Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Kultúra

18. júla 2017

V Bratislave je zaujímavá výstava. Reklama na začiatku 20. storočia



Na snímke smaltované firemné a reklamné tabule na výstave Reklama a obchod 1918 - 1948 v Historickom múzeu Slovenského národného múzea na Bratislavskom hrade v Bratislave 18. júla 2017.



Zdieľať
Na snímke smaltované firemné a reklamné tabule na výstave Reklama a obchod 1918 - 1948 v Historickom múzeu Slovenského národného múzea na Bratislavskom hrade v Bratislave 18. júla 2017. Foto: TASR/Michal Svítok
Bratislava 18. júla (TASR) – Rôzne podoby reklamy na našom území od vzniku prvej Československej republiky možno spoznať na Bratislavskom hrade. Výstavu Reklama a obchod 1918-1948 dnes otvorili na treťom poschodí, kde potrvá do 30. apríla 2018.


"Sú tu všetky druhy a formy reklamy. Teraz nadávame na reklamu, ale na prelome 19. a 20. storočia jej bolo oveľa viac. Bola všade, na architektúre, v uliciach, na domoch od prízemia až po strechu. Každý malý živnostník ňou oznamoval, čo vyrába alebo predáva. Je tu aj veľká kolekcia plechových a smaltových tabúľ od zberateľa Habodásza, ktorú by sme národným dekrétom radi získali," na otvorení expozície zažartoval riaditeľ Múzea obchodu v Bratislave Marcel Juck.

Zároveň dodal, že v Európe je málo podobných múzeí obchodu a jedine ich má aj vlastný pivovar. Tiež stálu expozíciu v Českom Krumlove. Unikátom tohto múzea je aj dlhodobý hudobný projekt Rock v múzeu, kde hrávajú i skupiny z USA.

Expozícia je aj nostalgickým návratom do nedávnej minulosti. Reklama prvej Československej republiky nadväzovala na formu propagácie v Rakúsko-Uhorsku na prelome 19. a 20. storočia. Vtedy bol hlavným komunikačným prostriedkom reklamný plagát a reklama v novinách. Fenomén reklamy sa stal súčasťou každodenného života, určoval módne trendy spoločnosti a zároveň odrážal dobu svojho vzniku v každodennosti všedného dňa. Bol to komunikačný prostriedok medzi predávajúcim a kupujúcim. Reklama sa snažila spraviť danú chvíľu nevšednou a povýšiť tak obyčajný nákup na spoločenskú udalosť. Vlastniť určitý produkt či navštíviť odporúčané kultúrne podujatie sa stalo vecou spoločenskej prestíže.

"Je tu asi 3500 exponátov," uviedol pre TASR spolukurátor výstavy Eduard Belušák.

Popri plagátoch je tam množstvo firemných tlačív, fliaš, pohárov, upomienkových predmetov. Tiež nálepky aj na cestovných kufroch či plieškové odznaky na turistických paliciach. Plechové a iné škatuľky na kávu, cigarety, oleje, semená a rôzny sortiment sa striedajú s kartónovými výveskami a ďalšími pútačmi, rádiami, fotoaparátmi, teplomermi a inými výrobkami zaniknutých aj existujúcich firiem. Návštevník sa pousmeje pod visiacim hasičským bicyklom, ktorý je vybavený hadicou, prilbou a trúbkou. Sú tam aj vtipné príbehové reklamy či vývesné štíty.

Okrem Múzea obchodu sa na výstave podieľa Historické múzeum Slovenského národného múzea a D&D studio.


















Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Vojvodkyňa Kate žartovala s manželom o počte ich detí
<< predchádzajúci článok
Británia si pripomenula 200. výročie úmrtia spisovateľky Jane Austen