|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 20.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Dagmara
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
05. októbra 2011
ÚVO podľa súdu neprávom nariadil zrušiť tender na úsek D3
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) vlani 7. júna neoprávnene nariadil Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. zrušiť verejnú súťaž na výstavbu vyše štvorkilometrového severozápadného ...
Zdieľať
BRATISLAVA 5. októbra (WEBNOVINY) - Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) vlani 7. júna neoprávnene nariadil Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. zrušiť verejnú súťaž na výstavbu vyše štvorkilometrového severozápadného obchvatu Žiliny na úseku diaľnice D3 Strážov - Brodno. Krajský súd v Bratislave zrušil spomínané rozhodnutie úradu a vec mu vrátil na ďalšie konanie, informoval v stredu agentúru SITA hovorca súdu Pavol Adamčiak. Žalobu na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia úradu o zrušení tendra podala na súde spoločnosť Skanska SK, a.s., ktorá mala získať zákazku na stavebné práce.
"Podľa senátu Krajského súdu v Bratislave je dôvodom zrušenia rozhodnutia nedostatočné odôvodnenie napadnutého rozhodnutia najmä v tom, ako mohli mať zistené porušenia zákona zásadný vplyv na výsledok verejného obstarávania," uviedol ďalej Adamčiak. Rozsudok podľa súdu nie je právoplatný, účastníci konania môžu podať odvolanie v zákonnej lehote 15 dní od doručenia rozsudku. O prípadnom odvolaní bude rozhodovať Najvyšší súd SR.
Skanska počká na právoplatnosť rozsudku
"Je to však pre nás satisfakcia a potvrdenie, že súťaž mala byť rozhodnutá v náš prospech," reagovala pre agentúru SITA na rozhodnutie súdu riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa spoločnosti Skanska SK Magdaléna Dobišová. Úrad pre verejné obstarávanie tiež počká na písomné doručenie rozsudku a na konkrétne dôvody uvedené v ňom. "Po oboznámení a vyhodnotení obsahu zváži ďalší postup," informoval agentúru SITA hovorca úradu Branislav Zvara. Úrad dodal, že aj v tomto prípade koná a bude konať štandardným postupom pri ochrane verejného záujmu, v zmysle platného zákona o verejnom obstarávaní.
Úrad zdôvodnil rozhodnutie spred vyše roka tým, že NDS v tendri porušila pravidlá verejného obstarávania. Podľa úradu nedostatočne vypracovala súťažné podklady, pričom medzi oznámením o súťaži a súťažnými podkladmi nebol súlad. Diaľničiari následne koncom júna minulého roka tender zrušili, ale plánovali vzápätí vyhlásiť nový. Po výmene vlády a vedenia rezortu dopravy novú súťaž na úsek D3 Žilina, Strážov - Brodno už nevypísali. V tendri za predpokladanú cenu 269,38 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty predložila najlacnejšiu ponuku spoločnosť Skanska BS, a.s. (od apríla 2010 súčasť Skanska SK), a to 163,4 mil. eur. Skanska tvrdila, že úrad nemal súťaž zrušiť, pretože podľa jej právnej analýzy kroky, ktoré vykonala diaľničná spoločnosť, nemali zásadný vplyv na výsledok tendra.
Stavba mala byť hotová vo februári 2014
NDS pôvodne predpokladala, že stavba diaľnice začne v októbri 2009, neskôr termín zmenila na marec minulého roka. Stavba mala byť podľa predpokladov hotová vo februári 2014. Podľa programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014 úsek D3 Strážov - Brodno nepatrí k prioritám. Dôvodom je pomerne vyhovujúce napojenie Žilina - Brodno štvorpruhovou komunikáciou prvej triedy a tiež to, že tranzitná doprava v tomto smere zďaleka nestačí na vyťaženie a obhájenie pomerne drahého úseku. Stavba bude v zásobníku projektov pripravených na výstavbu. Jej realizácia bude podľa programu opodstatnená iba v prípade, ak by sa uvedený úsek stal súčasťou diaľnice D1 a namiesto južného obchvatu Žiliny by bol postavený severný obchvat.
Podľa ministerstva dopravy ide o nákladný projekt, ktorého súčasťou by mal byť most ponad vodnú nádrž a tunel Považský Chlmec v dĺžke 2,2 kilometra. Právoplatné stavebné povolenie pre úsek D3 bolo vydané v auguste 2009. Doposiaľ neboli vysporiadaní niekoľkí súkromní vlastníci a pozemky vo vlastníctve a v správe Slovenského pozemkového fondu a Železníc Slovenskej republiky. V dvoch prípadoch pokračovalo vyvlastňovacie konanie.
"Podľa senátu Krajského súdu v Bratislave je dôvodom zrušenia rozhodnutia nedostatočné odôvodnenie napadnutého rozhodnutia najmä v tom, ako mohli mať zistené porušenia zákona zásadný vplyv na výsledok verejného obstarávania," uviedol ďalej Adamčiak. Rozsudok podľa súdu nie je právoplatný, účastníci konania môžu podať odvolanie v zákonnej lehote 15 dní od doručenia rozsudku. O prípadnom odvolaní bude rozhodovať Najvyšší súd SR.
Skanska počká na právoplatnosť rozsudku
"Je to však pre nás satisfakcia a potvrdenie, že súťaž mala byť rozhodnutá v náš prospech," reagovala pre agentúru SITA na rozhodnutie súdu riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa spoločnosti Skanska SK Magdaléna Dobišová. Úrad pre verejné obstarávanie tiež počká na písomné doručenie rozsudku a na konkrétne dôvody uvedené v ňom. "Po oboznámení a vyhodnotení obsahu zváži ďalší postup," informoval agentúru SITA hovorca úradu Branislav Zvara. Úrad dodal, že aj v tomto prípade koná a bude konať štandardným postupom pri ochrane verejného záujmu, v zmysle platného zákona o verejnom obstarávaní.
Úrad zdôvodnil rozhodnutie spred vyše roka tým, že NDS v tendri porušila pravidlá verejného obstarávania. Podľa úradu nedostatočne vypracovala súťažné podklady, pričom medzi oznámením o súťaži a súťažnými podkladmi nebol súlad. Diaľničiari následne koncom júna minulého roka tender zrušili, ale plánovali vzápätí vyhlásiť nový. Po výmene vlády a vedenia rezortu dopravy novú súťaž na úsek D3 Žilina, Strážov - Brodno už nevypísali. V tendri za predpokladanú cenu 269,38 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty predložila najlacnejšiu ponuku spoločnosť Skanska BS, a.s. (od apríla 2010 súčasť Skanska SK), a to 163,4 mil. eur. Skanska tvrdila, že úrad nemal súťaž zrušiť, pretože podľa jej právnej analýzy kroky, ktoré vykonala diaľničná spoločnosť, nemali zásadný vplyv na výsledok tendra.
Stavba mala byť hotová vo februári 2014
NDS pôvodne predpokladala, že stavba diaľnice začne v októbri 2009, neskôr termín zmenila na marec minulého roka. Stavba mala byť podľa predpokladov hotová vo februári 2014. Podľa programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014 úsek D3 Strážov - Brodno nepatrí k prioritám. Dôvodom je pomerne vyhovujúce napojenie Žilina - Brodno štvorpruhovou komunikáciou prvej triedy a tiež to, že tranzitná doprava v tomto smere zďaleka nestačí na vyťaženie a obhájenie pomerne drahého úseku. Stavba bude v zásobníku projektov pripravených na výstavbu. Jej realizácia bude podľa programu opodstatnená iba v prípade, ak by sa uvedený úsek stal súčasťou diaľnice D1 a namiesto južného obchvatu Žiliny by bol postavený severný obchvat.
Podľa ministerstva dopravy ide o nákladný projekt, ktorého súčasťou by mal byť most ponad vodnú nádrž a tunel Považský Chlmec v dĺžke 2,2 kilometra. Právoplatné stavebné povolenie pre úsek D3 bolo vydané v auguste 2009. Doposiaľ neboli vysporiadaní niekoľkí súkromní vlastníci a pozemky vo vlastníctve a v správe Slovenského pozemkového fondu a Železníc Slovenskej republiky. V dvoch prípadoch pokračovalo vyvlastňovacie konanie.