|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
18. mája 2009
V Bratislave začali rekonštruovať električkový tunel
Električkový tunel pod Bratislavským hradom dnes začali oficiálne rekonštruovať. Práce za 8,3 milióna € by mali trvať jeden rok, ich ukončenie sa predpokladá v máji 2010. Rýchlosť električiek by ...
Zdieľať
BRATISLAVA 18. mája (WEBNOVINY) - Električkový tunel pod Bratislavským hradom dnes začali oficiálne rekonštruovať. Práce za 8,3 milióna € by mali trvať jeden rok, ich ukončenie sa predpokladá v máji 2010. Rýchlosť električiek by sa v tuneli mala po rekonštrukcii zvýšiť zo súčasných 10 na 50 kilometrov za hodinu. Na dnešnej tlačovej besede o tom informovali zástupcovia hlavného mesta a Dopravného podniku Bratislava, a.s.
Jedným z cieľov rekonštrukcie je zabezpečenie statickej bezpečnosti a trvanlivosti nosnej konštrukcie. V rámci opravy tunela sa počíta aj so zlepšením vzhľadu jeho interiéru. Ostenie tunela bude očistené, čím sa zvýrazní pôvodná farba a štruktúra muriva z ryolitu. "Vodovodné potrubie bude z povrchu odstránené a uložené v zemi, rovnako aj elektrika, aby spĺňali náročné kritériá, ktoré predpisuje EÚ," spresnil primátor mesta Andrej Ďurkovský. V súlade s požiadavkami na životnosť bude v tuneli vybudovaný bezštrkový električkový zvršok typu "pevná jazdná dráha", ktorý bude oproti jestvujúcemu stavu obsahovať aj pružné, izolačné a antivibračné prvky. V celej dĺžke tunela bude vybudované nové trolejové vedenie, počas prevádzky električiek bude tunel aj viac vysvietený. "Verím, že táto rekonštrukcia môže prispieť k zvýšeniu preferencie mestskej hromadnej dopravy na úkor individuálnej," dodal Ďurkovský.
Rekonštrukčné práce si vyžiadajú v tomto úseku aj dočasné odklonenie električkových trás liniek č. 1, 5 a 9 po nábreží. Ako pre agentúru SITA povedal predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava (DPB) Branislav Zahradník, museli pristúpiť reorganizácii trás a liniek, pričom vytvorili novú linku. "Nová linka číslo 16 nahrádza linku číslo 11 až 14, aby sme zminimalizovali mätúce efekty. Prepravné kapacity a počet vypravovaných vozidiel denne je identický so stavom, aký bol pred začiatkom rekonštrukcie tunela," vysvetlil. Určitý diskomfort nastane podľa neho najmä preto, že sa predĺži dĺžka cestovania na niektorých linkách. "Je to však v záujme bezpečnosti. Stav trate v tuneli bol v kritickom stave, museli sme znižovať prevádzkovú rýchlosť na 10 km/h. Ak by sa nepristúpilo k rekonštrukcii, obávam sa, že by nám do pár mesiacov tunel z bezpečnostných dôvodov uzavreli, lebo stav koľajovej trate bol už na hranici bezpečnosti. Tunel je dôležitá spojnica, jeho rekonštrukcia prichádza v hodine dvanástej," doplnil Zahradník.
Tunel bol vybudovaný v rokoch 1943 až 1949 ako cestný tunel. Vo vojnových rokoch sa predpokladalo jeho využitie aj ako protilietadlového krytu, čomu zodpovedá usporiadanie podzemných priestorov súvisiacich s tunelom. V tuneli boli vybudované tri obojstranné výklenky, v polovici dĺžky tiež úniková chodba ústiaca na Palisády a chodba s rozšírenými priestormi pri východnom portáli s vyústením do svahu východnej časti hradného vrchu. Posledná väčšia rekonštrukcia tunela sa uskutočnila v 80. rokoch, pričom cieľom bola zmena využitia tunela z cestného na električkový tunel. V súčasnosti slúži tunel pod hradom len električkovej doprave, vjazd motorových vozidiel ako aj vstup chodcov je z oboch smerov zakázaný.
SITA
Jedným z cieľov rekonštrukcie je zabezpečenie statickej bezpečnosti a trvanlivosti nosnej konštrukcie. V rámci opravy tunela sa počíta aj so zlepšením vzhľadu jeho interiéru. Ostenie tunela bude očistené, čím sa zvýrazní pôvodná farba a štruktúra muriva z ryolitu. "Vodovodné potrubie bude z povrchu odstránené a uložené v zemi, rovnako aj elektrika, aby spĺňali náročné kritériá, ktoré predpisuje EÚ," spresnil primátor mesta Andrej Ďurkovský. V súlade s požiadavkami na životnosť bude v tuneli vybudovaný bezštrkový električkový zvršok typu "pevná jazdná dráha", ktorý bude oproti jestvujúcemu stavu obsahovať aj pružné, izolačné a antivibračné prvky. V celej dĺžke tunela bude vybudované nové trolejové vedenie, počas prevádzky električiek bude tunel aj viac vysvietený. "Verím, že táto rekonštrukcia môže prispieť k zvýšeniu preferencie mestskej hromadnej dopravy na úkor individuálnej," dodal Ďurkovský.
Rekonštrukčné práce si vyžiadajú v tomto úseku aj dočasné odklonenie električkových trás liniek č. 1, 5 a 9 po nábreží. Ako pre agentúru SITA povedal predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava (DPB) Branislav Zahradník, museli pristúpiť reorganizácii trás a liniek, pričom vytvorili novú linku. "Nová linka číslo 16 nahrádza linku číslo 11 až 14, aby sme zminimalizovali mätúce efekty. Prepravné kapacity a počet vypravovaných vozidiel denne je identický so stavom, aký bol pred začiatkom rekonštrukcie tunela," vysvetlil. Určitý diskomfort nastane podľa neho najmä preto, že sa predĺži dĺžka cestovania na niektorých linkách. "Je to však v záujme bezpečnosti. Stav trate v tuneli bol v kritickom stave, museli sme znižovať prevádzkovú rýchlosť na 10 km/h. Ak by sa nepristúpilo k rekonštrukcii, obávam sa, že by nám do pár mesiacov tunel z bezpečnostných dôvodov uzavreli, lebo stav koľajovej trate bol už na hranici bezpečnosti. Tunel je dôležitá spojnica, jeho rekonštrukcia prichádza v hodine dvanástej," doplnil Zahradník.
Tunel bol vybudovaný v rokoch 1943 až 1949 ako cestný tunel. Vo vojnových rokoch sa predpokladalo jeho využitie aj ako protilietadlového krytu, čomu zodpovedá usporiadanie podzemných priestorov súvisiacich s tunelom. V tuneli boli vybudované tri obojstranné výklenky, v polovici dĺžky tiež úniková chodba ústiaca na Palisády a chodba s rozšírenými priestormi pri východnom portáli s vyústením do svahu východnej časti hradného vrchu. Posledná väčšia rekonštrukcia tunela sa uskutočnila v 80. rokoch, pričom cieľom bola zmena využitia tunela z cestného na električkový tunel. V súčasnosti slúži tunel pod hradom len električkovej doprave, vjazd motorových vozidiel ako aj vstup chodcov je z oboch smerov zakázaný.
SITA