou RunOnFlat, ktorá umožňuje aj po defekte dojazd až do vzdialenosti 80 km (pozn. pri rýchlosti 80 km/hod.). Vodiči tak bezpečne prídu domov alebo do servisu.“  To umožňuje špeciálna konštrukcia pneumatík RunOnFlat, ktoré majú zosilnené bočnice a sú schopné niesť váhu automobilu aj po strate tlaku. Je však nutné, aby bol automobil vybavený systémom monitorujúcim tlak v pneumatikách, a vodič tak bol okamžite informovaný o jeho poklese.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
ITKariera.sk určuje nové trendy online ponuky práce
<< predchádzajúci článok
Do začiatku multikultúrneho podujatia Pohoda zostáva jeden deň