Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

11. októbra 2011

V ceste záchranného balíka stojí malé Slovensko



Európska únia sa konečne priblížila k prijatiu nového záchranného balíka pre zadlžené krajiny, posledný krok však može byť najťažší.



Zdieľať
bez nazvu  BRATISLAVA 11. októbra (WEBNOVINY) - Európska únia sa konečne priblížila k prijatiu nového záchranného balíka pre zadlžené krajiny, posledný krok však može byť najťažší.


V ceste stojí malé Slovensko, posledná krajina 17-člennej eurozóny, ktorá má navýšenie eurovalu schváliť, napísal v utorok intenetetový portál rt.com.

Všetky zraky sa dnes upierajú na Slovensko v očakávaní, že slovenskí politici podporia Európsky stabilizačný fond na pomoc krízovým krajinám ako Grécko. Rozhodnutie Slovenska ako posledného štátu eurozóny je kľúčové.

Ako sa však hovorí v jednej zo slovenských reklám na pivo, „požičať si od hocikoho, to je grécke, nechcieť požičať Grécku, to je slovenské.“ Aj keď možno dosť drzo, ale tento slogan vyjadruje náladu obyvateľov perfektne. „Slovensko nie je bohatá krajina, potrebujeme peniaze na zdravotnícky systém, pre našich bezdomovcov a pre našich dôchodcov,“ povedal nemenovaný slovenský dôchodca.

Slovensko je druhou najchudobnejšou krajinou eurozóny, preto Slováci nemajú dôvod pomáhať vymaňovať sa z dlhov bohatým štátom, míňajúcim viac, ako by mali. Politická opozícia pochybuje o tom, či hlavná koaličná strana bude mať dostatok hlasov. Pre záchrannný balík je však nutné schválenie všetkými štátmi eurozóny.

„Slovensko nechce vyzerať ako členský štát, ktorý by zmazal tento nový balík alebo ho nespriechodnil, vnímam to preto ako silný tlak ostatných európskych krajín a Slovensko je možno príliš malé a príliš slabé, aby odporovalo tomuto tlaku,“ povedal Juraj Karpiš z Inštitútu ekonomických a sociálnych štúdií.

Ak Slovensko euroval 2 schváli, malo by prispieť asi 7,7 miliardami eur k celkovej sume záchranného balíka okolo 440 miliárd eur. Ekonomická nestabilita sa však prejavuje aj v ďalších krajinách eurozóny Španielsku a Taliansku.

„Je to slepá ulička. Občas oznámia konečné riešenie a povedia, prijmeme tieto opatrenia a tým sa to skončí a je tu svetlo na konci tunela, ale vidíme, je nekonečný kruh úsporných opatrení vedúdich k ďalším obavám a ľudia teraz zisťujú, že to musíte prelomiť,“ povedal pre RT profesor ekonómie Tsakalatos Efkilidis.

Napriek odporu verejnej mienky schválilo Nemecko navýšenie eurovalu v závere septembra. Časť slovenskej vládnej koalície je však striktne proti a nechcú, aby slovenskí daňovníci zaplatili ani cent.

„Verím, že povedia nie, ak je situácia v Grécku neudržateľná. Verím, že povedia nie, ak suma, ktorú majú sľúbiť, je taká vysoká, že ju nemá zmysel ju sľubovať. Myslím si, že slovenskí politici vedia, že sú aj ďalšie alternatívy. Pozrite sa na Českú republiku, nemajú euro a darí sa im pomerne dobre bez spoločnej meny a neposielajú peniaze a prísľuby pôžičiek ďalším krajinám,“ uviedol Karpiš.

Rozhodnutie malého Slovenska by mohlo mať veľký dosah na plánovaný záchranný val. Keďže dlhová kríza je však naďalej citeľná od bohatých po chudobné štáty, je tu nová globálna obava, ako sa to všetko skončí, dodal rt.com.

   Tlač    Pošli

   

Súvisiace články:


 Osud vlády je v rukách Smeru (11. 10. 2011)
 Politológ: SaS sa správa, ako keby sme suverenitu stále mali (11. 10. 2011)
 SaS sa v utorok na hlasovaní o eurovale nezúčastní (11. 10. 2011)
 Premiérka spojí hlasovanie o eurovale s dôverou vlády (11. 10. 2011)
 Chronológia: Vybrané momenty koaličnej krízy pre euroval (11. 10. 2011)
 Vynovený euroval má refinancovať aj banky (10. 10. 2011)
 Premiérka sa rozhodne, čo urobí, zvažuje demisiu (10. 10. 2011)
 Koalícia má pre sulíkovcov dve ponuky v jednom návrhu (10. 10. 2011)
 SaS podľa politológa neustúpi a Smer za euroval zahlasuje (10. 10. 2011)
 Premiérka nespojí euroval s dôverou vlády, tvrdí Sulík (9. 10. 2011)



nasledujúci článok >>
Video: AntiGravity - nová joga vo vzduchu
<< predchádzajúci článok
Prelínanie on-line a off-line sveta – nový trend marketingového mixu.