|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
26. júna 2014
V obchodných reťazcoch je opäť menej slovenských výrobkov
Podiel slovenských výrobkov na pultoch obchodných reťazcov sa po roku opäť znížil. Po 12 mesiacoch bol zaznamenaný aj pokles produktov privátnych značiek. ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/Štefan Puškáš
Bratislava 26. júna (TASR) – Podiel slovenských výrobkov na pultoch obchodných reťazcov sa po roku opäť znížil. Po 12 mesiacoch bol zaznamenaný aj pokles produktov privátnych značiek. Obidve zistenia sú výsledkom prieskumu, ktorý dnes v Bratislave prezentovala nezávislá prieskumná agentúra GfK s Potravinárskou komorou Slovenska (PKS).Podiel domácich potravín sa podľa GfK na pultoch slovenských obchodov medziročne znížil o 0,6 %. Produkty privátnych značiek poklesli až o 4 %. PKS výsledky prieskumu hodnotí skôr pozitívne a nádejne.
Podľa výsledkov prieskumu podiel slovenských výrobkov celkovo stúpol len v Žilinskom, Prešovskom, Banskobystrickom a Košickom kraji. Paradoxne v chudobnejších regiónoch Slovenska. Podľa generálneho riaditeľa GfK Martina Mravca vzrástol na trhu počet slovenských vín zo 48 % na 51 %, mlieka zo 62 % na 64 %, párkov z 57 % na 67 % či šunky zo 47 % na 55 %. Z obchodných reťazcov je najslabšie zastúpenie potravín zo Slovenska v predajniach spoločnosti Lidl 16 %. Najviac domácich výrobkov, naopak, ponúkajú obchody COOP Jednota 62 % a CBA 56 %.
Privátne značky sú najviac zastúpene pri mlieku, konzervovaných výrobkoch a olejoch. Najmenej pri liehovinách, pive či víne. "V hypermarketoch klesol medziročne počet privátnych výrobkov o 5 %," spresnil Mravec.
Prezident PKS Daniel Poturnay je s výsledkami spokojný. Vývojový trend domácich produktov hodnotí ako stabilizovaný. Teší ho najmä pokles privátnych značiek z 23 na 19 %. "Je to pozitívny krok, nielen smerom k výrobcom, ale aj spotrebiteľom. Podiel vystavených domácich produktov je však už niekoľko rokov klesajúci. Podarilo sa nám ale tento pokles zmierniť," povedal Poturnay.
Za tento stav môže podľa neho rastúce povedomie o domácich produktoch u občanov a Iniciatíva na podporu ekonomiky Slovenska, ktorú podpísal Zväz obchodu a cestovného ruchu SR s PKS v decembri minulého roka. "Potvrdilo sa, že výška platu Slovákov nemá vplyv na kúpyschopnosť domácich produktov," uviedol.
Poturnay avizoval nutnosť zlepšenia podnikateľského prostredia zo strany štátu. Podľa neho by to malo pomôcť k zastaveniu úpadku potravinárskeho priemyslu na Slovensku a zvýšeniu jeho konkurencieschopnosti. "Bez investícií do inovácií a výskumu sa nám tento úpadok nepodarí zastaviť. Ak v tomto úsilí rezignujeme, na Slovensku pochováme potravinárstvo a staneme sa agrárnou krajinou," dodal Poturnay.
PKS monitoruje podiel domácich potravín od roku 2011. Okrem znižujúceho podielu slovenských potravín dlhodobo kritizuje vysoký podiel privátnych značiek, produktov vyrábaných pre konkrétny obchodný reťazec, na regáloch slovenských predajní.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR