|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
26. augusta 2010
V belgickom Spa zrejme spoznajú nového víťaza
Súboj o titul majstra sveta vo formule 1 sa počas blížiaceho sa víkendu presunie po štvortýždňovej pauze na pilotmi obľúbený okruh v belgickom ...
Zdieľať
Foto: AP Photo/Alberto Saiz
SPA-FRANCORCHAMPS 26. augusta (WEBNOVINY) - Súboj o titul majstra sveta vo formule 1 sa počas blížiaceho sa víkendu presunie po štvortýždňovej pauze na pilotmi obľúbený okruh v belgickom Spa-Francorchamps. Trať neďaleko kúpeľného mesta Spa v ardénskom pohorí je s dĺžkou 7 km najdlhšou v seriáli. Je veľmi rýchla, s úsekmi, na ktorých musia jazdci precízne prechádzať zákrutami a piloti sú nútení preukázať celé svoje umenie. Na pomerne členitom okruhu sa ľahko predbieha, preteky tu bývajú veľmi zaujímavé. Navyše v Ardénach dosť často prší, čo ešte viac dramatizuje belgickú Grand Prix. Aj tento rok očakávajú meteorológovia prehánky, čo môže zamiešať poradím kedykoľvek počas pretekov. V Spa sú viaceré slávne zákruty a úseky - prudká vlásenka La Source, esíčkovité Eau Rouge/Radilion či šikana Bus Stop pred vjazdom do boxov. V minulosti do belgického kúpeľného mesta chodili diváci predovšetkým na Michaela Schumachera, ktorý "vo svojej obývačke" vyhral šesťkrát, v posledných piatich rokoch sa však štyrikrát tešil Fín Kimi Räikkönen. Hoci sa sedemnásobný majster sveta Schumacher na začiatku sezóny po troch rokoch vrátil do seriálu MS F1, jeho výkony v tíme Mercedes GP sú len tieňom jeho bývalej slávy. A šéf stajne Ross Brawn začína rozmýšľať, ako 41-ročného Nemca, ktorý má však zmluvu aj na ďalšie dve sezóny, nahradiť.
Často sa v tejto súvislosti skloňuje práve meno Räikkönena. Toho pred sezónou vyplatil zo zmluvy tím Ferrari a keďže si Fín nenašiel miesto v silnom tíme, rozlúčil sa s F1 a venuje sa MS v rely. Okrem Schumachera tak pocit z víťazstva na VC Belgicka pozná z aktívnych jazdcov už len Brazílčan Felipe Massa. Ten je však vo Ferrari opäť len dvojkou, na triumfy má tím z Maranella Španiela Fernanda Alonsa. Všetko tak nasvedčuje tomu, že v nedeľu spozná VC Belgicka meno nového víťaza.
Tohtoročná sezóna MS F1 sa v Belgicku prehupne do svojej poslednej tretiny. Doteraz je charakterizovaná veľkou vyrovnanosťou, veď v boji o titul svetového šampióna je stále reálne 5 jazdcov - dvojica pilotov Red Bullu Mark Webber a Sebastian Vettel, britský tandem z McLarenu Lewis Hamilton a Jenson Button a Španiel Fernando Alonso na Ferrari. Prvého Webbera delí od piateho Alonsa len 20 bodov, čo je menej ako sa dá získať za víťazstvo vo veľkej cene. Jazdcov navyše bude po štyroch týždňoch, počas ktorých tak ako počas celej sezóny platil zákaz testovania, čakať návrat do kokpitov a opätovné zvykanie si na rýchlosť a tvrdé súboje.
"Najdôležitejšie pre mňa počas uplynulých týždňov bolo, aby som bol čo najďalej od lietadiel a hotelov. Toho si v najbližších takmer troch mesiacoch užijem viac než dosť. A priznám sa, že to ma unavuje viac, ako jazdenie," vyznal sa vedúci jazdec šampionátu Mark Webber a pokračoval: "Nepoznám pilota, ktorý by sa netešil na okruh v Spa. Je to neuveriteľná trať na pretekanie. Myslím si, že tu môžeme byť veľmi dobrí. Netuším ako ostatní, ale my sme pripravení."
Webberov tímový kolega Sebastian Vettel využil voľno na zlepšovanie svojej kondície. "Dlhú prestávku som využil na tréning. Keď sa preteká každý druhý týždeň, je ťažké si nájsť čas na zlepšovanie svojej fyzickej kondície. Prvé dva týždne som vypol, druhú polovicu voľna som intenzívne trénoval," konštatoval aktuálne tretí muž priebežného poradia Vettel a pokračoval: "Milujem Spa. Je tu najlepšia sekcia zákrut v celom seriáli MS. Dlhé a rýchle zákruty výborne sedia nášmu monopostu. Počas celej sezóny sme viac ako konkurencieschopní, no v poslednom čase trochu strácame v kvalifikáciách. Našou slabinou sú rovinky a stúpania, tu to pre nás nebude ľahké. Ale čo sa týka pretekov, som optimista."
Pre Lewisa Hamiltona bola prestávka šancou premýšľať o tom, prečo v posledných pretekoch pred prestávkou prišiel o vedenie v seriáli MS a rovnako jeho tím McLaren prepustil vedúcu pozíciu v Pohári konštruktérov Red Bullu. "Bolo fajn, že sme mohli počas prázdnin zavrieť továreň a ísť na dovolenku. No všetci sa už tešíme na návrat do boja o titul. Mali sme šancu premýšľať, ako sa zlepšiť. Sme optimistami nielen do najbližších dvoch pretekov, ale aj do zvyšku sezóny. Hoci pred rokom sa pre mňa aj Jasona preteky po vzájomnej kolízii skončili už v prvom kole, tento rok si tu chcem vynahradiť sklamanie z vypadnutia na poslednej VC Maďarska. Zisťovali sme, čo sa stalo, prišli sme na to a sme si istí, že sa to nezopakuje," poznamenal Hamilton a pokračoval: "Myslím si, že Spa je najveľkolepejšou traťou vo F1 a veľmi rád by som tu zvíťazil. Znovu sa chcem zapojiť do naháňačky o titul a bolo by pekné odvážať si v nedeľu domov víťazstvo."
Veľká cena Belgicka odštartuje tradične v nedeľu o 14.00 h. Počas víkendu hlásia meteorológovia v okolí pretekárskeho okruhu zamračené počasie s prehánkami a teplotami do 18°C.
Veľká cena Belgicka
Dejisko: okruh Spa-Francorchamps
Dĺžka jedného kola: 7,004 km
Dĺžka pretekov: 308,052 km (44 kôl)
Divácka kapacita:
Minuloročný víťaz: Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari 1:45,108 (2004 - priemer 239,8904 km/h)
Najviac víťazstiev - jazdec: 6 - Michael Schumacher (1992, 1995, 1996, 1997, 2001, 2002)
Najviac víťazstiev - tím: 16 - Ferrari
História:
Prvý pretekársky okruh v regióne okolo belgického Spa vznikol v roku 1921. Mal 15 kilometrov, trojuholníkový tvar a ležal medzi trojicou miest Francorchamps, Malmedy a Stavelot. Prvé tri roky sa na ňom jazdili výhradne motocyklové podujatia. Automobily dostali prvú šancu v roku 1924 na podujatí 24 hodín v Spa. Prvá automobilová Veľká cena Belgicka bola na programe v roku 1925. Po vojne prešiel okruh menšou úpravou, ktorá ho skrátila na 14 km. Prvá novodobá VC Belgicka F1 sa na ňom išla hneď v prvej sezóne MS v roku 1950. Do roku 1968 chýbala belgická VC v kalendári MS len dvakrát. Pre jazdcov však bola nebezpečná a keď v roku 1969 neboli organizátori schopní zvýšiť bezpečnosť trate podľa požiadaviek jazdcov na čele s majstrom sveta Jackym Stewartom, anglické a talianske tímy sa z podujatia odhlásili a preteky boli odvolané. Od roku 1972 sa VC Belgicka presunula na okruh Zolder, kde sa uskutočnilo desať VC. Dvakrát sa išla aj na okruhu Nivelles blízko Bruselu. V roku 1979 prešiel legendárny okruh v Spa-Francorchamps prestavbou a drastickým skrátením na 7 km. Vypadla legendárna sekcia Masta Kink - 5 km dlhá rovinka so šikanou v jej strede. Za týchto okolností sa do Spa mohlo v roku 1983 opäť vrátiť podujatie F1, ktoré sa tu od roku 1985 jazdilo len s dvoma prerušeniami - v roku 2003, ktoré zavinila belgická legislatíva zameraná proti spoločnostiam vyrábajúcim tabakové výrobky a v roku 2006, keď sa na okruhu vykonávali stavebné úpravy.
Kuriozity:
Prvým víťazom Veľkej ceny Belgicka sa v Spa stal v roku 1925 Antonio Ascari, ktorý sa však zabil na nasledujúcich pretekoch VC Francúzska. Jeho syn Alberto Ascari triumfoval už v novodobej histórii F1 v Spa v rokoch 1952 a 1953.
Najtragickejšou boli preteky v roku 1960, keď behom 15 minút prišli pri dvoch nezávislých incidentoch o život dvaja jazdci Chris Bristow a Alan Stacey, ktorý mal smolu, keď mu počas jazdy do tváre vletel vták.
V roku 1982 si kvalifikácia na okruhu v Zolderi vyžiadali život Gilesa Villeneueva, otca majstra sveta z roku 1997 Jacquesa Villeneueva.
V roku 1998 sa jazdilo za prívalového dažďa. Do cieľa došlo len 8 monopostov, dva z nich zo stratou 5 kôl. Šokujúce a dokonca dvojité víťazstvo si pripísal tím Jordan, keď triumfoval Damon Hill pred Ralfom Schumacherom. Pikantériou bol výstup Michaela Schumachera, ktorý potom ako narazil za neprehľadného dažďa do zadnej časti monopostu Davida Coultharda a musel odstúpiť, prišiel po pretekoch do Coulthardovho boxu a obviňoval ho, že ho chcel zabiť.
Okruh má pre svoju extrémnu dĺžku veľmi špecifické počasie. V ardénskych lesoch často prší a tak úseky v tejto časti bývajú mokré, zatiaľ čo zvyšok trate je suchý.
Na okruhu je najznámejšia séria zákrut celého seriálu MS F1 Eau Rouge/Radilion. Jazdcov po klesaní čaká vo veľkej rýchlosti sled miernych rýchlych zákrut ľavá - pravá - ľavá do kopca tak, že do výjazdu z Eau Ruge jazdci cez obzor nevidia.
Prehľad posledných víťazov VC Belgicka:
2009 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2008 Felipe Massa (Braz.) Ferrari
2007 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2005 Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren Mercedes
2004 Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren Mercedes
2002 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2001 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2000 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren - Mercedes
1999 David Coulthard (V. Brit.) McLaren - Mercedes
1998 Damon Hill (V. Brit.) Jordan
1997 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1996 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1995 Michael Schumacher (Nem.) Benetton
1994 Damon Hill (V. Brit.) Williams
1993 Damon Hill (V. Brit.) Williams
1992 Michael Schumacher (Nem.) Benetton
Poradie MS (po 12 z 19 pretekov): 1. Mark Webber (Austr.) Red Bull 161, 2. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 157 bodov, 3. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 151, 4. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 147, 5. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 141, 6. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 97, 7. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 94, 8. Robert Kubica (Poľ.) Renault 89, 9. Michael Schumacher (Nem.) Mercedes 38, 10. Adrian Sutil (Nem.) Force India 35, 11. Rubens Barrichello (Braz.) Williams 30, 12. Vitalij Petrov (Rus.) Renault 17, 13. Kamui Kobajaši (Jap.) Sauber 17, 14. Vitantonio Liuzzi (Tal.) Force India 12, 15. Nico Hülkenberg (Nem.) Williams 10, 16. Sebastien Buemi (Švajč.) Toro Rosso 7, 17. Pedro de la Rosa (Šp.) Sauber 6, 18. Jaime Alguersuari (Šp.) Toro Rosso 3
Pohár konštruktérov: 1. Red Bull Racing 312, 2. McLaren 304 bodov, 3. Ferrari 238, 4. Mercedes GP 132, 5. Renault 106, 6. Force India 47, 7. Williams 40, 8. Sauber 23, 9. Toro Rosso 10.
SITA
Často sa v tejto súvislosti skloňuje práve meno Räikkönena. Toho pred sezónou vyplatil zo zmluvy tím Ferrari a keďže si Fín nenašiel miesto v silnom tíme, rozlúčil sa s F1 a venuje sa MS v rely. Okrem Schumachera tak pocit z víťazstva na VC Belgicka pozná z aktívnych jazdcov už len Brazílčan Felipe Massa. Ten je však vo Ferrari opäť len dvojkou, na triumfy má tím z Maranella Španiela Fernanda Alonsa. Všetko tak nasvedčuje tomu, že v nedeľu spozná VC Belgicka meno nového víťaza.
Tohtoročná sezóna MS F1 sa v Belgicku prehupne do svojej poslednej tretiny. Doteraz je charakterizovaná veľkou vyrovnanosťou, veď v boji o titul svetového šampióna je stále reálne 5 jazdcov - dvojica pilotov Red Bullu Mark Webber a Sebastian Vettel, britský tandem z McLarenu Lewis Hamilton a Jenson Button a Španiel Fernando Alonso na Ferrari. Prvého Webbera delí od piateho Alonsa len 20 bodov, čo je menej ako sa dá získať za víťazstvo vo veľkej cene. Jazdcov navyše bude po štyroch týždňoch, počas ktorých tak ako počas celej sezóny platil zákaz testovania, čakať návrat do kokpitov a opätovné zvykanie si na rýchlosť a tvrdé súboje.
"Najdôležitejšie pre mňa počas uplynulých týždňov bolo, aby som bol čo najďalej od lietadiel a hotelov. Toho si v najbližších takmer troch mesiacoch užijem viac než dosť. A priznám sa, že to ma unavuje viac, ako jazdenie," vyznal sa vedúci jazdec šampionátu Mark Webber a pokračoval: "Nepoznám pilota, ktorý by sa netešil na okruh v Spa. Je to neuveriteľná trať na pretekanie. Myslím si, že tu môžeme byť veľmi dobrí. Netuším ako ostatní, ale my sme pripravení."
Webberov tímový kolega Sebastian Vettel využil voľno na zlepšovanie svojej kondície. "Dlhú prestávku som využil na tréning. Keď sa preteká každý druhý týždeň, je ťažké si nájsť čas na zlepšovanie svojej fyzickej kondície. Prvé dva týždne som vypol, druhú polovicu voľna som intenzívne trénoval," konštatoval aktuálne tretí muž priebežného poradia Vettel a pokračoval: "Milujem Spa. Je tu najlepšia sekcia zákrut v celom seriáli MS. Dlhé a rýchle zákruty výborne sedia nášmu monopostu. Počas celej sezóny sme viac ako konkurencieschopní, no v poslednom čase trochu strácame v kvalifikáciách. Našou slabinou sú rovinky a stúpania, tu to pre nás nebude ľahké. Ale čo sa týka pretekov, som optimista."
Pre Lewisa Hamiltona bola prestávka šancou premýšľať o tom, prečo v posledných pretekoch pred prestávkou prišiel o vedenie v seriáli MS a rovnako jeho tím McLaren prepustil vedúcu pozíciu v Pohári konštruktérov Red Bullu. "Bolo fajn, že sme mohli počas prázdnin zavrieť továreň a ísť na dovolenku. No všetci sa už tešíme na návrat do boja o titul. Mali sme šancu premýšľať, ako sa zlepšiť. Sme optimistami nielen do najbližších dvoch pretekov, ale aj do zvyšku sezóny. Hoci pred rokom sa pre mňa aj Jasona preteky po vzájomnej kolízii skončili už v prvom kole, tento rok si tu chcem vynahradiť sklamanie z vypadnutia na poslednej VC Maďarska. Zisťovali sme, čo sa stalo, prišli sme na to a sme si istí, že sa to nezopakuje," poznamenal Hamilton a pokračoval: "Myslím si, že Spa je najveľkolepejšou traťou vo F1 a veľmi rád by som tu zvíťazil. Znovu sa chcem zapojiť do naháňačky o titul a bolo by pekné odvážať si v nedeľu domov víťazstvo."
Veľká cena Belgicka odštartuje tradične v nedeľu o 14.00 h. Počas víkendu hlásia meteorológovia v okolí pretekárskeho okruhu zamračené počasie s prehánkami a teplotami do 18°C.
Veľká cena Belgicka
Dejisko: okruh Spa-Francorchamps
Dĺžka jedného kola: 7,004 km
Dĺžka pretekov: 308,052 km (44 kôl)
Divácka kapacita:
Minuloročný víťaz: Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari 1:45,108 (2004 - priemer 239,8904 km/h)
Najviac víťazstiev - jazdec: 6 - Michael Schumacher (1992, 1995, 1996, 1997, 2001, 2002)
Najviac víťazstiev - tím: 16 - Ferrari
História:
Prvý pretekársky okruh v regióne okolo belgického Spa vznikol v roku 1921. Mal 15 kilometrov, trojuholníkový tvar a ležal medzi trojicou miest Francorchamps, Malmedy a Stavelot. Prvé tri roky sa na ňom jazdili výhradne motocyklové podujatia. Automobily dostali prvú šancu v roku 1924 na podujatí 24 hodín v Spa. Prvá automobilová Veľká cena Belgicka bola na programe v roku 1925. Po vojne prešiel okruh menšou úpravou, ktorá ho skrátila na 14 km. Prvá novodobá VC Belgicka F1 sa na ňom išla hneď v prvej sezóne MS v roku 1950. Do roku 1968 chýbala belgická VC v kalendári MS len dvakrát. Pre jazdcov však bola nebezpečná a keď v roku 1969 neboli organizátori schopní zvýšiť bezpečnosť trate podľa požiadaviek jazdcov na čele s majstrom sveta Jackym Stewartom, anglické a talianske tímy sa z podujatia odhlásili a preteky boli odvolané. Od roku 1972 sa VC Belgicka presunula na okruh Zolder, kde sa uskutočnilo desať VC. Dvakrát sa išla aj na okruhu Nivelles blízko Bruselu. V roku 1979 prešiel legendárny okruh v Spa-Francorchamps prestavbou a drastickým skrátením na 7 km. Vypadla legendárna sekcia Masta Kink - 5 km dlhá rovinka so šikanou v jej strede. Za týchto okolností sa do Spa mohlo v roku 1983 opäť vrátiť podujatie F1, ktoré sa tu od roku 1985 jazdilo len s dvoma prerušeniami - v roku 2003, ktoré zavinila belgická legislatíva zameraná proti spoločnostiam vyrábajúcim tabakové výrobky a v roku 2006, keď sa na okruhu vykonávali stavebné úpravy.
Kuriozity:
Prvým víťazom Veľkej ceny Belgicka sa v Spa stal v roku 1925 Antonio Ascari, ktorý sa však zabil na nasledujúcich pretekoch VC Francúzska. Jeho syn Alberto Ascari triumfoval už v novodobej histórii F1 v Spa v rokoch 1952 a 1953.
Najtragickejšou boli preteky v roku 1960, keď behom 15 minút prišli pri dvoch nezávislých incidentoch o život dvaja jazdci Chris Bristow a Alan Stacey, ktorý mal smolu, keď mu počas jazdy do tváre vletel vták.
V roku 1982 si kvalifikácia na okruhu v Zolderi vyžiadali život Gilesa Villeneueva, otca majstra sveta z roku 1997 Jacquesa Villeneueva.
V roku 1998 sa jazdilo za prívalového dažďa. Do cieľa došlo len 8 monopostov, dva z nich zo stratou 5 kôl. Šokujúce a dokonca dvojité víťazstvo si pripísal tím Jordan, keď triumfoval Damon Hill pred Ralfom Schumacherom. Pikantériou bol výstup Michaela Schumachera, ktorý potom ako narazil za neprehľadného dažďa do zadnej časti monopostu Davida Coultharda a musel odstúpiť, prišiel po pretekoch do Coulthardovho boxu a obviňoval ho, že ho chcel zabiť.
Okruh má pre svoju extrémnu dĺžku veľmi špecifické počasie. V ardénskych lesoch často prší a tak úseky v tejto časti bývajú mokré, zatiaľ čo zvyšok trate je suchý.
Na okruhu je najznámejšia séria zákrut celého seriálu MS F1 Eau Rouge/Radilion. Jazdcov po klesaní čaká vo veľkej rýchlosti sled miernych rýchlych zákrut ľavá - pravá - ľavá do kopca tak, že do výjazdu z Eau Ruge jazdci cez obzor nevidia.
Prehľad posledných víťazov VC Belgicka:
2009 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2008 Felipe Massa (Braz.) Ferrari
2007 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2005 Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren Mercedes
2004 Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren Mercedes
2002 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2001 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2000 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren - Mercedes
1999 David Coulthard (V. Brit.) McLaren - Mercedes
1998 Damon Hill (V. Brit.) Jordan
1997 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1996 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1995 Michael Schumacher (Nem.) Benetton
1994 Damon Hill (V. Brit.) Williams
1993 Damon Hill (V. Brit.) Williams
1992 Michael Schumacher (Nem.) Benetton
Poradie MS (po 12 z 19 pretekov): 1. Mark Webber (Austr.) Red Bull 161, 2. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 157 bodov, 3. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 151, 4. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 147, 5. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 141, 6. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 97, 7. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 94, 8. Robert Kubica (Poľ.) Renault 89, 9. Michael Schumacher (Nem.) Mercedes 38, 10. Adrian Sutil (Nem.) Force India 35, 11. Rubens Barrichello (Braz.) Williams 30, 12. Vitalij Petrov (Rus.) Renault 17, 13. Kamui Kobajaši (Jap.) Sauber 17, 14. Vitantonio Liuzzi (Tal.) Force India 12, 15. Nico Hülkenberg (Nem.) Williams 10, 16. Sebastien Buemi (Švajč.) Toro Rosso 7, 17. Pedro de la Rosa (Šp.) Sauber 6, 18. Jaime Alguersuari (Šp.) Toro Rosso 3
Pohár konštruktérov: 1. Red Bull Racing 312, 2. McLaren 304 bodov, 3. Ferrari 238, 4. Mercedes GP 132, 5. Renault 106, 6. Force India 47, 7. Williams 40, 8. Sauber 23, 9. Toro Rosso 10.
SITA