Formulu 1 čaká ďalšia historická udalosť - premiérová Veľká cena Singapuru pod umelým osvetlením. Jazdiť sa bude na mestskom okruhu a divákov čakajú veľmi zaujímavé preteky. Môžu ukázať ...
SINGAPUR 25. septembra (WEBNOVINY) - Formulu 1 čaká ďalšia historická udalosť - premiérová Veľká cena Singapuru pod umelým osvetlením. Jazdiť sa bude na mestskom okruhu a divákov čakajú veľmi zaujímavé preteky. Môžu ukázať smer, akým sa bude vyvíjať súboj o titul majstra sveta, keďže sa črtá dramatický záver sezóny. Po štrnástich pretekoch vedie Lewis Hamilton z McLarenu pred Felipem Massom z Ferrari o jediný bod. Do konca sezóny zostáva vrátane nadchádzajúceho víkendu odjazdiť ešte štyri veľké ceny, bez šancí na titul nie je ešte ani Poliak Robert Kubica, teoreticky aj obhajca prvenstva Kimi Räikkönen. Kľúčovým faktorom pre priebeh Veľkej ceny Singapuru môže byť počasie. Predpovede pred premiérovou veľkou cenou pod umelým osvetlením hovoria o 50-percentnej možnosti dažďa. Keďže sa preteky budú jazdiť až večer, teplota vozovky bude pravdepodobne nižšia ako teplota vzduchu. V prípade dažďa môžu vznikať na mestskej trati nebezpečné situácie, vzhľadom na blízkosť bariér. "Čakajú nás veľmi náročné podmienky, nielen pre jazdcov, ale aj pre tímy. Počasie bude kľúčovým faktorom víkendu. Podľa dlhodobých štatistík je 50 % šanca na dážď. Bude horúco, vlhko a možno aj mokro. Budú to veľmi vzrušujúce preteky," povedal šéf Hondy Ross Brawn. Jazda v daždi a navyše v noci môže byť pre pilotov veľmi náročná. "Myslím si však, že by nemal byť problém. Ale ak je mokro, čo vyzerá, že bude, potom sa veľmi ťažko reaguje na niektoré situácie," zamyslel sa pilot Williamsu Kazuki Nakadžima. Šéf tímu Force India Vidžaj Mallya žil v Singapure posledných 25 rokov a vie, že v tomto ročnom období môže čakať dážď. "Prší tu každú noc. Netreba sa ani modliť, dážď jednoducho príde," poznamenal Mallya. Trať v Singapure je piatou a zároveň poslednou v tohtoročnom seriáli, ktorá má mestský charakter. Na verejných komunikáciach organizátori pripravili 5,067 km okruh, ktorý piloti absolvujú 61-krát. Jazdiť sa bude proti smeru hodinových ručičiek. Organizátori okruh vysvietili 1500 reflektormi s 2000 wattovými žiarivkami. Na trati sa nachádza 23 zákrut, vďaka čomu je jednou z najpomalších na svete a očakáva sa priemerná rýchlosť podobná Monaku: 175 km/h. Na jednom mieste okruhu však môžu piloti dosahovať rýchlosť až 308 km/h. "Zo športovej perspektívy to bude veľmi nezvyčajný víkend," poznamenal dvojnásobný majster sveta Fernando Alonso. Kvalifikácia sa v Singapure začne v sobotu o 22.00 h miestneho času (16.00 SELČ), preteky v nedeľu o dve hodiny skôr. Piloti by nemali mať podľa zástupcov tímov problémy, ak ich biologické hodiny zostanú nastavené na európske časy a nebudú sa prispôsobovať Singapuru. "Nemusíme sa aklimatizovať na lokálny čas. Preteky budú v klasickom európskom termíne, čo môže byť výhoda," uviedol líder šampionátu Lewis Hamilton a dodal: "Budeme vstávať až tesne popoludní, večeru si dáme okolo jednej v noci a spať pôjdeme okolo tretej. Bude to v porovnaní s inými pretekmi úplne rozdielna príprava." Pre pokoj jazdcov organizátori vyhlásili v hotelových izbách zákaz návštev, zamestnanci budú izby čistiť až vo večerných hodinách a telefóny budú vypnuté. "Budeme totálne izolovaní od normálnej prevádzky hotela," dodal Hamiltonov tímový kolega Heikki Kovalainen. Zaujímavým diváckym spestrením prvých nočných pretekov v histórii formuly 1 bude reflexívne farebné odlíšenie typu pneumatík monopostov. Dodávateľ "obuvi" pre najrýchlejšie vozidlá Bridgestone sa rozhodol pridať na svoje produkty farebné pásy, ktoré budú vo svetle reflektorov žiariť, aby mali návštevníci nevšedného podujatia prehľad, aký typ pneumatík kto využíva. Podobnú možnosť majú aj diváci ostatných veľkých cien, ktoré sa jazdia za denného svetla. "Pre Singapur sme pripravili špeciálnu farbu. Samotné preteky to neovplyvní, ale diváci a médiá to budú mať ľahšie pri rozlišovaní použitej zmesi," prezradil riaditeľ Bridgestonu pre vývoj súťažných pneumatík Hirohide Hamašima a súčasne pripomenul, že VC Singapuru je pre japonského dodávateľa veľkou výzvou, pretože ide o premiéru trate, a navyše v nových podmienkach. "Pri okruhoch, kde sa už predtým jazdilo, sa môžeme oprieť o nejaké výstupy, hoci tu neboli použité naše pneumatiky. Aj vo Valencii sa dali isté veci predpokladať, ale Singapur je absolútnou neznámou," vysvetlil Hamašima. Aspekt nočných pretekov by nemal z pohľadu pneumatík hrať významnú rolu. "Jediným problémom môžu byť pre našich zamestnancov nočné zmeny," dodal riaditeľ Bridgestonu. Veľká cena Singapuru: Dĺžka okruhu: 5,067 km Počet kôl: 61 Dĺžka pretekov: 309,087 km Rekord okruhu, predchádzajúci víťazi: Zatiaľ sa na okruhu nejazdilo Poradie v hodnotení MS (po 14 z 18 pretekov): 1. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 78, 2. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 77, 3. Robert Kubica (Poľ.) BMW Sauber 64, 4. Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari 57, 5. Nick Heidfeld (Nem.) BMW Sauber 53, 6. Heikki Kovalainen (Fín.) McLaren 51, 7. Fernando Alonso (Šp.) Renault 28, 8. Jarno Trulli (Tal.) Toyota 26, 9. Sebastian Vettel (Nem.) Toro Rosso 23, 10. Mark Webber (Austr.) Red Bull 20, 11. Timo Glock (Nem.) Toyota 15, 12. Nelson Piquet (Braz.) Renault 13, 13. Rubens Barrichello (Braz.) Honda 11, 14. Nico Rosberg (Nem.) Williams 9, 15. Kazuki Nakadžima (Jap.) Williams 8, 16. David Coulthard (V. Brit.) Red Bull 6, 17. Sebastien Bourdais (Fr.) Toro Rosso 4, 18. Jenson Button (V. Brit.) Honda 3 Pohár konštruktérov: 1. Ferrari 134, 2. McLaren-Mercedes 129, 3. BMW-Sauber 117, 4. Toyota Racing 41, 5. Renault 41, 6. Scuderia Toro Rosso 27, 7. Red Bull Racing 26, 8. Williams F1 Team 17, 9. Honda Racing F1 Team 14 . SITA, AP