|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
28. januára 2009
ÚS zastavil konanie o odpadoch a recyklačnom poplatku
KOŠICE 28. januára (WEBNOVINY) – Ústavný súd SR (ÚS) na dnešnom neverejnom zasadaní pléna zastavil konanie o návrhu poslancov NR SR, ktorý sa týka zákona o odpadoch a vyhlášky o poplatku do Recyklačného fondu (RF). Ako dnes ...
Zdieľať
KOŠICE 28. januára (WEBNOVINY) – Ústavný súd SR (ÚS) na dnešnom neverejnom zasadaní pléna zastavil konanie o návrhu poslancov NR SR, ktorý sa týka zákona o odpadoch a vyhlášky o poplatku do Recyklačného fondu (RF). Ako dnes agentúru SITA informoval hovorca ÚS Jozef Skybjak, vo zvyšnej časti nevyhovel návrhu poslancov. Odôvodnenie tohto rozhodnutia bude zverejnené na internetovej stránke ÚS až po jeho doručení a prevzatí účastníkmi. Skupina 31 poslancov NR SR podala návrh ešte v roku 2002.
Podľa názoru navrhovateľov, bolo zriadenie Recyklačného fondu (RF) v zákone o odpadoch, ako aj zavedenie povinnosti platiť príspevok do tohto fondu, vrátane sadzobníka poplatkov, v rozpore s Ústavou SR.
Navrhovatelia v podaní uviedli, že nie je prípustný stav, keď štát zákonom prenesie plnenie verejných úloh v oblasti životného prostredia, vrátane výberu poplatkov, ktoré slúžia na zabezpečenie financovania starostlivosti o životné prostredie, vrátane ich prerozdeľovania na subjekt, ktorý je síce zriadený zákonom, ale prakticky sa vymyká spod kontroly štátu. Poslanci to argumentačne podložili tým, že najvyšším orgánom RF je správna rada, ktorej dve tretiny členov menuje a odvoláva minister hospodárstva na návrh tzv. reprezentatívneho združenia zamestnávateľov. Zdôraznili, že ide o súkromno-právnu organizáciu, pričom minister je návrhom viazaný a jeho oprávnenie menovať či odvolávať členov správnej rady je v tomto prípade len formálne. Navrhovatelia v podaní tvrdia, že ani zákon o odpadoch neumožňuje účinnú kontrolu štátu, ani verejnosti tak nad rozhodovaním o nomináciách do orgánov RF, ako aj nad samotným rozhodovaním správnej rady RF pri rozdeľovaní peňažných prostriedkov fondu. Takýto stav, je podľa ich právneho názoru protiústavný, lebo úlohy štátu sú prenášané na súkromno-právne združenie.
Ako uvádzajú poslanci v návrhu, príspevok je nesporne verejnou dávkou podobnou daniam a poplatkom a jej ukladaním sa výrobcom a dovozcom zvyšujú náklady, čo má vplyv na hospodársku súťaž. Podľa ich názoru uloženie tejto povinnosti nebolo vykonané v súlade s pravidlami stanovenými Ústavou SR a za problematický označili aj spôsob stanovenia samotnej výšky príspevku.
SITA
Podľa názoru navrhovateľov, bolo zriadenie Recyklačného fondu (RF) v zákone o odpadoch, ako aj zavedenie povinnosti platiť príspevok do tohto fondu, vrátane sadzobníka poplatkov, v rozpore s Ústavou SR.
Navrhovatelia v podaní uviedli, že nie je prípustný stav, keď štát zákonom prenesie plnenie verejných úloh v oblasti životného prostredia, vrátane výberu poplatkov, ktoré slúžia na zabezpečenie financovania starostlivosti o životné prostredie, vrátane ich prerozdeľovania na subjekt, ktorý je síce zriadený zákonom, ale prakticky sa vymyká spod kontroly štátu. Poslanci to argumentačne podložili tým, že najvyšším orgánom RF je správna rada, ktorej dve tretiny členov menuje a odvoláva minister hospodárstva na návrh tzv. reprezentatívneho združenia zamestnávateľov. Zdôraznili, že ide o súkromno-právnu organizáciu, pričom minister je návrhom viazaný a jeho oprávnenie menovať či odvolávať členov správnej rady je v tomto prípade len formálne. Navrhovatelia v podaní tvrdia, že ani zákon o odpadoch neumožňuje účinnú kontrolu štátu, ani verejnosti tak nad rozhodovaním o nomináciách do orgánov RF, ako aj nad samotným rozhodovaním správnej rady RF pri rozdeľovaní peňažných prostriedkov fondu. Takýto stav, je podľa ich právneho názoru protiústavný, lebo úlohy štátu sú prenášané na súkromno-právne združenie.
Ako uvádzajú poslanci v návrhu, príspevok je nesporne verejnou dávkou podobnou daniam a poplatkom a jej ukladaním sa výrobcom a dovozcom zvyšujú náklady, čo má vplyv na hospodársku súťaž. Podľa ich názoru uloženie tejto povinnosti nebolo vykonané v súlade s pravidlami stanovenými Ústavou SR a za problematický označili aj spôsob stanovenia samotnej výšky príspevku.
SITA