|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
12. januára 2016
V eGovernmente Česko zaostáva za Slovenskom
Elektronizácia štátnej správy sa v Česku spomaľuje, v medzinárodnom porovnaní kleslo o sedem priečok. Naopak, Slovensko si polepšilo. U svojich východných susedov môžu ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/AP
Bratislava 12. januára (TASR) - Elektronizácia štátnej správy sa v Česku spomaľuje, v medzinárodnom porovnaní kleslo o sedem priečok. Naopak, Slovensko si polepšilo. U svojich východných susedov môžu Česi nájsť inšpiráciu, tvrdí analýza spoločnosti KPMG, ktorá porovnáva stav eGovernmentu v oboch krajinách. Informuje o tom český on-line denník týden.cz.V minulom prieskume OSN "E-Government Survey 2014" skončilo Česko na 53. priečke, Slovensko bolo o dve miesta pred ním. O rok skôr však Česká republika bola na 46. pozícii a Slováci na 53. Analýza KPMG porovnala päť hlavných oblastí - komunikácia s úradmi, jednotné komunikačné miesta, základné registre, portály a government cloud, aby zistila, v čom sa obe krajiny líšia.
Jedným z hlavných dôvodov pre elektronizáciu štátnej správy je zjednodušenie komunikácie s úradmi. Česko používa od roku 2009 Dátové schránky, Slovensko vlani spustilo Elektronické schránky. Česká cesta je použitím tzv. fikcie podpisu jednoduchšia pre užívateľov, Slováci musia každú správu podpísať osobným certifikátom odosielateľa, čo je na jednej strane zložitejšie, na druhej to do budúcnosti lepšie korešponduje s európskymi predpismi.
Pri porovnaní systému komunikačných miest lepšie vychádza český CZECH POINT, je dostupný na viacerých miestach a ponúka oveľa viac služieb. Okrem štátnych inštitúcií je k dispozícii napríklad v bankách alebo na ambasádach v zahraničí. Slovenské Integrované centrum občana podobne pomáha s tým, aby občan nemusel obiehať všetky úrady, ale ponuka je menšia. Na rozdiel od českého systému ponúka úhradu správnych poplatkov v samoobslužných platobných termináloch e-kolok.
Princípom "obiehať majú dáta a nie občan" sa riadia obe krajiny. Prakticky by zmena adresy na akomkoľvek úrade mala rovnakú operáciu vykonať vo všetkých záznamoch. Česko začalo skôr a má systém oveľa širší, ale Slovensko disponuje portálom, ktorým občan môže údaje ľahko kontrolovať, čo v Česku v podstate chýba.
Český "Portál verejnej správy" (PVS) sa postupne buduje od roku 2004 a svojím zameraním inklinuje k informatívnemu portálu, nie k portálu, z ktorého občan môže priamo aktivovať služby verejnej správy. Slovenský "Ústredný portál verejnej správy" (ÚPVS) je naopak od začiatku plánovaný aj ako kontaktné miesto s verejnou časťou a neverejnou, ktorá je občanovi prístupná po prihlásení. Slovensku sa teda oproti Česku podarilo vytvoriť miesto, na ktoré bude môcť ľahko nadviazať ďalšie služby vyžadujúce autentifikáciu a autorizáciu užívateľa.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR