![]() |
21. septembra 2005
Odvody by si mali platiť zamestnanci
Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ) víta iniciatívu zastupujúceho ministra hospodárstva Ivana Mikloša zrušiť systém platenia odvodov zamestnávateľmi, a to predefinovaním hrubej mzdy na 100 % súčasných mzdových nákladov. RÚZ tak reagovala na správu o stave podnikateľského prostredia na Slovensku, ktorú predložil rezort hospodárstva do pripomienkového konania. Znamenalo by to zrušenie odvodov, ktoré v súčasnosti platí zamestnávateľ a presun celej odvodovej povinnosti na zamestnanca. Hrubá mzda zamestnanca by sa však súčasne zvýšila o odvody zamestnávateľa. Ministerstvo financií zatiaľ žiadne konkrétne opatrenie nepripravilo.
V januári spustia výrobu
Približne 5,6 milióna eur, čo je v prepočte asi 220 miliónov Sk, z plánovaných asi 21 miliónov eur sa zatiaľ vynaložilo na stavbu závodu americkej spoločnosti Johnson Controls v Lučenci. Vedenie firmy ráta s tým, že koncom októbra sa už začnú vo výrobnej hale inštalovať prvé technológie a v januári budúceho roka sa spustí skúšobná výroba. V roku 2005, po plnom spustení výroby, by mal závod zamestnasť asi 150 pracovníkov.
Poskytnú ťažobnú rezervu
Organizácia krajín vyvážajúcich ropu (OPEC) poskytla k dispozícii svoju poslednú ťažobnú rezervu v objeme 2 milióny barelov ropy denne. Kartel tak reagoval na rastúce ceny suroviny a neistotu na trhoch, ktorú vyvolali ničivé následky hurikánu Katrina v USA. Ponuka platí od 1. októbra tri mesiace. Dvojdňové, sčasti kontroverzné rokovania ministrov ropného priemyslu 11 členských krajín organizácie vyústili do záveru, že doterajšia oficiálna ťažobná kvóta 28 miliónov barelov ropy denne zatiaľ nebude zvýšená.
Investor smeruje na Gemer
Až 1 200 ľudí by perspektívne mohlo nájsť prácu v závode fínskeho výrobcu pneumatík, spoločnosti Nokian, o ktorý sa usiluje samospráva Rimavskej Soboty. Investícia by do značnej miery pomohla znížiť takmer 30% nezamestnanosť, ktorá patrí k najväčším v krajine. Mesto s Fínmi už niekoľko mesiacov intenzívne komunikuje. Investícia by v prípade úspechu mohla dosiahnuť až 10 miliárd Sk. Oblasť je pre investorov príťažlivá najmä nízkymi výrobnými nákladmi a dostatkom voľnej kvalifikovanej pracovnej sily, odrádza ich však nejestvujúce prepojenie na európsku diaľničnú sieť.
(Z materiálov TASR a SITA)
©2005-2025 Denník 24hodin | Webdesign by WEBkomplex.sk |