|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 27.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Milan
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
12. mája 2010
V Monaku sa v nedeľu roztočí ruleta štyroch kolies
Koncom týždňa zavíta kolotoč pretekov majstrovstiev sveta automobilov formule 1 na pobrežie Stredozemného mora do Monackého kniežatstva, kde sa na tradičnom mestskom ...
Zdieľať
Bez popisu
Foto: SITA/AP
MONTE CARLO 12. mája (WEBNOVINY) - Koncom týždňa zavíta kolotoč pretekov majstrovstiev sveta automobilov formule 1 na pobrežie Stredozemného mora do Monackého kniežatstva, kde sa na tradičnom mestskom okruhu uskutoční už šieste. podujatie tohtoročnej série pretekov najrýchlejšej motoristickej disciplíny.
Známe letovisko, ktorému viac ako 700 rokov vládne kniežacia rodina Grimaldiovcov, je daňovým rajom a živí ho turistický ruch a kasíno, okolo ktorého vedie aj trať veľkej ceny. Práve ruleta je asi najcharakteristickejším znakom súčasnej sezóny MS efjeden. Minimálne deväť jazdcov a päť tímov môže myslieť v každej veľkej cene na víťazstvo. Dvakrát sa to v doterajších piatich cenách podarilo len obhajcovi titulu Jensonovi Buttonovi na McLarene, ktorému "sadli" najmä upršané preteky v Austrálii a Číne. Raz sa postavil na najvyšší stupeň Španiel Fernando Alonso na Ferrari a tiež jazdci Red Bullu Nemec Sebastian Vettel a Austrálčan Mark Webber. Bodové rozostupy jazdcov sú malé a trojicu vedúcich tímov v Pohári konštruktérov delí len 6 bodov.
"V Monaku som vždy jazdil veľmi rád a tešil som sa na miestnu veľkú cenu, ktorá jazdou po mestských uličkách dodáva celému seriálu niečo veľmi unikátne. Prichádzame sem s tým, že charakter okruhu by nám mal sedieť viac ako pred týždňom v Španielsku. Stále však musíme byť opatrní v našich očakávaniach, je pred nami ešte veľa práce. Takže hoci som v Španielsku dosiahol štvrtým miestom najlepší výsledok sezóny, je to pre mňa motivácia pracovať ešte tvrdšie s našimi inžiniermi na vývoji auta," skonštatoval 41-ročný Michael Schumacher, ktorý sa v Monaku tešil v minulosti zo šiestich triumfov a v prípade ďalšieho víťazstva by sa vyrovnal historickému rekordérovi Ayrtonovi Sennovi.
"Víťazstvo v Monaku pred rokom bolo jedným z mojich vrcholov v uplynulej sezóne, aj v celej moje jazdeckej kariére. Každý mladý jazdec tu túži zvíťaziť. Zrýchlenie je neuveriteľné a bariéry sú tak blízko. Treba zrýchľovať postupne, nemá cenu útočiť od prvého kola a riskovať chybu. Milujem toto miesto a veľmi som sa tešil na návrat sem. Ťažko predpovedať výsledok. Je tu veľa dobrých pilotov, takže máme veľkú šancu vidieť nevyspytateľné preteky," poznamenal obhajca titulu a tiež minuloročného víťazstva, ako aj vedúci jazdec priebežného poradia MS Jenson Button. Jeho tímový kolega z McLarenu a víťaz z roku 2008 Lewis Hamilton ťahá negatívnu sériu ôsmich veľkých cien bez víťazstva a veľmi túži po svojom prvom tohtoročnom triumfe: "Milujem Monako. Je to najúžasnejšia trať na svete. Víťazstvo v roku 2008 bolo vrcholom mojej kariéry a neuveriteľným dňom v mojom živote. Uvidíte to aj na mojej prilbe, ktorá bude mať špeciálne na túto príležitosť iný vzor. Chcem ním vzdať česť tejto trati. Kvalifikácia je najdôležitejšia zo všetkého. Musíme sa na ňu maximálne sústrediť. Výkon jazdca je tu oveľa dôležitejší, ako na iných okruhoch."
Veľkú motiváciu bude mať aj Fernando Alonso, ktorý v Monaku triumfoval v roku 2006 na Renaulte a o rok neskôr na McLarene. Ak by sa mu podarilo zvíťaziť v tomto roku v kokpite Ferrari, stal by sa prvým pilotom, ktorý by dokázal triumfovať v uličkách Monte Carla vo farbách troch rôznych tímov. Na túto poctu však kandiduje aj Michael Schumacher, ktorý prvé dva triumfy dosiahol na Benettone, ďalšie štyri v kokpite Ferrari a v súčasnosti jazdí za Mercedes GP.
Na preteky v Monte Carle sa pravidelne schádza svetová smotánka športu, kultúry, šoubiznisu, a to štýlovo na svojich jachtách, takže burácanie motorov sleduje z prístavu pri Stredozemnom mori. Pre mnohých pilotov je VC Monaka prakticky aj domácou, keďže v Monte Carle majú trvalé bydlisko. Zákruty a úseky Ste devote, Mirabeau, Casino, vlásenka Loews či tunel patria ku klasickému koloritu pretekov na 3340 m dlhom okruhu. Keďže ide o najkratšiu trať v seriáli MS, jazdí sa na 78 kôl, čo je zasa najväčší počet. Celková dĺžka pretekov je vzhľadom na náročnosť trate 260,520 km, takže ide o najkratšiu zo všetkých veľkých cien. Počas víkendu hlásia meteorológovia pre Monaco polojasné počasie s teplotami do 18°C. Nedeľňajšie preteky sa začínajú v tradičnom čase o 14.00 h.
VC Monaka:
Dejisko: mestský okruh, dĺžka okruhu 3 340 m
Dĺžka pretekov: 78 okruhov (260,520 km)
Minuloročný víťaz: Jenson Button (V. Brit) Brawn GP
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Michael Schumacher (Nem.) Ferrari 1:14,439 min (2004)
Najviac víťazstiev - jazdec: 6 - Ayrton Senna (1987, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993)
Najviac víťazstiev - tím: 15 - McLaren
História: Preteky v uliciach Monte Carla a La Condamine sa uskutočnili prvýkrát v roku 1929. Boli aj súčasťou prvého ročníka majstrovstiev svet F1 v roku 1950, potom na štyri roky z kalendára vypadli a od roku 1955 v ňom figurujú bez jedinej prestávky, čo ich radí hneď za VC Talianska na okruhu v Monze, ktoré mali len jedinú absenciu. Okruh prešiel piatimi drobnými úpravami, súčasnú podobu a dĺžku má od roku 2002. Jazdcov čaká jazda úzkymi uličkami, po nábreží prístavu aj cez tunel.
Kuriozity:
- VC Monaka patrí spolu s pretekmi Indy 500 v americkom Idianapolise a 24-hodinovkou vo francúzskom Le Mans k trojici najznámejších automobilových pretekov na svete. Jediným jazdcom, ktorý dokázal vo všetkých troch zvíťaziť, je Graham Hill.
- Dvom jazdcom sa podarilo vykúpať sa v prístave potom, čo ich monoposty prerazili zvodidlá a skončili v Stredozemnom mori - Albertovi Ascarimu (1955) a Paulovi Hawkinsovi (1965). Obaja vyviazli bez zranení. Ascari sa zabil o štyri dni na to na pri tréningu na Monze.
- Najdramatickejší záver videli diváci v roku 1982. Alain Prost na vedúcej pozícii havaroval štyri kolá pred cieľom. Ricardo Patrese sa tešil z vedenia len pol druha kola, potom dostal hodiny. V poslednom kole došlo lídrovi Didierovi Pironimu palivo, rovnako dopadol aj za ním idúci Andrea de Cesaris a tak triumf spadol do lona Patresemu, ktorému sa podarilo auto opäť naštartovať a dôjsť si po nečakané víťazstvo.
Prehľad posledných víťazov VC Monaka:
2009 - Jenson Button (V. Brit.), Brawn GP
2008 - Lewis Hamilton (V. Brit.), McLaren
2007 - Fernando Alonso (Šp.) McLaren
2006 - Fernando Alonso (Šp.) Renault
2005 - Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren
2004 - Jarno Trulli (Tal.) Renault
2003 - Juan Pablo Montoya (Kol.) Williams
2002 - David Coulthard (V. Brit.) McLaren
2001 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2000 - David Coulthard (V. Brit.) McLaren
1999 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1998 - Mika Häkkinen (Fín.) McLaren
1997 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1996 - Olivier Panis (Fr.) Ligier
1995 - Michael Schumacher (Nem.) Benetton
1994 - Michael Schumacher (Nem.) Benetton
Poradie MS jazdcov (po 5 z 19 pretekov): 1. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 70 bodov, 2. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 67, 3. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 60, 4. Mark Webber (Austr.) Red Bull 53, 5. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 50, 6. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren a Felipe Massa (Braz.) Ferrari po 49, 8. Robert Kubica (Poľ.) Renault 44, 9. Michael Schumacher (Nem.) Mercedes 22, 10. Adrian Sutil (Nem.) Force India 16, 11. Vitantonio Liuzzi (Tal.) Force India 8, 12. Rubens Barrichello (Braz.) Williams 7, 13. Vitalij Petrov (Rus.) Renault 6, 14. Jaime Alguersuari (Šp.) Toro Rosso 3, 15. Nico Hülkenberg (Nem.) Williams 1
Pohár konštruktérov: 1. McLaren 119, 2. Ferrari 116, 3. Red Bull Racing 113, 4. Mercedes GP 72, 5. Renault 50, 6. Force India 24, 7. Williams 8, 8. Toro Rosso 3
SITA
MONTE CARLO 12. mája (WEBNOVINY) - Koncom týždňa zavíta kolotoč pretekov majstrovstiev sveta automobilov formule 1 na pobrežie Stredozemného mora do Monackého kniežatstva, kde sa na tradičnom mestskom okruhu uskutoční už šieste. podujatie tohtoročnej série pretekov najrýchlejšej motoristickej disciplíny.
Známe letovisko, ktorému viac ako 700 rokov vládne kniežacia rodina Grimaldiovcov, je daňovým rajom a živí ho turistický ruch a kasíno, okolo ktorého vedie aj trať veľkej ceny. Práve ruleta je asi najcharakteristickejším znakom súčasnej sezóny MS efjeden. Minimálne deväť jazdcov a päť tímov môže myslieť v každej veľkej cene na víťazstvo. Dvakrát sa to v doterajších piatich cenách podarilo len obhajcovi titulu Jensonovi Buttonovi na McLarene, ktorému "sadli" najmä upršané preteky v Austrálii a Číne. Raz sa postavil na najvyšší stupeň Španiel Fernando Alonso na Ferrari a tiež jazdci Red Bullu Nemec Sebastian Vettel a Austrálčan Mark Webber. Bodové rozostupy jazdcov sú malé a trojicu vedúcich tímov v Pohári konštruktérov delí len 6 bodov.
"V Monaku som vždy jazdil veľmi rád a tešil som sa na miestnu veľkú cenu, ktorá jazdou po mestských uličkách dodáva celému seriálu niečo veľmi unikátne. Prichádzame sem s tým, že charakter okruhu by nám mal sedieť viac ako pred týždňom v Španielsku. Stále však musíme byť opatrní v našich očakávaniach, je pred nami ešte veľa práce. Takže hoci som v Španielsku dosiahol štvrtým miestom najlepší výsledok sezóny, je to pre mňa motivácia pracovať ešte tvrdšie s našimi inžiniermi na vývoji auta," skonštatoval 41-ročný Michael Schumacher, ktorý sa v Monaku tešil v minulosti zo šiestich triumfov a v prípade ďalšieho víťazstva by sa vyrovnal historickému rekordérovi Ayrtonovi Sennovi.
"Víťazstvo v Monaku pred rokom bolo jedným z mojich vrcholov v uplynulej sezóne, aj v celej moje jazdeckej kariére. Každý mladý jazdec tu túži zvíťaziť. Zrýchlenie je neuveriteľné a bariéry sú tak blízko. Treba zrýchľovať postupne, nemá cenu útočiť od prvého kola a riskovať chybu. Milujem toto miesto a veľmi som sa tešil na návrat sem. Ťažko predpovedať výsledok. Je tu veľa dobrých pilotov, takže máme veľkú šancu vidieť nevyspytateľné preteky," poznamenal obhajca titulu a tiež minuloročného víťazstva, ako aj vedúci jazdec priebežného poradia MS Jenson Button. Jeho tímový kolega z McLarenu a víťaz z roku 2008 Lewis Hamilton ťahá negatívnu sériu ôsmich veľkých cien bez víťazstva a veľmi túži po svojom prvom tohtoročnom triumfe: "Milujem Monako. Je to najúžasnejšia trať na svete. Víťazstvo v roku 2008 bolo vrcholom mojej kariéry a neuveriteľným dňom v mojom živote. Uvidíte to aj na mojej prilbe, ktorá bude mať špeciálne na túto príležitosť iný vzor. Chcem ním vzdať česť tejto trati. Kvalifikácia je najdôležitejšia zo všetkého. Musíme sa na ňu maximálne sústrediť. Výkon jazdca je tu oveľa dôležitejší, ako na iných okruhoch."
Veľkú motiváciu bude mať aj Fernando Alonso, ktorý v Monaku triumfoval v roku 2006 na Renaulte a o rok neskôr na McLarene. Ak by sa mu podarilo zvíťaziť v tomto roku v kokpite Ferrari, stal by sa prvým pilotom, ktorý by dokázal triumfovať v uličkách Monte Carla vo farbách troch rôznych tímov. Na túto poctu však kandiduje aj Michael Schumacher, ktorý prvé dva triumfy dosiahol na Benettone, ďalšie štyri v kokpite Ferrari a v súčasnosti jazdí za Mercedes GP.
Na preteky v Monte Carle sa pravidelne schádza svetová smotánka športu, kultúry, šoubiznisu, a to štýlovo na svojich jachtách, takže burácanie motorov sleduje z prístavu pri Stredozemnom mori. Pre mnohých pilotov je VC Monaka prakticky aj domácou, keďže v Monte Carle majú trvalé bydlisko. Zákruty a úseky Ste devote, Mirabeau, Casino, vlásenka Loews či tunel patria ku klasickému koloritu pretekov na 3340 m dlhom okruhu. Keďže ide o najkratšiu trať v seriáli MS, jazdí sa na 78 kôl, čo je zasa najväčší počet. Celková dĺžka pretekov je vzhľadom na náročnosť trate 260,520 km, takže ide o najkratšiu zo všetkých veľkých cien. Počas víkendu hlásia meteorológovia pre Monaco polojasné počasie s teplotami do 18°C. Nedeľňajšie preteky sa začínajú v tradičnom čase o 14.00 h.
VC Monaka:
Dejisko: mestský okruh, dĺžka okruhu 3 340 m
Dĺžka pretekov: 78 okruhov (260,520 km)
Minuloročný víťaz: Jenson Button (V. Brit) Brawn GP
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Michael Schumacher (Nem.) Ferrari 1:14,439 min (2004)
Najviac víťazstiev - jazdec: 6 - Ayrton Senna (1987, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993)
Najviac víťazstiev - tím: 15 - McLaren
História: Preteky v uliciach Monte Carla a La Condamine sa uskutočnili prvýkrát v roku 1929. Boli aj súčasťou prvého ročníka majstrovstiev svet F1 v roku 1950, potom na štyri roky z kalendára vypadli a od roku 1955 v ňom figurujú bez jedinej prestávky, čo ich radí hneď za VC Talianska na okruhu v Monze, ktoré mali len jedinú absenciu. Okruh prešiel piatimi drobnými úpravami, súčasnú podobu a dĺžku má od roku 2002. Jazdcov čaká jazda úzkymi uličkami, po nábreží prístavu aj cez tunel.
Kuriozity:
- VC Monaka patrí spolu s pretekmi Indy 500 v americkom Idianapolise a 24-hodinovkou vo francúzskom Le Mans k trojici najznámejších automobilových pretekov na svete. Jediným jazdcom, ktorý dokázal vo všetkých troch zvíťaziť, je Graham Hill.
- Dvom jazdcom sa podarilo vykúpať sa v prístave potom, čo ich monoposty prerazili zvodidlá a skončili v Stredozemnom mori - Albertovi Ascarimu (1955) a Paulovi Hawkinsovi (1965). Obaja vyviazli bez zranení. Ascari sa zabil o štyri dni na to na pri tréningu na Monze.
- Najdramatickejší záver videli diváci v roku 1982. Alain Prost na vedúcej pozícii havaroval štyri kolá pred cieľom. Ricardo Patrese sa tešil z vedenia len pol druha kola, potom dostal hodiny. V poslednom kole došlo lídrovi Didierovi Pironimu palivo, rovnako dopadol aj za ním idúci Andrea de Cesaris a tak triumf spadol do lona Patresemu, ktorému sa podarilo auto opäť naštartovať a dôjsť si po nečakané víťazstvo.
Prehľad posledných víťazov VC Monaka:
2009 - Jenson Button (V. Brit.), Brawn GP
2008 - Lewis Hamilton (V. Brit.), McLaren
2007 - Fernando Alonso (Šp.) McLaren
2006 - Fernando Alonso (Šp.) Renault
2005 - Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren
2004 - Jarno Trulli (Tal.) Renault
2003 - Juan Pablo Montoya (Kol.) Williams
2002 - David Coulthard (V. Brit.) McLaren
2001 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2000 - David Coulthard (V. Brit.) McLaren
1999 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1998 - Mika Häkkinen (Fín.) McLaren
1997 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1996 - Olivier Panis (Fr.) Ligier
1995 - Michael Schumacher (Nem.) Benetton
1994 - Michael Schumacher (Nem.) Benetton
Poradie MS jazdcov (po 5 z 19 pretekov): 1. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 70 bodov, 2. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 67, 3. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 60, 4. Mark Webber (Austr.) Red Bull 53, 5. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 50, 6. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren a Felipe Massa (Braz.) Ferrari po 49, 8. Robert Kubica (Poľ.) Renault 44, 9. Michael Schumacher (Nem.) Mercedes 22, 10. Adrian Sutil (Nem.) Force India 16, 11. Vitantonio Liuzzi (Tal.) Force India 8, 12. Rubens Barrichello (Braz.) Williams 7, 13. Vitalij Petrov (Rus.) Renault 6, 14. Jaime Alguersuari (Šp.) Toro Rosso 3, 15. Nico Hülkenberg (Nem.) Williams 1
Pohár konštruktérov: 1. McLaren 119, 2. Ferrari 116, 3. Red Bull Racing 113, 4. Mercedes GP 72, 5. Renault 50, 6. Force India 24, 7. Williams 8, 8. Toro Rosso 3
SITA