|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
19. októbra 2010
V NADSME vraj zlyhali ľudia a nie systém
Tagy: NADSME
Všetky zmluvy v Národnej agentúre pre rozvoj malého a stredného podnikania (NADSME) musel schvaľovať investičný výbor ako ...
Zdieľať
Minister financií Ivan Mikloš
Foto: SITA/Ľudovít Vaniher
BRATISLAVA 19. októbra (WEBNOVINY) - Všetky zmluvy v Národnej agentúre pre rozvoj malého a stredného podnikania (NADSME) musel schvaľovať investičný výbor ako podklady pre predstavenstvo. “V investičnom výbore mali zástupcovia štátu svojho zástupcu. Stačilo, aby neprišiel na rokovanie investičného výboru a ten nemohol prijať žiadne rozhodnutie,“ uviedol pre agentúru SITA bývalý šéf správnej rady národnej agentúry Günther Furin. Ako dodal bývalý šéf NADSME Bystrík Berthoty, v agentúre podľa neho zlyhali ľudia a nie nastavený systém fondov.
Súčasné ako aj bývalé vedenie ministerstva hospodárstva tvrdia, že štruktúra fondov bola nastavená tak, že nie je možná kontrola uzavretých zmlúv so spoločnosťami ktorým bol rizikový kapitál poskytnutý. “Predstavenstvo nebolo oprávnené rozhodnúť o žiadnej investícii bez stanoviska investičného výboru. To znamená, že ak sa nejaké zmluvy urobili tak, že boli tajné, museli byť urobené za priamej účasti zástupcov ministerstva hospodárstva,“ zdôraznil Furin.
“Nedochádzalo k vynucovaniu povinností zmluvných partnerov. Nechápem, že sa niekto nemohol k informáciám dostať. Bolo tam viacero informačných kanálov, ako sa k informáciám dostať. Čudné je, že zlyhali všetky. Ja si myslím, že tí ľudia sedeli v tých, orgánoch tak je otázne, že či vôbec vedeli, čo tam mali robiť,“ doplnil Berthoty.
Podľa Berthotyho za jeho pôsobenia v agentúre smerovalo do fondov na podporu malého a stredného podnikania 18,5 mil. eur z celkových 53,11 mil. eur. “Všetky ostatné prostriedky zostali buď v agentúre, alebo v dcérskej spoločnosti Fond fondov, kde konateľom bol generálny riaditeľ agentúry. Čiže zostali plne pod kontrolou agentúry,“ dodal Berthoty.
Žiadne informácie o tom, kam sa podeli peniazeSúčasné vedenie ministerstva hospodárstva tvrdí, že existuje podozrenie z netransparentného a nezákonného nakladania s 13,5 mil. eur vo fondoch agentúry. Štát by podľa rezortu hospodárstva nemal mať v súčasnosti pod kontrolou celkovo 30 mil. eur. “Na jednej strane tvrdia, že nemajú žiadne informácie o tom, že kam tie investície išli, kam sa podeli peniaze, lebo všetky zmluvy sú tajné. Ale na druhej strane tvrdia, že sa prostriedky stratili. Ja tie fondy neobhajujem, ale ja chcem povedať jednu vec, o stratených peniazoch sa dá povedať až vtedy, keď sa z tej investovanej spoločnosti nevrátia. To znamená, že ak tie peniaze sú nainvestované v nejakých firmách a tie firmy fungujú, tak je možné, že sa tam dostali na základe porušenia pravidiel napríklad investičných kritérií, ale ešte sa nemôžeme vyjadrovať, že je to priama škoda alebo nejaká sprenevera,“ konštatoval Berthoty.
Podľa bývalého ministra hospodárstva a súčasného poslanca NR SR za stranu Smer-SD Ľubomíra Jahnátka, štruktúra fondov bola nastavená tak, že umožnila netransparentné a protizákonné nakladanie s finančnými prostriedkami. “Na to by som rád poznamenal, že naopak tá štruktúra bola urobená veľmi štandardne tak, ako to robia iné väčšie fondy v západnej Európe. Vytvorili sme tam súbor pravidiel, ktoré mali zabezpečiť, že tie peniaze zneužité nebudú,“ reagoval Furin.
Podľa neho, ak by sa nastavané pravidlá a predpisy dôsledne dodržiavali, žiadne problémy pri nakladaní s rizikovým kapitálom vo fondoch agentúry by nevznikli. “Ja tvrdím, že ak by tie predpisy a pravidlá boli dôsledne dodržiavané, kontrolované a vynucované, tak žiadne problémy nemohli vzniknúť. Ak také problémy vznikli, tak vznikli práve preto, že tieto pravidlá neboli dodržiavané, alebo boli zmenené, keď sme my odišli z agentúry,“ povedal Furin.
Foto: nadsme.sk
Minister hospodárstva Juraj Miškov chce problém s podozreniami z tunelovania v rámci Národnej agentúry pre podporu malého a stredného podnikania riešiť zlúčením jej kompetencií so Slovenskou agentúrou pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO). Zároveň chce pod dnešnú SARIO presunúť aj kompetencie Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry v oblasti inovácií.
Vládny kabinet chce preto požiadať o nové úlohy, ktoré by smerovali práve k vytvoreniu novej "superagentúry". Vyplýva to z informatívneho materiálu o plnení uznesení, ktorými Miškova vláda zaviazala k likvidácii NADSME či kompletnej výmene ľudí v agentúre. Materiálom by sa mala vláda zaoberať na svojej najbližšej schôdzi.
Premiérka Iveta Radičová potom ako sa prevalili informácie o pravdepodobne nezákonnom rozdeľovaní finančných prostriedkov v agentúre žiadala najprv národnú agentúru úplne zrušiť. S tým však nesúhlasili Združenie podnikateľov Slovenska ako aj Slovenský živnostenský zväz ako zakladajúci členovia Národnej agentúry pre rozvoj malého a stredného podnikania.
SITA
BRATISLAVA 19. októbra (WEBNOVINY) - Všetky zmluvy v Národnej agentúre pre rozvoj malého a stredného podnikania (NADSME) musel schvaľovať investičný výbor ako podklady pre predstavenstvo. “V investičnom výbore mali zástupcovia štátu svojho zástupcu. Stačilo, aby neprišiel na rokovanie investičného výboru a ten nemohol prijať žiadne rozhodnutie,“ uviedol pre agentúru SITA bývalý šéf správnej rady národnej agentúry Günther Furin. Ako dodal bývalý šéf NADSME Bystrík Berthoty, v agentúre podľa neho zlyhali ľudia a nie nastavený systém fondov.
Súčasné ako aj bývalé vedenie ministerstva hospodárstva tvrdia, že štruktúra fondov bola nastavená tak, že nie je možná kontrola uzavretých zmlúv so spoločnosťami ktorým bol rizikový kapitál poskytnutý. “Predstavenstvo nebolo oprávnené rozhodnúť o žiadnej investícii bez stanoviska investičného výboru. To znamená, že ak sa nejaké zmluvy urobili tak, že boli tajné, museli byť urobené za priamej účasti zástupcov ministerstva hospodárstva,“ zdôraznil Furin.
“Nedochádzalo k vynucovaniu povinností zmluvných partnerov. Nechápem, že sa niekto nemohol k informáciám dostať. Bolo tam viacero informačných kanálov, ako sa k informáciám dostať. Čudné je, že zlyhali všetky. Ja si myslím, že tí ľudia sedeli v tých, orgánoch tak je otázne, že či vôbec vedeli, čo tam mali robiť,“ doplnil Berthoty.
Podľa Berthotyho za jeho pôsobenia v agentúre smerovalo do fondov na podporu malého a stredného podnikania 18,5 mil. eur z celkových 53,11 mil. eur. “Všetky ostatné prostriedky zostali buď v agentúre, alebo v dcérskej spoločnosti Fond fondov, kde konateľom bol generálny riaditeľ agentúry. Čiže zostali plne pod kontrolou agentúry,“ dodal Berthoty.
Žiadne informácie o tom, kam sa podeli peniazeSúčasné vedenie ministerstva hospodárstva tvrdí, že existuje podozrenie z netransparentného a nezákonného nakladania s 13,5 mil. eur vo fondoch agentúry. Štát by podľa rezortu hospodárstva nemal mať v súčasnosti pod kontrolou celkovo 30 mil. eur. “Na jednej strane tvrdia, že nemajú žiadne informácie o tom, že kam tie investície išli, kam sa podeli peniaze, lebo všetky zmluvy sú tajné. Ale na druhej strane tvrdia, že sa prostriedky stratili. Ja tie fondy neobhajujem, ale ja chcem povedať jednu vec, o stratených peniazoch sa dá povedať až vtedy, keď sa z tej investovanej spoločnosti nevrátia. To znamená, že ak tie peniaze sú nainvestované v nejakých firmách a tie firmy fungujú, tak je možné, že sa tam dostali na základe porušenia pravidiel napríklad investičných kritérií, ale ešte sa nemôžeme vyjadrovať, že je to priama škoda alebo nejaká sprenevera,“ konštatoval Berthoty.
Podľa bývalého ministra hospodárstva a súčasného poslanca NR SR za stranu Smer-SD Ľubomíra Jahnátka, štruktúra fondov bola nastavená tak, že umožnila netransparentné a protizákonné nakladanie s finančnými prostriedkami. “Na to by som rád poznamenal, že naopak tá štruktúra bola urobená veľmi štandardne tak, ako to robia iné väčšie fondy v západnej Európe. Vytvorili sme tam súbor pravidiel, ktoré mali zabezpečiť, že tie peniaze zneužité nebudú,“ reagoval Furin.
Podľa neho, ak by sa nastavané pravidlá a predpisy dôsledne dodržiavali, žiadne problémy pri nakladaní s rizikovým kapitálom vo fondoch agentúry by nevznikli. “Ja tvrdím, že ak by tie predpisy a pravidlá boli dôsledne dodržiavané, kontrolované a vynucované, tak žiadne problémy nemohli vzniknúť. Ak také problémy vznikli, tak vznikli práve preto, že tieto pravidlá neboli dodržiavané, alebo boli zmenené, keď sme my odišli z agentúry,“ povedal Furin.
Foto: nadsme.sk
Minister hospodárstva Juraj Miškov chce problém s podozreniami z tunelovania v rámci Národnej agentúry pre podporu malého a stredného podnikania riešiť zlúčením jej kompetencií so Slovenskou agentúrou pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO). Zároveň chce pod dnešnú SARIO presunúť aj kompetencie Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry v oblasti inovácií.
Vládny kabinet chce preto požiadať o nové úlohy, ktoré by smerovali práve k vytvoreniu novej "superagentúry". Vyplýva to z informatívneho materiálu o plnení uznesení, ktorými Miškova vláda zaviazala k likvidácii NADSME či kompletnej výmene ľudí v agentúre. Materiálom by sa mala vláda zaoberať na svojej najbližšej schôdzi.
Premiérka Iveta Radičová potom ako sa prevalili informácie o pravdepodobne nezákonnom rozdeľovaní finančných prostriedkov v agentúre žiadala najprv národnú agentúru úplne zrušiť. S tým však nesúhlasili Združenie podnikateľov Slovenska ako aj Slovenský živnostenský zväz ako zakladajúci členovia Národnej agentúry pre rozvoj malého a stredného podnikania.
SITA
Tagy: NADSME