|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 20.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Dagmara
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
20. októbra 2010
V nedeľu premiéra VC Kórejskej republiky
Ani v sezóne 2010 nebude chýbať v seriáli majstrovstiev sveta formuly 1 nová veľká cena na novom okruhu. Už tretí rok po sebe pribudli do programu nové preteky na ázijskom ...
Zdieľať
Foto: SITA/AP
JEONGAM 20. októbra (WEBNOVINY) - Ani v sezóne 2010 nebude chýbať v seriáli majstrovstiev sveta formuly 1 nová veľká cena na novom okruhu. Už tretí rok po sebe pribudli do programu nové preteky na ázijskom kontinente. Po Veľkej cene Singapuru v roku 2008 a Veľkej cene Abú Zabí v roku 2009 sa prvýkrát predstaví cirkus F1 v Kórejskej republike, kde sa počas nadchádzajúceho víkendu uskutoční na Kórejskom medzinárodnom okruhu v Jeongame v poradí 17. diel seriálu MS.
Okrem samotnej športovej drámy, keď ešte tri podujatia pred koncom bojuje o majstrovský titul pätica jazdcov, ponúkli v tohtoročnom seriáli MS F1 najväčšiu zápletku práve organizátori blížiaceho sa podujatia. Tí meškali s výstavbou nového okruhu, ktorý mal byť dokončený 5. júla, tri mesiace a definitívne potvrdenie zo strany Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) o usporiadaní VC Kórejskej republiky prišlo až po schválení trate v pondelok 11. októbra, teda necelé dva týždne pred plánovanými pretekmi, čo nemá v histórii MS F1 obdobu. Samotné rozhodnutie o usporiadaní prvých pretekov F1 na Kórejskom polostrove padlo pred štyrmi rokmi 2. októbra 2006. Na výstavbe novej trate sa podieľala provinčná vláda a súkromní investori a obe strany sú zastúpené aj v spoločnosti Korean Auto Valley Operation (KAVO), ktorá okruh postavila a prevádzkuje. KAVO uzavrelo dohodu s Berniem Ecclestonom o usporiadaní pretekov F1 na sedem rokov s opciou na predĺženie o ďalších päť. Okruh neďaleko Jeongamu v provincii Južná Jeolla leží takmer 400 km južne od kórejskej metropoly Soulu blízko prístavného mesta Mokpo. Trať navrhol známy nemecký architekt okruhov F1 Hermann Tilke a jej výstavba stála približne 275 miliónov USD. Areál ešte nie je úplne dokončený, jazdci aj diváci sa budú musieť zmieriť s niektorými provizórnymi riešeniami. Po dokončení bude divácka kapacita okruhu až 135 000 divákov.
Medzi jazdcami aj tímami formuly 1 prevláda pred pretekmi neistota. Jediným pilotom, ktorý si trať doteraz otestoval, je Karun Čandhok. Dvadsaťšesťročný Ind, ktorého po 10 veľkých cenách aktuálnej sezóny vyhodil tím Hispania, absolvoval za volantom dva roky starého monopostu Red Bull 4. septembra v Jeongame 14 kôl v rámci reklamnej akcie "Circuit Ran 2010". Ostatným jazdcom zostal len tréning na počítačových simulátoroch. Fakt, že sa napokon VC Kórejskej republiky uskutoční, asi najmenej potešil Austrálčana Marka Webbera. Ak by sa v Jeongame nejazdilo, mala by konkurencia na zmazanie jeho mierneho 14-bodového náskoku na čele priebežného poradia MS len dvojicu posledných pretekov v Brazílii a Abú Zabí. Takto je však stále v hre ešte 75 bodov a reálne ambície na titul tak stále živia aj Fernando Alonso na Ferrari a Webberov tímový kolega z Red Bullu Nemec Sebastian Vettel. Do boja o titul môžu zasiahnuť aj obaja jazdci McLarenu - Briti Lewis Hamilton a Jenson Button. Ich manko však dáva tušiť, že okrem vlastného jazdeckého umenia budú potrebovať aj smolu súperov.
"Potrebujem ešte víťazstvo v niektorých zo zostávajúcich pretekov," skonštatoval 34-ročný Webber, ktorý v tejto sezóne zvíťazil už štyrikrát, no naposledy si vychutnal triumf ešte 1. augusta na maďarskom Hungaroringu, a pokračoval: "Som si istý, že na to mám. A práve to by mohlo priniesť výhodu, aj keď do konca šampionátu môže hrať úlohu ešte veľa ďalších vecí a faktorov. Pred mesiacom bol mojím najväčším súperom Hamilton. Teraz je to Alonso. Veci sa stále menia. No dôležité je, že môj náskok sa pomaly zvyšuje. Potrebujem si ho udržať. No dobre viem, že v tejto sezóne dokázali zvíťaziť aj ďalší moji štyria konkurenti. Na suchu vlastne len traja, keďže Button vyhral oba preteky v daždi."
Alonso, ktorý má tiež na konte štyri triumfy, avizuje v Jeongame tvrdý útok. "V Kórei musíme útočiť, potrebujeme znížiť odstup za Webberom. Ďalšia strata by nám situáciu skomplikovala. Už dvakrát v tejto sezóne sme sa dokázali vrátiť do hry. A to sa môže zopakovať znova. Jediný, kto si môže dovoliť zlý víkend, je Webber. Pre všetkých ostatných by také niečo mohlo znamenať koniec nádejí," poznamenal 29-ročný dvojnásobný majster sveta a na margo trate v Jeongame dodal: "Pracovali sme na novej trati niekoľko dní na simulátore. Prvé dva sektory sú veľmi rýchle s dlhými rovinkami, zatiaľ čo posledný mi pripomína záver okruhu v Abú Zabí. V stredu na vlastné oči uvidím, ako verné boli simulácie. V piatok potrebujeme na voľných tréningoch najazdiť čo najviac kilometrov, aby sme našli ten najlepší pocit z trate."
Najmladší z uchádzačov o titul, 23-ročný Sebastian Vettel, nechce zbytočne riskovať. "Po Veľkej cene Japonska som sa rozhodol zostať dva týždne v Ázii. Je to najlepšie pre môj organizmus, ktorý sa nebude musieť vyrovnávať s časovým posunom. Riskovať budem až v závere sezóny. Určite nie v Kórei. Niekedy o výhre a prehre rozhodujú maličkosti, preto je dôležitá starostlivá príprava na preteky. Ja sa snažím pripravovať tak, akoby to boli posledné preteky sezóny," poznamenal Vettel.
Veľkou výhodou pre Alonsa je fakt, že v tíme Ferrari je jasnou jednotkou a jeho kolega Brazílčan Felipe Massa už prišiel o šancu na titul. "V Jeongame bude pre mňa dôležitá podpora tímového kolegu Felipeho Massu. Viem, že sa chce rehabilitovať za posledné dva slabé výsledky a som si istý, že má schopnosti na to, aby sa opäť vrátil na pódium," poznamenal Alonso. V Red Bulle naopak o titul bojujú obaja jazdci. Hoci Webber je na čele priebežného poradia MS, v uplynulých dvoch pretekoch skončil vždy o jedno miesto za tímovým kolegom Vettelom. Ak by v nich Red Bull uplatnil síce zakázanú, no v praxi najmä vo Ferrari používanú tímovú réžiu, a vymenil poradie oboch jazdcov, vystavil by sa maximálne hrozbe pokuty od FIA, no Webber by mohol mať pred Alonsom už 24-bodový náskok. Vettel by však zaostával už o 34 bodov a bol by prakticky von z hry o titul.
Dôležitým faktorom pre vývoj pretekov bude počasie. V piatok a sobotu má byť nad okruhom v Jeongame polojasno, no v nedeľu by malo byť zamračené s možnosťou dažďa. Teploty by sa mali pohybovať okolo príjemných 22°C. Začiatok Veľkej ceny Kórejskej republiky bude podobne ako pred dvoma týždňami v Japonsku v nedeľu o 15.00 h miestneho času (8.00 SELČ), o hodinu skôr sa pôjde v sobotu kvalifikácia.
Veľká cena Kórejskej republiky:
Dejisko: Kórejský medzinárodný okruh v Jeongame
Dĺžka okruhu: 5 621 m.
Dĺžka pretekov: 309,155 km (55 okruhov)
Divácka kapacita: 120 000 divákov
Poradie MS (po 16 z 19 pretekov): 1. Mark Webber (Austr.) Red Bull 220 bodov, 2. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 206, 3. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 206, 4. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 192, 5. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 189, 6. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 128, 7. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 122, 8. Robert Kubica (Poľ.) Renault 114, 9. Michael Schumacher (Nem.) Mercedes 54, 10. Adrian Sutil (Nem.) Force India 47, 11. Rubens Barrichello (Braz.) Williams 41, 12. Kamui Kobajaši (Jap.) Sauber 27, 13. Vitalij Petrov (Rus.) Renault 19, 14. Nico Hülkenberg (Nem.) Williams 17, 15. Vitantonio Liuzzi (Tal.) Force India 13, 16. Sebastien Buemi (Švajč.) Toro Rosso 8, 17. Pedro de la Rosa (Šp.) Sauber 6, 18. Nick Heidfeld (Nem.) Sauber 4, 19. Jaime Alguersuari (Šp.) Toro Rosso 3
Pohár konštruktérov: 1. Red Bull Racing 426, 2. McLaren 381, 3. Ferrari 334, 4. Mercedes GP 176, 5. Renault 133, 6. Force India 60, 7. Williams 58, 8. Sauber 37, 9. Toro Rosso 11.
SITA
Okrem samotnej športovej drámy, keď ešte tri podujatia pred koncom bojuje o majstrovský titul pätica jazdcov, ponúkli v tohtoročnom seriáli MS F1 najväčšiu zápletku práve organizátori blížiaceho sa podujatia. Tí meškali s výstavbou nového okruhu, ktorý mal byť dokončený 5. júla, tri mesiace a definitívne potvrdenie zo strany Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) o usporiadaní VC Kórejskej republiky prišlo až po schválení trate v pondelok 11. októbra, teda necelé dva týždne pred plánovanými pretekmi, čo nemá v histórii MS F1 obdobu. Samotné rozhodnutie o usporiadaní prvých pretekov F1 na Kórejskom polostrove padlo pred štyrmi rokmi 2. októbra 2006. Na výstavbe novej trate sa podieľala provinčná vláda a súkromní investori a obe strany sú zastúpené aj v spoločnosti Korean Auto Valley Operation (KAVO), ktorá okruh postavila a prevádzkuje. KAVO uzavrelo dohodu s Berniem Ecclestonom o usporiadaní pretekov F1 na sedem rokov s opciou na predĺženie o ďalších päť. Okruh neďaleko Jeongamu v provincii Južná Jeolla leží takmer 400 km južne od kórejskej metropoly Soulu blízko prístavného mesta Mokpo. Trať navrhol známy nemecký architekt okruhov F1 Hermann Tilke a jej výstavba stála približne 275 miliónov USD. Areál ešte nie je úplne dokončený, jazdci aj diváci sa budú musieť zmieriť s niektorými provizórnymi riešeniami. Po dokončení bude divácka kapacita okruhu až 135 000 divákov.
Medzi jazdcami aj tímami formuly 1 prevláda pred pretekmi neistota. Jediným pilotom, ktorý si trať doteraz otestoval, je Karun Čandhok. Dvadsaťšesťročný Ind, ktorého po 10 veľkých cenách aktuálnej sezóny vyhodil tím Hispania, absolvoval za volantom dva roky starého monopostu Red Bull 4. septembra v Jeongame 14 kôl v rámci reklamnej akcie "Circuit Ran 2010". Ostatným jazdcom zostal len tréning na počítačových simulátoroch. Fakt, že sa napokon VC Kórejskej republiky uskutoční, asi najmenej potešil Austrálčana Marka Webbera. Ak by sa v Jeongame nejazdilo, mala by konkurencia na zmazanie jeho mierneho 14-bodového náskoku na čele priebežného poradia MS len dvojicu posledných pretekov v Brazílii a Abú Zabí. Takto je však stále v hre ešte 75 bodov a reálne ambície na titul tak stále živia aj Fernando Alonso na Ferrari a Webberov tímový kolega z Red Bullu Nemec Sebastian Vettel. Do boja o titul môžu zasiahnuť aj obaja jazdci McLarenu - Briti Lewis Hamilton a Jenson Button. Ich manko však dáva tušiť, že okrem vlastného jazdeckého umenia budú potrebovať aj smolu súperov.
"Potrebujem ešte víťazstvo v niektorých zo zostávajúcich pretekov," skonštatoval 34-ročný Webber, ktorý v tejto sezóne zvíťazil už štyrikrát, no naposledy si vychutnal triumf ešte 1. augusta na maďarskom Hungaroringu, a pokračoval: "Som si istý, že na to mám. A práve to by mohlo priniesť výhodu, aj keď do konca šampionátu môže hrať úlohu ešte veľa ďalších vecí a faktorov. Pred mesiacom bol mojím najväčším súperom Hamilton. Teraz je to Alonso. Veci sa stále menia. No dôležité je, že môj náskok sa pomaly zvyšuje. Potrebujem si ho udržať. No dobre viem, že v tejto sezóne dokázali zvíťaziť aj ďalší moji štyria konkurenti. Na suchu vlastne len traja, keďže Button vyhral oba preteky v daždi."
Alonso, ktorý má tiež na konte štyri triumfy, avizuje v Jeongame tvrdý útok. "V Kórei musíme útočiť, potrebujeme znížiť odstup za Webberom. Ďalšia strata by nám situáciu skomplikovala. Už dvakrát v tejto sezóne sme sa dokázali vrátiť do hry. A to sa môže zopakovať znova. Jediný, kto si môže dovoliť zlý víkend, je Webber. Pre všetkých ostatných by také niečo mohlo znamenať koniec nádejí," poznamenal 29-ročný dvojnásobný majster sveta a na margo trate v Jeongame dodal: "Pracovali sme na novej trati niekoľko dní na simulátore. Prvé dva sektory sú veľmi rýchle s dlhými rovinkami, zatiaľ čo posledný mi pripomína záver okruhu v Abú Zabí. V stredu na vlastné oči uvidím, ako verné boli simulácie. V piatok potrebujeme na voľných tréningoch najazdiť čo najviac kilometrov, aby sme našli ten najlepší pocit z trate."
Najmladší z uchádzačov o titul, 23-ročný Sebastian Vettel, nechce zbytočne riskovať. "Po Veľkej cene Japonska som sa rozhodol zostať dva týždne v Ázii. Je to najlepšie pre môj organizmus, ktorý sa nebude musieť vyrovnávať s časovým posunom. Riskovať budem až v závere sezóny. Určite nie v Kórei. Niekedy o výhre a prehre rozhodujú maličkosti, preto je dôležitá starostlivá príprava na preteky. Ja sa snažím pripravovať tak, akoby to boli posledné preteky sezóny," poznamenal Vettel.
Veľkou výhodou pre Alonsa je fakt, že v tíme Ferrari je jasnou jednotkou a jeho kolega Brazílčan Felipe Massa už prišiel o šancu na titul. "V Jeongame bude pre mňa dôležitá podpora tímového kolegu Felipeho Massu. Viem, že sa chce rehabilitovať za posledné dva slabé výsledky a som si istý, že má schopnosti na to, aby sa opäť vrátil na pódium," poznamenal Alonso. V Red Bulle naopak o titul bojujú obaja jazdci. Hoci Webber je na čele priebežného poradia MS, v uplynulých dvoch pretekoch skončil vždy o jedno miesto za tímovým kolegom Vettelom. Ak by v nich Red Bull uplatnil síce zakázanú, no v praxi najmä vo Ferrari používanú tímovú réžiu, a vymenil poradie oboch jazdcov, vystavil by sa maximálne hrozbe pokuty od FIA, no Webber by mohol mať pred Alonsom už 24-bodový náskok. Vettel by však zaostával už o 34 bodov a bol by prakticky von z hry o titul.
Dôležitým faktorom pre vývoj pretekov bude počasie. V piatok a sobotu má byť nad okruhom v Jeongame polojasno, no v nedeľu by malo byť zamračené s možnosťou dažďa. Teploty by sa mali pohybovať okolo príjemných 22°C. Začiatok Veľkej ceny Kórejskej republiky bude podobne ako pred dvoma týždňami v Japonsku v nedeľu o 15.00 h miestneho času (8.00 SELČ), o hodinu skôr sa pôjde v sobotu kvalifikácia.
Veľká cena Kórejskej republiky:
Dejisko: Kórejský medzinárodný okruh v Jeongame
Dĺžka okruhu: 5 621 m.
Dĺžka pretekov: 309,155 km (55 okruhov)
Divácka kapacita: 120 000 divákov
Poradie MS (po 16 z 19 pretekov): 1. Mark Webber (Austr.) Red Bull 220 bodov, 2. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 206, 3. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 206, 4. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 192, 5. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 189, 6. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 128, 7. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 122, 8. Robert Kubica (Poľ.) Renault 114, 9. Michael Schumacher (Nem.) Mercedes 54, 10. Adrian Sutil (Nem.) Force India 47, 11. Rubens Barrichello (Braz.) Williams 41, 12. Kamui Kobajaši (Jap.) Sauber 27, 13. Vitalij Petrov (Rus.) Renault 19, 14. Nico Hülkenberg (Nem.) Williams 17, 15. Vitantonio Liuzzi (Tal.) Force India 13, 16. Sebastien Buemi (Švajč.) Toro Rosso 8, 17. Pedro de la Rosa (Šp.) Sauber 6, 18. Nick Heidfeld (Nem.) Sauber 4, 19. Jaime Alguersuari (Šp.) Toro Rosso 3
Pohár konštruktérov: 1. Red Bull Racing 426, 2. McLaren 381, 3. Ferrari 334, 4. Mercedes GP 176, 5. Renault 133, 6. Force India 60, 7. Williams 58, 8. Sauber 37, 9. Toro Rosso 11.
SITA