|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
11. augusta 2010
Uzavretie 1. balíka PPP koncom augusta je otázne
Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) považuje zatiaľ za predčasné tvrdenia o nereálnosti termínu finančného uzavretia 1. balíka PPP na diaľnici D1 do konca augusta. ...
Zdieľať
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič
BRATISLAVA 11. augusta (WEBNOVINY) - Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) považuje zatiaľ za predčasné tvrdenia o nereálnosti termínu finančného uzavretia 1. balíka PPP na diaľnici D1 do konca augusta. "Záujem o túto formu výstavby za SR môžem potvrdiť. Ak by sa nenaplnil tento termín, tak zostáva otáznik, či hľadať nový termín alebo alternatívy ďalšieho postupu," povedal Figeľ po stredajšom zasadnutí vlády. Finančné uzavretie projektu má podľa ministra dopravy v rukách konzorcium stavebných firiem a bánk a je viac na ňom ako získať potrebný finančný objem. V rámci 1. balíka PPP má byť postavených päť úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov.
Kedy bude 1. balík PPP finančne uzatvorený, závisí od rozhodnutia Európskej komisie o tom, či dá súhlas na uvoľnenie úveru Európskej investičnej banky (EIB) na financovanie projektu vo výške 1 mld. eur. To je však zase podmienené postojom Bruselu k vplyvu stavby jedného z piatich úsekov diaľnice Turany - Hubová na chránené územie Veľkej a Malej Fatry.
"Európska komisia má odpoveď na svojej strane v dvoch veciach - jedna sa týka ekológie, respektíve environmentálnych súvislostí jedného z úsekov a druhá záležitosť sa dotýka štátnej pomoci. Financovanie z EIB je čiastočne garantované SR, teda zo štátneho rozpočtu," povedal ďalej Figeľ. V oboch prípadoch je podľa neho rozhodnutie v plnej kompetencii Európskej komisie a zároveň dôležitou súčasťou celkovej finalizácie projektu. "Komunikovali sme a komunikujeme naďalej s Európskou komisiou. Rozhodnutie nie je v našich rukách, takisto ako 1 mld. z EIB. Ďalšie podmienky nemôžeme určovať, skôr napomáhať pozitívnemu rozhodnutiu," dodal Figeľ. Podľa neho je záujmom ministerstva dopravy, stavebných firiem aj bánk, aby bol projekt po dlhých rokovaniach úspešne zavŕšený. Minister dopravy pripomenul, že vidí priestor na cenovú redukciu tohto projektu, výsledok by mal byť známy koncom mesiaca.
Vedúca Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrea Elscheková-Matisová v stredajšom vydaní Hospodárskych novín informovala, že slovenské orgány už predložili príslušnú dokumentáciu Európskej komisii, ktorá ju v súčasnosti posudzujú. "Na príslušné útvary sa bude dať obrátiť opäť v septembri," dodala. Kvôli výhradám ekológov k trasovaniu spomínaného úseku diaľnice nie je podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Doprastav, a.s. Dušana Šamudovského finančné uzavretie PPP projektu do konca augusta reálne. Ako sa nedávno vyjadril pre agentúru SITA, a to ani napriek tomu, že koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. má peniaze zabezpečené zo 17 financujúcich bánk, s výnimkou EIB.
Stavebné náklady 1. balíka PPP predstavujú 2,4 mld. eur. Medzinárodné konzorcium s účasťou Doprastavu aj Váhostavu v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 mld. eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na 4 mld. eur. Počas 30 rokov koncesie by mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 mld. eur. Ministerstvo dopravy na čele s Jánom Figeľom (KDH) chce v PPP projektoch pokračovať, mali by však byť lacnejšie a výhodné pre štát.
SITA
Kedy bude 1. balík PPP finančne uzatvorený, závisí od rozhodnutia Európskej komisie o tom, či dá súhlas na uvoľnenie úveru Európskej investičnej banky (EIB) na financovanie projektu vo výške 1 mld. eur. To je však zase podmienené postojom Bruselu k vplyvu stavby jedného z piatich úsekov diaľnice Turany - Hubová na chránené územie Veľkej a Malej Fatry.
"Európska komisia má odpoveď na svojej strane v dvoch veciach - jedna sa týka ekológie, respektíve environmentálnych súvislostí jedného z úsekov a druhá záležitosť sa dotýka štátnej pomoci. Financovanie z EIB je čiastočne garantované SR, teda zo štátneho rozpočtu," povedal ďalej Figeľ. V oboch prípadoch je podľa neho rozhodnutie v plnej kompetencii Európskej komisie a zároveň dôležitou súčasťou celkovej finalizácie projektu. "Komunikovali sme a komunikujeme naďalej s Európskou komisiou. Rozhodnutie nie je v našich rukách, takisto ako 1 mld. z EIB. Ďalšie podmienky nemôžeme určovať, skôr napomáhať pozitívnemu rozhodnutiu," dodal Figeľ. Podľa neho je záujmom ministerstva dopravy, stavebných firiem aj bánk, aby bol projekt po dlhých rokovaniach úspešne zavŕšený. Minister dopravy pripomenul, že vidí priestor na cenovú redukciu tohto projektu, výsledok by mal byť známy koncom mesiaca.
Vedúca Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrea Elscheková-Matisová v stredajšom vydaní Hospodárskych novín informovala, že slovenské orgány už predložili príslušnú dokumentáciu Európskej komisii, ktorá ju v súčasnosti posudzujú. "Na príslušné útvary sa bude dať obrátiť opäť v septembri," dodala. Kvôli výhradám ekológov k trasovaniu spomínaného úseku diaľnice nie je podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Doprastav, a.s. Dušana Šamudovského finančné uzavretie PPP projektu do konca augusta reálne. Ako sa nedávno vyjadril pre agentúru SITA, a to ani napriek tomu, že koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. má peniaze zabezpečené zo 17 financujúcich bánk, s výnimkou EIB.
Stavebné náklady 1. balíka PPP predstavujú 2,4 mld. eur. Medzinárodné konzorcium s účasťou Doprastavu aj Váhostavu v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 mld. eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na 4 mld. eur. Počas 30 rokov koncesie by mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 mld. eur. Ministerstvo dopravy na čele s Jánom Figeľom (KDH) chce v PPP projektoch pokračovať, mali by však byť lacnejšie a výhodné pre štát.
SITA