V novej mene vidí výhody iba 18 percent podnikateľov
V plánovanom prijatí eura od januára budúceho roka vidí výhodu alebo príležitosť pre svoje podnikanie 18 % podnikateľov. Ako ďalej vyplýva z výsledkov prieskumu Národnej agentúry pre rozvoj ...
BRATISLAVA 16. apríla (WEBNOVINY) - V plánovanom prijatí eura od januára budúceho roka vidí výhodu alebo príležitosť pre svoje podnikanie 18 % podnikateľov. Ako ďalej vyplýva z výsledkov prieskumu Národnej agentúry pre rozvoj malého a stredného podnikania (NARMSP), takmer polovica firiem považuje prijatie eura za okolnosť bez podstatného vplyvu na svoju činnosť a necelá tretina sa domnieva, že náklady so zavedením eura nebudú adekvátne vykompenzované prínosmi.
Z prieskumu, ktorý agentúra uskutočnila začiatkom marca tohto roka ďalej vyplýva, že väčšina malých podnikateľov a živnostníkov čaká so začatím príprav na zavedenie novej meny až na definitívne rozhodnutie o vstupe Slovenska do eurozóny. Väčšie podniky pritom k problému novej meny pristupujú systematickejšie a v prípravách sú podstatne ďalej. Prieskum podľa vedúceho oddelenia analýz podnikateľského prostredia a rizikového kapitálu NARMSP Petra Pospíšila ukázal, že úroveň príprav na zavedenia eura v podnikateľskom sektore je veľmi rozdielna.
Úroveň informovanosti o zavedení eura považuje viac ako 53 % oslovených podnikateľov za dostatočnú alebo skôr dostatočnú. Najväčšie výhrady k úrovni informovanosti majú malí podnikatelia, ktorí zamestnávajú do desať zamestnancov. Najvyužívanejším zdrojom informácií je denná tlač a informačné zdroje na internete. Stránku www.euromena.sk používa viac ako štvrtina respondentov. Najviac firiem by pritom podľa prieskumu privítalo možnosť čerpať informácie o zavedení eura z jednoduchých a prehľadných informačných materiálov.
Najväčšie problémy v príprave na zavedenie eura očakávajú podnikatelia v oblasti účtovných a riadiacich informačných systémov, práce s hotovosťou počas duálneho obehu a zabezpečenia zobrazovania dvojitých cien na účtovných dokladoch. Ako ďalej vyplýva z výsledkov prieskumu, viac ako 16 % podnikateľov bude musieť svoje registračné pokladnice vymeniť, nakoľko sa nedajú prispôsobiť požiadavke zobrazovať súčasne cenu v korunách aj eurách. K Etickému kódexu pre zavedenie eura sa zatiaľ prihlásili necelé 4 % podnikateľov, v najbližšej dobe tak však plánuje urobiť viac ako tretina oslovených firiem.
Reprezentatívny prieskum úrovne pripravenosti na novú menu bol zameraný na malé a stredné podniky (MSP) vrátane živnostníkov na území celého Slovenska. Hlavným cieľom prieskumu bolo zistiť aktuálny stav ich pripravenosti na zavedenie eura a identifikovať problémové oblasti, na ktoré by sa mala sústrediť informačná kampaň. NARMSP realizuje aj štátny program Informačná kampaň pre malých a stredných podnikateľov k zavedeniu spoločnej meny v SR. Cieľom tohto programu financovaného Ministerstvom hospodárstva SR je posilnenie informovanosti MSP v procese zavádzania eura.
ŚITA