|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
16. septembra 2010
ÚVO navrhuje novelu zákona o verejnom obstarávaní
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) odporúča vláde schváliť návrh rýchlej novely zákona o verejnom obstarávaní s účinnosťou 1. januára 2011, ktorý má zabezpečiť ...
Zdieľať
Foto: uvo.gov.sk BRATISLAVA 16. septembra (WEBNOVINY) - Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) odporúča vláde schváliť návrh rýchlej novely zákona o verejnom obstarávaní s účinnosťou 1. januára 2011, ktorý má zabezpečiť nevyhnutné úpravy pravidiel verejného obstarávania. "Ide o iniciatívny návrh, ktorý vychádza z Programového vyhlásenia vlády SR, ako prvý balík opatrení boja proti korupcii a návrhov na zlepšenie procesov verejných obstarávaní," informoval vo štvrtok ÚVO. V súčasnosti úrad už začal s intenzívnymi prípravami nového, komplexného zákona o verejnom obstarávaní.
Navrhovaná novela, ktorú úrad po medzirezortnom pripomienkovom konaní vo štvrtok už doručil na Úrad vlády, má zaviesť povinné používanie elektronickej aukcie pri výbere dodávateľov tovarov. "Návrh zákona zakladá možný vplyv na rozpočet verejnej správy, v nadväznosti na vstupné investície verejných obstarávateľov a obstarávateľov na zabezpečenie hardware a software pre elektronické aukcie," uviedol ďalej úrad.
ÚVO predpokladá, že softvér na elektronické aukcie si bude musieť zabezpečiť okolo 900 subjektov, čo je zhruba polovica z odhadovaného počtu tých, čo ním nedisponujú. Pri cene jedného softvéru asi 40 tis. eur to môže predstavovať výdavky v rozpočte verejnej správy vo výške zhruba 36 mil. eur. "Zhruba jednu pätinu aktívnych verejných obstarávateľov tvoria subjekty štátnej správy, preto sa odhaduje, že jedna pätina výdavkov verejnej správy bude mať vplyv na štátny rozpočet a zostatok na rozpočet územných samospráv," predpokladá ÚVO v súvislosti s výdavkami na zakúpenie softvérov pre elektronické aukcie. Predpokladá sa, že 1 971 aktívnych verejných obstarávateľov asi desatina už používa elektronickú aukciu pri vyhodnotení ponúk na dodanie tovarov.
Verejní obstarávatelia a obstarávatelia by mali povinne používať elektronickú aukciu pri zadávaní zákazky na dodanie tovaru okrem súťažného dialógu, rokovacieho konania bez zverejnenia a súťaže návrhov. Elektronickú aukciu budú môcť zrejme použiť aj pri zadávaní zákaziek na poskytnutie služieb a uskutočnenie stavebných prác, ak možno presne určiť technické požiadavky týkajúce sa predmetu zákazky. Elektronická aukcia by sa mala používať aj pri zadávaní zákaziek v rámci dynamického nákupného systému a pri opätovnom otvorení súťaže medzi všetkými účastníkmi rámcovej dohody. Pri nízkej hodnote zákazky však nemá byť elektronická aukcia povinná.
Novela zákona o obstarávaní má zároveň vytvoriť jednoznačné pravidlá pri zadávaní zákaziek na neprioritné služby, a to zavedením rovnakých pravidiel a postupov ako pri prioritných službách. Pri zákazkách na neprioritné služby totiž dochádza k obchádzaniu základných princípov obstarávania. Transparentnosť zadávania podprahových zákaziek má umožniť uverejňovanie výziev v elektronickom Vestníku verejného obstarávania. Doteraz stačilo, keď ich obstarávatelia zverejňovali na vlastnej webovej stránke.
Súčasne má byť v zákone vypustená kategória odborne spôsobilých osôb na verejné obstarávanie, prostredníctvom ktorých sú obstarávatelia posledných desať rokov povinní vykonávať činnosti vo verejnom obstarávaní. "Zodpovednosť za verejné obstarávanie je vždy na štatutárnom zástupcovi a je na jeho rozhodnutí, či bude verejné obstarávanie realizovať prostredníctvom externých osôb alebo vlastnými silami," zdôvodnil ÚVO návrh na vypustenie tejto povinnosti zo zákona.
Novela zákona ďalej dáva do súladu finančné limity pri zadávaní zákaziek podľa nariadenia Európskej komisie z konca minulého roku, ktoré je účinné od začiatku tohto roku. Súčasné finančné limity sa majú znížiť zo 133 tis. na 125 tis. eur, z 206 tis. na 193 tis. eur, zo 412 tis. na 387 tis. eur a z 5,150 mil. na 4,845 mil. eur. Živnostenské oprávnenia na vykonávanie činností vo verejnom obstarávaní vydané pred 1. januárom 2011 majú zostať zachované.
V skrátenom pripomienkovom konaní, ktoré trvalo od 25. augusta do 6. septembra, vzniklo spolu 21 rozporových konaní medzi predkladateľom novely zákona a šiestimi subjektmi. Z nich najviac sa týkali pripomienok rezortov financií a práce, sociálnych vecí a rodiny. "Rozpory zostali pri štyroch zásadných pripomienkach uplatnených nad rámec návrhu zákona ministerstvom spravodlivosti," informuje ÚVO v predkladacej správe k novele zákona. Pri ostatných povinne pripomienkujúcich subjektoch boli podľa úradu rozpory odstránené odstúpením od zásadnej pripomienky, jej rekvalifikovaním na odporúčajúcu alebo akceptovaním.
SITA
Navrhovaná novela, ktorú úrad po medzirezortnom pripomienkovom konaní vo štvrtok už doručil na Úrad vlády, má zaviesť povinné používanie elektronickej aukcie pri výbere dodávateľov tovarov. "Návrh zákona zakladá možný vplyv na rozpočet verejnej správy, v nadväznosti na vstupné investície verejných obstarávateľov a obstarávateľov na zabezpečenie hardware a software pre elektronické aukcie," uviedol ďalej úrad.
ÚVO predpokladá, že softvér na elektronické aukcie si bude musieť zabezpečiť okolo 900 subjektov, čo je zhruba polovica z odhadovaného počtu tých, čo ním nedisponujú. Pri cene jedného softvéru asi 40 tis. eur to môže predstavovať výdavky v rozpočte verejnej správy vo výške zhruba 36 mil. eur. "Zhruba jednu pätinu aktívnych verejných obstarávateľov tvoria subjekty štátnej správy, preto sa odhaduje, že jedna pätina výdavkov verejnej správy bude mať vplyv na štátny rozpočet a zostatok na rozpočet územných samospráv," predpokladá ÚVO v súvislosti s výdavkami na zakúpenie softvérov pre elektronické aukcie. Predpokladá sa, že 1 971 aktívnych verejných obstarávateľov asi desatina už používa elektronickú aukciu pri vyhodnotení ponúk na dodanie tovarov.
Verejní obstarávatelia a obstarávatelia by mali povinne používať elektronickú aukciu pri zadávaní zákazky na dodanie tovaru okrem súťažného dialógu, rokovacieho konania bez zverejnenia a súťaže návrhov. Elektronickú aukciu budú môcť zrejme použiť aj pri zadávaní zákaziek na poskytnutie služieb a uskutočnenie stavebných prác, ak možno presne určiť technické požiadavky týkajúce sa predmetu zákazky. Elektronická aukcia by sa mala používať aj pri zadávaní zákaziek v rámci dynamického nákupného systému a pri opätovnom otvorení súťaže medzi všetkými účastníkmi rámcovej dohody. Pri nízkej hodnote zákazky však nemá byť elektronická aukcia povinná.
Novela zákona o obstarávaní má zároveň vytvoriť jednoznačné pravidlá pri zadávaní zákaziek na neprioritné služby, a to zavedením rovnakých pravidiel a postupov ako pri prioritných službách. Pri zákazkách na neprioritné služby totiž dochádza k obchádzaniu základných princípov obstarávania. Transparentnosť zadávania podprahových zákaziek má umožniť uverejňovanie výziev v elektronickom Vestníku verejného obstarávania. Doteraz stačilo, keď ich obstarávatelia zverejňovali na vlastnej webovej stránke.
Súčasne má byť v zákone vypustená kategória odborne spôsobilých osôb na verejné obstarávanie, prostredníctvom ktorých sú obstarávatelia posledných desať rokov povinní vykonávať činnosti vo verejnom obstarávaní. "Zodpovednosť za verejné obstarávanie je vždy na štatutárnom zástupcovi a je na jeho rozhodnutí, či bude verejné obstarávanie realizovať prostredníctvom externých osôb alebo vlastnými silami," zdôvodnil ÚVO návrh na vypustenie tejto povinnosti zo zákona.
Novela zákona ďalej dáva do súladu finančné limity pri zadávaní zákaziek podľa nariadenia Európskej komisie z konca minulého roku, ktoré je účinné od začiatku tohto roku. Súčasné finančné limity sa majú znížiť zo 133 tis. na 125 tis. eur, z 206 tis. na 193 tis. eur, zo 412 tis. na 387 tis. eur a z 5,150 mil. na 4,845 mil. eur. Živnostenské oprávnenia na vykonávanie činností vo verejnom obstarávaní vydané pred 1. januárom 2011 majú zostať zachované.
V skrátenom pripomienkovom konaní, ktoré trvalo od 25. augusta do 6. septembra, vzniklo spolu 21 rozporových konaní medzi predkladateľom novely zákona a šiestimi subjektmi. Z nich najviac sa týkali pripomienok rezortov financií a práce, sociálnych vecí a rodiny. "Rozpory zostali pri štyroch zásadných pripomienkach uplatnených nad rámec návrhu zákona ministerstvom spravodlivosti," informuje ÚVO v predkladacej správe k novele zákona. Pri ostatných povinne pripomienkujúcich subjektoch boli podľa úradu rozpory odstránené odstúpením od zásadnej pripomienky, jej rekvalifikovaním na odporúčajúcu alebo akceptovaním.
SITA