|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
07. septembra 2012
V nedeľu sa ide posledná tohtosezónna európska veľká cena F1
Trinástou veľkou cenou cez víkend pokračuje seriál majstrovstiev sveta formuly 1. Po minulotýždňovej dramatickej VC Belgicka sa piloti a tímy efjednotky predstavia na tradičnom rýchlom ...
Zdieľať
MONZA 7. septembra (WEBNOVINY) - Trinástou veľkou cenou cez víkend pokračuje seriál majstrovstiev sveta formuly 1.
Po minulotýždňovej dramatickej VC Belgicka sa piloti a tímy efjednotky predstavia na tradičnom rýchlom okruhu Autodromo Nazionale Monza.
Na Veľkej cene Talianska minulý rok triumfoval Nemec Sebastian Vettel s monopostom Red Bull-Renault.
Tento ročník okorení účasť prvého čínskeho jazdca v histórii seriálu.
Tím HRT totiž počas týždňa nahradil Inda Naraina Karthikeyana Číňanom Ma Čching-chua. "Bude to iba po druhýkrát, čo si sadnem do tohto monopostu. Veľmi sa teším na okruh v Monze," prezradil 24-ročný čínsky pretekár.
Video: Okruh v Monze
Trať preasfaltovali
Na okruhu v Monze očakávajú organizátori okolo 140-tisíc fanúšikov. Samozrejme, väčšina z nich bude držať palce talianskemu tímu Ferrari.
Pred pretekmi prešiel okruh Autodromo Nazionale viacerými úpravami. Múr po pravej strane jazdcov za prvou zákrutou posunuli bližšie k trati a 150 metrov pred prvým rohom pribudlo nové stanovisko pre maršálov.
Medzi šikanou Ascari (10. zákruta) a bodom po výjazde z Paraboliky (11. zákruta) bola trať preasfaltovaná. Renovácie sa takisto dočkal plot na boxovom múre.
V priebežnom hodnotení seriálu MS F1 je aj napriek havárii v Spa so 164 bodmi Španiel Fernando Alonso na Ferrari. O 24 bodov za ním zaostáva minuloročný víťaz VC Talianska Vettel, tretí je jeho tímový kolega Mark Webber so 132 bodmi.
Video: Hrôzostrašná nehoda na Veľkej cene Belgicka
Grosjean bude chýbať
Líder poradia jazdcov sa po zrážke sťažoval na drobné bolesti. Monopost Romaina Grosjeana z tímu Lotus sa ocitol veľmi blízko Alonsovej prilby, keď Francúzovo vozidlo preletelo ponad Alonsovo Ferrari.
Španiel našťastie vystúpil z auta po vlastných nohách, ale nehoda rozpútala vášnivú diskusiu ohľadom bezpečnosti.
Vedenie seriálu MS sa dokonca začalo zamýšľať nad možnosťou vybaviť vozidlá povinným krytom kokpitu. Grosjean, ktorého Medzinárodná automobilová federácia (FIA) za nehodu potrestala dištancom, sa Alonsovi ospravedlnil prostredníctvom SMS a Španiel to prijal.
Obrazom: Grosjean zostrelil Alonsa hneď v prvej zákrute
Grosjeana v Monze nahradí v tíme Lotus Belgičan Jérome d´Ambrosio. Mechanici z Ferrari museli podľa slov Fernanda Alonsa po havárii vymeniť približne 90 percent komponentov v monoposte.
"Sme teraz v pozícii, že si môžeme dovoliť urobiť ešte jednu chybu. Lenže ostatní túto možnosť nemajú, a preto bude tlak na ich pleciach," povedal Alonso pre CNN. "Verím, že poškodenie vozidla v Spa nebude mať na preteky v Monze žiadny vplyv a teda získame dôležité body," dodal dvojnásobný majster sveta.
"Vždy keď prídem do Monzy, mám zimomriavky," povedal pre oficiálnu webstránku svojho tímu minuloročný víťaz VC Talianska, Nemec Sebastian Vettel. "Víťazstvo je nezabudnuteľnou skúsenosťou. Dosiahnuť ideálny čas v Monze je takmer nemožné, pretože je ťažké zvládnuť každú zákrutu a šikanu bez chyby," povedal na margo podmienok na trati dvojnásobný a úradujúci majster sveta.
Súboj o titul bude dramatický
Do boja o titul sa zapoja aj Kimi Räikkönen z Lotusu (v súčasnosti má na konte 131 bodov) a dvojica z McLarenu Lewis Hamilton (117) a Jenson Button (101).
Ak chcú títo jazdci zlepšiť svoju šancu na zisk titulu, mali by v najbližších pretekoch bodovať čo najviac.
McLaren sa dvoma víťazstvami v dvoch prechádzajúcich VC priblížil k tomuto zámeru. "V Taliansku si chceme pripísať víťazný hetrik," povedal šéf McLarenu Martin Whitmarsh.
"Sme radi, že sme sa zlepšili. Je náročné vopred predpovedať výsledky pretekov. Každopádne, naši mechanici a dizajnéri sú motivovaní, pretože vidia, že ich úsilie prináša svoje ovocie," dodal šéf McLarenu.
Monze predpovedajú počas celého víkendu veľmi pekné slnečné počasie s teplotami okolo 27 stupňov Celzia. Veľká cena Talianska, ktorá je zároveň aj posledným európskym podujatím v tohtoročnom seriáli MS F1, odštartuje v nedeľu 12. augusta klasicky o 14.00 h.
Veľká cena Talianska:
Dejisko: okruh Autodromo Nazionale Monza
Dĺžka jedného kola: 5,793 km
Dĺžka pretekov: 306,720 km (53 okruhov)
Divácka kapacita tribún: 51 000 divákov
Minuloročný víťaz: Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari 1:21,046 (2004 - priemer 257,320 km/h)
Najviac víťazstiev - jazdec: 5 - Michael Schumacher (1996, 1998, 2000, 2003, 2006)
Najviac víťazstiev - tím: 18 - Ferrari
História:
Prvá Veľká cena Talianska sa jazdila v Brescii už v roku 1921. O rok neskôr sa však presunula, keď vybudovali pretekársku trať v parku Villa Reale na sever od Monzy. Išlo vlastne o dva okruhy so spoločnou cieľovou rovinkou a boxami - klasický okruh v tvare bumerangu, ktorý hostí VC Talianska len s malými zmenami dodnes a ovál podobný tratiam v USA s dĺžkou 4,25 km. V súčasnosti dopĺňa areál v Monze ešte aj tretia pretekárska trať - tzv. juniorský okruh v dĺžke 2,405 km.
Klasická trať prešla po roku 1971 niekoľkými zmenami, všetky mali za cieľ zvýšiť bezpečnosť jazdcov a divákov. Na trať tak postupne pribudli spomaľujúce šikany, ktoré však boli niekoľkokrát odstraňované a prerábané. Dnes sú na trati tri - Ascari, Serraglio a Rettifiglio. Zmluvu na organizovanie VC Talianska majú organizátori podpísanú s Berniem Ecclestonom až do roku 2016.
Kuriozity:
*VC Talianska je najstarším podujatím súčasného kalendára MS F1. VC Talianska na okruhu bola ako jediná súčasťou všetkých doterajších ročníkov novodobého seriálu MS F1 od jeho vzniku v roku 1950 a Monzu vymenila len v jedinom prípade v roku 1980 Imola.
*Okruh v Monze je najrýchlejším v seriáli MS F1. V roku 2004 Juan Pablo Montoya na monoposte Williams počas voľného tréningu dosiahol čas 1:19,525 min a vďaka rýchlostnému priemeru 262,242 km/h ide o najrýchlejšie kolo, aké kedy dosiahol monopost F1. V tomto období jazdci dosahovali na rovinkách okruhu rýchlosti nad 370 km/h.
*Okruh v Monze patrí k tratiam, ktoré si vyžiadali najviac ľudských životov. Najtragickejšou bola nehoda nemeckého jazdca Wolfganga von Tripsa, ktorý v roku 1961 po kolízii s Jimom Clarkom vyletel v zákrute Parabolica a okrem života jazdca si vyžiadala aj 14 obetí spomedzi divákov.
*V roku 1955 sa v Monze zabil pri súkromných testoch dvojnásobný majster sveta Talian Albert Ascari. V tréningu na VC Talianska 1970 sa skončila životná púť vedúceho jazdca priebežného poradia MS Rakúšana Jochena Rindta, a keďže do konca sezóny ho už nikto v priebežnom poradí nepredbehol, stal sa prvým a doteraz jediným majstrom sveta F1 in memoriam. V roku 1978 doplatil smrteľným zranením na kolíziu po štarte Švéd Ronnie Peterson a poslednou obeťou okruhu bol v roku 2000 traťový komisár Paolo Gislimberti, ktorého trafilo odtrhnuté koleso.
*Od roku 1990 sa len trom jazdcom, ktorí zvíťazili na VC Talianska, podarilo získať v tom istom roku aj majstrovský titul. Boli to Ayrton Senna (1990), Michael Schumacher (2001 a 2003) a Sebastian Vettel (2011).
Prehľad posledných víťazov VC Talianska:
2011 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2010 Fernando Alonso (Šp.) Ferrari
2009 Rubens Barrichello (Braz.) Brawn GP
2008 Sebastian Vettel (Nem.) Toro Rosso
2007 Fernando Alonso (Šp.) McLaren
2006 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2005 Juan Pablo Montoya (Kol.) McLaren
2004 Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari
2003 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2002 Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari
2001 Juan Pablo Montoya (Kol.) Williams
2000 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1999 Heinz-Harald Frentzen (Nem.) Jordan
1998 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1997 David Coulthard (V. Brit.) McLaren
1996 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
Poradie MS (po 12 z 20 pretekov): 1. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 164 bodov, 2. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 140, 3. Mark Webber (Aus.) Red Bull 132, 4. Kimi Räikkönen (Fín.) Lotus 131, 5. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 117, 6. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 101.
Pohár konštruktérov: 1. Red Bull 272 bodov, 2. McLaren 218, 3. Lotus 207, 4. Ferrari 199, 5. Mercedes 112, 6. Sauber 80.
Po minulotýždňovej dramatickej VC Belgicka sa piloti a tímy efjednotky predstavia na tradičnom rýchlom okruhu Autodromo Nazionale Monza.
Na Veľkej cene Talianska minulý rok triumfoval Nemec Sebastian Vettel s monopostom Red Bull-Renault.
Tento ročník okorení účasť prvého čínskeho jazdca v histórii seriálu.
Tím HRT totiž počas týždňa nahradil Inda Naraina Karthikeyana Číňanom Ma Čching-chua. "Bude to iba po druhýkrát, čo si sadnem do tohto monopostu. Veľmi sa teším na okruh v Monze," prezradil 24-ročný čínsky pretekár.
Video: Okruh v Monze
Trať preasfaltovali
Na okruhu v Monze očakávajú organizátori okolo 140-tisíc fanúšikov. Samozrejme, väčšina z nich bude držať palce talianskemu tímu Ferrari.
Pred pretekmi prešiel okruh Autodromo Nazionale viacerými úpravami. Múr po pravej strane jazdcov za prvou zákrutou posunuli bližšie k trati a 150 metrov pred prvým rohom pribudlo nové stanovisko pre maršálov.
Medzi šikanou Ascari (10. zákruta) a bodom po výjazde z Paraboliky (11. zákruta) bola trať preasfaltovaná. Renovácie sa takisto dočkal plot na boxovom múre.
V priebežnom hodnotení seriálu MS F1 je aj napriek havárii v Spa so 164 bodmi Španiel Fernando Alonso na Ferrari. O 24 bodov za ním zaostáva minuloročný víťaz VC Talianska Vettel, tretí je jeho tímový kolega Mark Webber so 132 bodmi.
Video: Hrôzostrašná nehoda na Veľkej cene Belgicka
Grosjean bude chýbať
Líder poradia jazdcov sa po zrážke sťažoval na drobné bolesti. Monopost Romaina Grosjeana z tímu Lotus sa ocitol veľmi blízko Alonsovej prilby, keď Francúzovo vozidlo preletelo ponad Alonsovo Ferrari.
Španiel našťastie vystúpil z auta po vlastných nohách, ale nehoda rozpútala vášnivú diskusiu ohľadom bezpečnosti.
Vedenie seriálu MS sa dokonca začalo zamýšľať nad možnosťou vybaviť vozidlá povinným krytom kokpitu. Grosjean, ktorého Medzinárodná automobilová federácia (FIA) za nehodu potrestala dištancom, sa Alonsovi ospravedlnil prostredníctvom SMS a Španiel to prijal.
Obrazom: Grosjean zostrelil Alonsa hneď v prvej zákrute
Grosjeana v Monze nahradí v tíme Lotus Belgičan Jérome d´Ambrosio. Mechanici z Ferrari museli podľa slov Fernanda Alonsa po havárii vymeniť približne 90 percent komponentov v monoposte.
"Sme teraz v pozícii, že si môžeme dovoliť urobiť ešte jednu chybu. Lenže ostatní túto možnosť nemajú, a preto bude tlak na ich pleciach," povedal Alonso pre CNN. "Verím, že poškodenie vozidla v Spa nebude mať na preteky v Monze žiadny vplyv a teda získame dôležité body," dodal dvojnásobný majster sveta.
"Vždy keď prídem do Monzy, mám zimomriavky," povedal pre oficiálnu webstránku svojho tímu minuloročný víťaz VC Talianska, Nemec Sebastian Vettel. "Víťazstvo je nezabudnuteľnou skúsenosťou. Dosiahnuť ideálny čas v Monze je takmer nemožné, pretože je ťažké zvládnuť každú zákrutu a šikanu bez chyby," povedal na margo podmienok na trati dvojnásobný a úradujúci majster sveta.
Súboj o titul bude dramatický
Do boja o titul sa zapoja aj Kimi Räikkönen z Lotusu (v súčasnosti má na konte 131 bodov) a dvojica z McLarenu Lewis Hamilton (117) a Jenson Button (101).
Ak chcú títo jazdci zlepšiť svoju šancu na zisk titulu, mali by v najbližších pretekoch bodovať čo najviac.
McLaren sa dvoma víťazstvami v dvoch prechádzajúcich VC priblížil k tomuto zámeru. "V Taliansku si chceme pripísať víťazný hetrik," povedal šéf McLarenu Martin Whitmarsh.
"Sme radi, že sme sa zlepšili. Je náročné vopred predpovedať výsledky pretekov. Každopádne, naši mechanici a dizajnéri sú motivovaní, pretože vidia, že ich úsilie prináša svoje ovocie," dodal šéf McLarenu.
Monze predpovedajú počas celého víkendu veľmi pekné slnečné počasie s teplotami okolo 27 stupňov Celzia. Veľká cena Talianska, ktorá je zároveň aj posledným európskym podujatím v tohtoročnom seriáli MS F1, odštartuje v nedeľu 12. augusta klasicky o 14.00 h.
Veľká cena Talianska:
Dejisko: okruh Autodromo Nazionale Monza
Dĺžka jedného kola: 5,793 km
Dĺžka pretekov: 306,720 km (53 okruhov)
Divácka kapacita tribún: 51 000 divákov
Minuloročný víťaz: Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari 1:21,046 (2004 - priemer 257,320 km/h)
Najviac víťazstiev - jazdec: 5 - Michael Schumacher (1996, 1998, 2000, 2003, 2006)
Najviac víťazstiev - tím: 18 - Ferrari
História:
Prvá Veľká cena Talianska sa jazdila v Brescii už v roku 1921. O rok neskôr sa však presunula, keď vybudovali pretekársku trať v parku Villa Reale na sever od Monzy. Išlo vlastne o dva okruhy so spoločnou cieľovou rovinkou a boxami - klasický okruh v tvare bumerangu, ktorý hostí VC Talianska len s malými zmenami dodnes a ovál podobný tratiam v USA s dĺžkou 4,25 km. V súčasnosti dopĺňa areál v Monze ešte aj tretia pretekárska trať - tzv. juniorský okruh v dĺžke 2,405 km.
Klasická trať prešla po roku 1971 niekoľkými zmenami, všetky mali za cieľ zvýšiť bezpečnosť jazdcov a divákov. Na trať tak postupne pribudli spomaľujúce šikany, ktoré však boli niekoľkokrát odstraňované a prerábané. Dnes sú na trati tri - Ascari, Serraglio a Rettifiglio. Zmluvu na organizovanie VC Talianska majú organizátori podpísanú s Berniem Ecclestonom až do roku 2016.
Kuriozity:
*VC Talianska je najstarším podujatím súčasného kalendára MS F1. VC Talianska na okruhu bola ako jediná súčasťou všetkých doterajších ročníkov novodobého seriálu MS F1 od jeho vzniku v roku 1950 a Monzu vymenila len v jedinom prípade v roku 1980 Imola.
*Okruh v Monze je najrýchlejším v seriáli MS F1. V roku 2004 Juan Pablo Montoya na monoposte Williams počas voľného tréningu dosiahol čas 1:19,525 min a vďaka rýchlostnému priemeru 262,242 km/h ide o najrýchlejšie kolo, aké kedy dosiahol monopost F1. V tomto období jazdci dosahovali na rovinkách okruhu rýchlosti nad 370 km/h.
*Okruh v Monze patrí k tratiam, ktoré si vyžiadali najviac ľudských životov. Najtragickejšou bola nehoda nemeckého jazdca Wolfganga von Tripsa, ktorý v roku 1961 po kolízii s Jimom Clarkom vyletel v zákrute Parabolica a okrem života jazdca si vyžiadala aj 14 obetí spomedzi divákov.
*V roku 1955 sa v Monze zabil pri súkromných testoch dvojnásobný majster sveta Talian Albert Ascari. V tréningu na VC Talianska 1970 sa skončila životná púť vedúceho jazdca priebežného poradia MS Rakúšana Jochena Rindta, a keďže do konca sezóny ho už nikto v priebežnom poradí nepredbehol, stal sa prvým a doteraz jediným majstrom sveta F1 in memoriam. V roku 1978 doplatil smrteľným zranením na kolíziu po štarte Švéd Ronnie Peterson a poslednou obeťou okruhu bol v roku 2000 traťový komisár Paolo Gislimberti, ktorého trafilo odtrhnuté koleso.
*Od roku 1990 sa len trom jazdcom, ktorí zvíťazili na VC Talianska, podarilo získať v tom istom roku aj majstrovský titul. Boli to Ayrton Senna (1990), Michael Schumacher (2001 a 2003) a Sebastian Vettel (2011).
Prehľad posledných víťazov VC Talianska:
2011 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2010 Fernando Alonso (Šp.) Ferrari
2009 Rubens Barrichello (Braz.) Brawn GP
2008 Sebastian Vettel (Nem.) Toro Rosso
2007 Fernando Alonso (Šp.) McLaren
2006 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2005 Juan Pablo Montoya (Kol.) McLaren
2004 Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari
2003 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2002 Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari
2001 Juan Pablo Montoya (Kol.) Williams
2000 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1999 Heinz-Harald Frentzen (Nem.) Jordan
1998 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1997 David Coulthard (V. Brit.) McLaren
1996 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
Poradie MS (po 12 z 20 pretekov): 1. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 164 bodov, 2. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 140, 3. Mark Webber (Aus.) Red Bull 132, 4. Kimi Räikkönen (Fín.) Lotus 131, 5. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 117, 6. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 101.
Pohár konštruktérov: 1. Red Bull 272 bodov, 2. McLaren 218, 3. Lotus 207, 4. Ferrari 199, 5. Mercedes 112, 6. Sauber 80.