|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 6.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Renáta
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
13. júna 2011
V regiónoch sa začne opravovať 600 km ciest I. triedy
V regiónoch Slovenska sa ešte v tomto roku začne s opravou približne 600 kilometrov ciest I. triedy a 40 mostov, ktoré sú v zlom až havarijnom stave. Výška celkovej ...
Zdieľať
Bez popisuFoto: SITA/Viktor ZamborskýPREŠOV 13. júna (WEBNOVINY) - V regiónoch Slovenska sa ešte v tomto roku začne s opravou približne 600 kilometrov ciest I. triedy a 40 mostov, ktoré sú v zlom až havarijnom stave. Výška celkovej investície predstavuje viac ako 140 mil. eur, ide však o tri samostatné balíky peňazí. Momentálne je jedna súťaž na dodávateľov prác ukončená, dve ešte prebiehajú. S prvými prácami sa začne onedlho, ďalšie dva termíny sú naplánované na jeseň a potrvajú do konca roka 2012. Veľká časť rekonštrukčných prác sa bude robiť na východe Slovenska. Povedal to na brífingu v Prešove minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Figeľ počas výjazdu poslancov a ministrov za KDH v Prešovskom kraji.
Figeľ informoval, že až polovica všetkej dopravy na Slovensku je sústredená na cestách I. triedy. Napriek tomu za posledných 20 rokov išlo na ich údržbu veľmi málo peňazí z verejných zdrojov. Ministerstvo chce tieto rozsiahle obnovy ciest I. triedy financovať z eurofondov.
Do prvého projektu nazvaného Odstraňovanie nevyhovujúcich technických parametrov ciest I. triedy boli zaradené stavby, u ktorých už skončilo verejné obstarávanie a podpisujú sa zmluvy s víťazom súťaže. Z tohto balíka sa opraví približne 100 kilometrov ciest. Plánované financie boli na úrovni 16,5 milióna eur. Figeľ informoval, že cena po vyhodnotení súťaže bude evidentne nižšia. Až 70 % sa preinvestuje na východe Slovenska a cez 50 % v Prešovskom kraji. V tejto skupine sú napr. úseky ciest Strážky – Spišská Belá, Mokroluh – Bardejov, Ždiar – Podspady, v meste Prešov Šafárikova ulica. Opravy by sa mali stihnúť v priebehu leta. "Ide o najviac zničené a preťažené cesty,“ zdôraznil minister dopravy.
Druhým zámerom je obnova 500 kilometrov ciest za vyše 100 mil. eur. Ide o projekt nazvaný Eliminácia bezpečnostných rizík na cestách I. triedy v košickom a prešovskom regióne. Prešovského kraja sa týka 117 kilometrov ciest. S prácami by sa malo začať v októbri tohto roku a Slovenská správa ciest naplánovala ukončenie prác na november budúceho roka. Opravy čakajú úseky ciest ako Brekov – Humenné, Ľubotín – Pusté Pole, Pečovská Nová Ves – Sabinov, Vyšný Komárnik – štátna hranica s Poľskom.
Opravovať sa bude aj 40 mostov
Opravovať budú aj 40 mostov na celom Slovensku za zhruba 30 mil. eur v rámci projektu Modernizácia a rekonštrukcia mostov na cestách I. triedy. Z toho desať mostov sa bude opravovať v Prešovskom kraji, a to Nižný Mirošov, Vranov, Podolínec, Plaveč, Tatranská Štrba – Sosna, Rakovčík, Smiľno, Šarišské Lúky, Tatranská Štrba a Lemešany. Termín je stanovený na tento a budúci rok.
Figeľ upozornil aj na ďalšie regionálnych rozdieloch na Slovensku. Kým Bratislavský kraj má 230-percentnú úroveň hrubého domáceho produktu (HDP) na jedného obyvateľa, Prešovský kraj je s 58,7 percenta HDP na obyvateľa a s 18,5-percentnou nezamestnanosťou najslabším regiónom na Slovensku.
Tieto rozdiely chce vláda znižovať. Preto sa tu opravuje aj najviac ciest. V Prešove sa v lete začne aj s výstavbou prieťahu cesty Škultétyho – k ZVL za 70 mil. eur. Čo sa týka D1, 20. júna sa má začať výstavba diaľničného úseku Levoča - západ a v júli 11-kilometrový úsek diaľnice Fričovce – Svinia za 213 mil. eur.
Po ukončení diaľnice sa má začať robiť druhá tunelová rúra pod Braniskom a v roku 2014 severný obchvat Prešova, ktorý je súčasťou rýchlostnej komunikácie R4. Pôjde o úsek 15 kilometrov dlhý za vyše 450 mil. eur.
Figeľ informoval, že až polovica všetkej dopravy na Slovensku je sústredená na cestách I. triedy. Napriek tomu za posledných 20 rokov išlo na ich údržbu veľmi málo peňazí z verejných zdrojov. Ministerstvo chce tieto rozsiahle obnovy ciest I. triedy financovať z eurofondov.
Do prvého projektu nazvaného Odstraňovanie nevyhovujúcich technických parametrov ciest I. triedy boli zaradené stavby, u ktorých už skončilo verejné obstarávanie a podpisujú sa zmluvy s víťazom súťaže. Z tohto balíka sa opraví približne 100 kilometrov ciest. Plánované financie boli na úrovni 16,5 milióna eur. Figeľ informoval, že cena po vyhodnotení súťaže bude evidentne nižšia. Až 70 % sa preinvestuje na východe Slovenska a cez 50 % v Prešovskom kraji. V tejto skupine sú napr. úseky ciest Strážky – Spišská Belá, Mokroluh – Bardejov, Ždiar – Podspady, v meste Prešov Šafárikova ulica. Opravy by sa mali stihnúť v priebehu leta. "Ide o najviac zničené a preťažené cesty,“ zdôraznil minister dopravy.
Druhým zámerom je obnova 500 kilometrov ciest za vyše 100 mil. eur. Ide o projekt nazvaný Eliminácia bezpečnostných rizík na cestách I. triedy v košickom a prešovskom regióne. Prešovského kraja sa týka 117 kilometrov ciest. S prácami by sa malo začať v októbri tohto roku a Slovenská správa ciest naplánovala ukončenie prác na november budúceho roka. Opravy čakajú úseky ciest ako Brekov – Humenné, Ľubotín – Pusté Pole, Pečovská Nová Ves – Sabinov, Vyšný Komárnik – štátna hranica s Poľskom.
Opravovať sa bude aj 40 mostov
Opravovať budú aj 40 mostov na celom Slovensku za zhruba 30 mil. eur v rámci projektu Modernizácia a rekonštrukcia mostov na cestách I. triedy. Z toho desať mostov sa bude opravovať v Prešovskom kraji, a to Nižný Mirošov, Vranov, Podolínec, Plaveč, Tatranská Štrba – Sosna, Rakovčík, Smiľno, Šarišské Lúky, Tatranská Štrba a Lemešany. Termín je stanovený na tento a budúci rok.
Figeľ upozornil aj na ďalšie regionálnych rozdieloch na Slovensku. Kým Bratislavský kraj má 230-percentnú úroveň hrubého domáceho produktu (HDP) na jedného obyvateľa, Prešovský kraj je s 58,7 percenta HDP na obyvateľa a s 18,5-percentnou nezamestnanosťou najslabším regiónom na Slovensku.
Tieto rozdiely chce vláda znižovať. Preto sa tu opravuje aj najviac ciest. V Prešove sa v lete začne aj s výstavbou prieťahu cesty Škultétyho – k ZVL za 70 mil. eur. Čo sa týka D1, 20. júna sa má začať výstavba diaľničného úseku Levoča - západ a v júli 11-kilometrový úsek diaľnice Fričovce – Svinia za 213 mil. eur.
Po ukončení diaľnice sa má začať robiť druhá tunelová rúra pod Braniskom a v roku 2014 severný obchvat Prešova, ktorý je súčasťou rýchlostnej komunikácie R4. Pôjde o úsek 15 kilometrov dlhý za vyše 450 mil. eur.