|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 23.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klement
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
10. marca 2011
Úsek D1 Turany-Hubová sa má postaviť podľa pôvodného zámeru
Sprava: Minister dopravy, pôšt a telekomunikácii SR Ján Figeľ a minister životného prostredia SR József Nagy na TB po spoločnom pracovnom stretnutí, ktorého témou bolo posudzovanie dopadov výstavby na životné prostredie.Foto: ...
Zdieľať
Sprava: Minister dopravy, pôšt a telekomunikácii SR Ján Figeľ a minister životného prostredia SR József Nagy na TB po spoločnom pracovnom stretnutí, ktorého témou bolo posudzovanie dopadov výstavby na životné prostredie.Foto: SITA/Jozef JakubčoBRATISLAVA 10. marca (WEBNOVINY) - Takmer 14-kilometrový úsek diaľnice D1 Turany - Hubová by mal byť postavený tak, ako bol pripravený podľa platného stavebného povolenia. Zhodli sa na tom vo štvrtok ministri dopravy a životného prostredia Ján Figeľ a József Nagy s tým, že sú potrebné účinné kompenzačné opatrenia na zmiernenie dopadov stavby na chránené územia Malej a Veľkej Fatry. Mimovládne organizácie však uprednostňujú iný variant diaľničného úseku s výstavbou tunela Korbeľka. Teraz schválený variant je podľa nich v rozpore s európskou smernicou o ochrane biotopov, keďže vedie v tesnej blízkosti chráneného územia prírody Natura 2000. Diaľnica na severe Slovenska mala byť pôvodne postavená v rámci prvého balíka PPP a stavbári už aj vykonali prípravné práce. Európska komisia pre problémy s vplyvmi stavby na životné prostredie neodsúhlasila potrebnú časť financovania projektu.
Ochranári predložili na stredajšom stretnutí na ministerstve životného prostredia štúdiu o tunelovom variante diaľničného úseku Turany - Hubová. "Treba však zvážiť, či je vôbec ešte priestor na alternatívne rozmýšľanie, nakoľko táto stavba je už rozbehnutá. Prinajmenšom by bolo potrebné urobiť odbornú analýzu jedného i druhého variantu," povedal Nagy po rokovaní s ministrom dopravy Figeľom. "Ide o jeden trvajúci projekt, kde si treba uvedomiť daný stav. Ministerstvo životného prostredia je za prijateľné kompenzačné opatrenia, aj keď budú ekonomicky nevýhodné," dodal šéf envirorezortu. Náhradné opatrenia by pritom mali obmedziť vplyv stavby diaľnice na chránené územie prírody.
Európsku komisiu v súvislosti so stavbou diaľnice Turany - Hubová podľa Figeľa zaujíma, či existujú aj iné alternatívy jej výstavby. Ak má táto alternatíva už podobu hotového projektu, tak by mala byť jasne zdôvodnená, že iné možnosti nie sú z hľadiska verejného záujmu porovnateľné so zvoleným variantom výstavby. "Ak takýto variant bol zvolený a je pred realizáciou, tak by mali byť prijaté účinné kompenzačné alebo zmierňujúce opatrenia vo vzťahu k životnému prostrediu," pripomenul Figeľ. Podľa ministra dopravy je to o kompatibilite s európskou a našou legislatívou.
"Sme už vo fáze, keď začali predbežné práce," zdôvodnil Figeľ prečo je potrebné pokračovať v stavbe diaľnice podľa schváleného projektu. Rezort dopravy podľa neho rokuje o stavbe D1 Turany - Hubová s Európskou komisiou, ale aj s partnermi na Slovensku, najmä ministerstvom životného prostredia. Cieľom je pripraviť všetky rozhodnutia pre samotnú realizáciu stavby. "Tak bola schválená, také je stavebné povolenie, tak začala stavba. Zároveň chceme v rámci týchto rokovaní prijať účinné kompenzačné opatrenia pre ochranu prírody," dodal minister dopravy.
Na ďalších plánovaných úsekoch D1 medzi Žilinou a Prešovom nie sú podľa šéfa rezortu dopravy podobné problémy s vplyvom na okolité prostredie ako na úseku Turany - Hubová. "Rozsah problémov takých veľkých na inom úseku nie je," uviedol Figeľ. "Toto môžem potvrdiť. Nie sme si vedomí podobných problémov. Samozrejme, sú trasy, ktoré sú menej konfliktné. Toto bola pôvodne veľmi nešťastne vybratá trasa, ale teraz už veľmi ťažko s tým asi budeme niečo robiť," povedal Nagy o úseku D1 Turany - Hubová.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. plánuje na diaľnici Turany - Hubová dva tunely Rojkov a Havran v celkovej dĺžke 4 603 metrov. Na úseku by malo byť postavených štrnásť mostov, z toho trinásť priamo na diaľnici v dĺžke 2 516 metrov a jeden mimo nej dlhý 74 metrov. Plánované sú tiež tri križovatky Turany, Kraľovany a Hubová, ako aj stavba strediska správy a údržby diaľnice v Stankovanoch. Na diaľnici by malo byť zároveň vybudovaných desať protihlukových stien v celkovej dĺžke 5 845 metrov a s výškou dva až tri metre. NDS na svojej webovej stránke o tejto plánovanej diaľnici neuvádza predpokladaný termín začatia a ukončenia prác.
Ochranári predložili na stredajšom stretnutí na ministerstve životného prostredia štúdiu o tunelovom variante diaľničného úseku Turany - Hubová. "Treba však zvážiť, či je vôbec ešte priestor na alternatívne rozmýšľanie, nakoľko táto stavba je už rozbehnutá. Prinajmenšom by bolo potrebné urobiť odbornú analýzu jedného i druhého variantu," povedal Nagy po rokovaní s ministrom dopravy Figeľom. "Ide o jeden trvajúci projekt, kde si treba uvedomiť daný stav. Ministerstvo životného prostredia je za prijateľné kompenzačné opatrenia, aj keď budú ekonomicky nevýhodné," dodal šéf envirorezortu. Náhradné opatrenia by pritom mali obmedziť vplyv stavby diaľnice na chránené územie prírody.
Európsku komisiu v súvislosti so stavbou diaľnice Turany - Hubová podľa Figeľa zaujíma, či existujú aj iné alternatívy jej výstavby. Ak má táto alternatíva už podobu hotového projektu, tak by mala byť jasne zdôvodnená, že iné možnosti nie sú z hľadiska verejného záujmu porovnateľné so zvoleným variantom výstavby. "Ak takýto variant bol zvolený a je pred realizáciou, tak by mali byť prijaté účinné kompenzačné alebo zmierňujúce opatrenia vo vzťahu k životnému prostrediu," pripomenul Figeľ. Podľa ministra dopravy je to o kompatibilite s európskou a našou legislatívou.
"Sme už vo fáze, keď začali predbežné práce," zdôvodnil Figeľ prečo je potrebné pokračovať v stavbe diaľnice podľa schváleného projektu. Rezort dopravy podľa neho rokuje o stavbe D1 Turany - Hubová s Európskou komisiou, ale aj s partnermi na Slovensku, najmä ministerstvom životného prostredia. Cieľom je pripraviť všetky rozhodnutia pre samotnú realizáciu stavby. "Tak bola schválená, také je stavebné povolenie, tak začala stavba. Zároveň chceme v rámci týchto rokovaní prijať účinné kompenzačné opatrenia pre ochranu prírody," dodal minister dopravy.
Na ďalších plánovaných úsekoch D1 medzi Žilinou a Prešovom nie sú podľa šéfa rezortu dopravy podobné problémy s vplyvom na okolité prostredie ako na úseku Turany - Hubová. "Rozsah problémov takých veľkých na inom úseku nie je," uviedol Figeľ. "Toto môžem potvrdiť. Nie sme si vedomí podobných problémov. Samozrejme, sú trasy, ktoré sú menej konfliktné. Toto bola pôvodne veľmi nešťastne vybratá trasa, ale teraz už veľmi ťažko s tým asi budeme niečo robiť," povedal Nagy o úseku D1 Turany - Hubová.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. plánuje na diaľnici Turany - Hubová dva tunely Rojkov a Havran v celkovej dĺžke 4 603 metrov. Na úseku by malo byť postavených štrnásť mostov, z toho trinásť priamo na diaľnici v dĺžke 2 516 metrov a jeden mimo nej dlhý 74 metrov. Plánované sú tiež tri križovatky Turany, Kraľovany a Hubová, ako aj stavba strediska správy a údržby diaľnice v Stankovanoch. Na diaľnici by malo byť zároveň vybudovaných desať protihlukových stien v celkovej dĺžke 5 845 metrov a s výškou dva až tri metre. NDS na svojej webovej stránke o tejto plánovanej diaľnici neuvádza predpokladaný termín začatia a ukončenia prác.