|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. augusta 2011
Úradníci na Slovensku sú takmer nedotknuteľní
Na Slovensku nie je dostatočne vyvodzovaná zodpovednosť za nezákonný výkon právomoci verejnými činiteľmi. Tento názor má podľa analýzy VIA IURIS až 80 percent občanov Slovenska. ...
Zdieľať
BRATISLAVA 25. augusta (WEBNOVINY) - Na Slovensku nie je dostatočne vyvodzovaná zodpovednosť za nezákonný výkon právomoci verejnými činiteľmi.
Tento názor má podľa analýzy VIA IURIS až 80 percent občanov Slovenska. Analýza sa venuje verejným činiteľom, s ktorými prichádzajú občania najviac do styku.
Zameriava sa na úradníkov a predstaviteľov verejnej správy - štátnych zamestnancov, zamestnancov štátnych orgánov, predstaviteľov a zamestnancov územnej samosprávy. Analýza sa priamo nevenuje korupcii, ale porušeniam zákonov, ktoré môžu viesť k závažným škodám alebo porušeniu práv občanov.
Na Slovensku disciplinárna zodpovednosť verejných činiteľov neexistuje, trestná zodpovednosť je podľa štatistík vyvodzovaná minimálne a úspešnosť uplatnenia nároku na náhradu škody spôsobenej pri výkone verejnej moci je 1,7 percenta.
Slovenskí úradníci majú dlhý zoznam povinností a obmedzení, avšak po úpravách v roku 2006 im za ich porušenie nehrozí žiaden disciplinárny postih. Bola totiž zo zákona vypustená skutková podstata disciplinárneho deliktu a tiež sankcie za porušenie povinností úradníka. „Z analýzy vyplýva, že to čo sú v porovnávaných krajinách piliere zodpovednosti na Slovensku buď neexistuje alebo nie je efektívne,“ konštatovala hlavná autorka analýzy Zuzana Čaputová.
Z analýzy právnej úpravy a praxe v Nemecku, Rakúsku a USA vyplýva, že systém zodpovednosti verejných činiteľov je vybudovaný na disciplinárnej zodpovednosti, trestnej zodpovednosti a zodpovednosti za škodu.
Disciplinárna zodpovednosť je pritom kľúčovým nástrojom na prevenciu a sankcionovanie porušovania povinností. V zahraničí sa dôraz ďalej kladie na evidenciu majetkových priznaní a deklarovanie konfliktu záujmov, ktoré sú doplnené ochranou oznamovateľov nezákonného konania a prístupom k informáciám.
VIA IURIS bude výsledky analýzy adresovať predstaviteľom vlády a parlamentu. V tejto súvislosti pripomínajú vyjadrenia premiérky Ivety Radičovej: "Nie je možné, aby sme vymáhali právo len vo vzťahu štát-občan, ako to máme dnes v legislatíve a z hľadiska zodpovednosti nám absentuje vzťah štát vs. verejný činiteľ." Medializovaný návrh novely poslanca Procházku o zavedení hmotnej zodpovednosti verejných funkcionárov za škodu je v zhode s odporúčaniami analýzy.
Tento názor má podľa analýzy VIA IURIS až 80 percent občanov Slovenska. Analýza sa venuje verejným činiteľom, s ktorými prichádzajú občania najviac do styku.
Zameriava sa na úradníkov a predstaviteľov verejnej správy - štátnych zamestnancov, zamestnancov štátnych orgánov, predstaviteľov a zamestnancov územnej samosprávy. Analýza sa priamo nevenuje korupcii, ale porušeniam zákonov, ktoré môžu viesť k závažným škodám alebo porušeniu práv občanov.
Na Slovensku disciplinárna zodpovednosť verejných činiteľov neexistuje, trestná zodpovednosť je podľa štatistík vyvodzovaná minimálne a úspešnosť uplatnenia nároku na náhradu škody spôsobenej pri výkone verejnej moci je 1,7 percenta.
Slovenskí úradníci majú dlhý zoznam povinností a obmedzení, avšak po úpravách v roku 2006 im za ich porušenie nehrozí žiaden disciplinárny postih. Bola totiž zo zákona vypustená skutková podstata disciplinárneho deliktu a tiež sankcie za porušenie povinností úradníka. „Z analýzy vyplýva, že to čo sú v porovnávaných krajinách piliere zodpovednosti na Slovensku buď neexistuje alebo nie je efektívne,“ konštatovala hlavná autorka analýzy Zuzana Čaputová.
Z analýzy právnej úpravy a praxe v Nemecku, Rakúsku a USA vyplýva, že systém zodpovednosti verejných činiteľov je vybudovaný na disciplinárnej zodpovednosti, trestnej zodpovednosti a zodpovednosti za škodu.
Disciplinárna zodpovednosť je pritom kľúčovým nástrojom na prevenciu a sankcionovanie porušovania povinností. V zahraničí sa dôraz ďalej kladie na evidenciu majetkových priznaní a deklarovanie konfliktu záujmov, ktoré sú doplnené ochranou oznamovateľov nezákonného konania a prístupom k informáciám.
VIA IURIS bude výsledky analýzy adresovať predstaviteľom vlády a parlamentu. V tejto súvislosti pripomínajú vyjadrenia premiérky Ivety Radičovej: "Nie je možné, aby sme vymáhali právo len vo vzťahu štát-občan, ako to máme dnes v legislatíve a z hľadiska zodpovednosti nám absentuje vzťah štát vs. verejný činiteľ." Medializovaný návrh novely poslanca Procházku o zavedení hmotnej zodpovednosti verejných funkcionárov za škodu je v zhode s odporúčaniami analýzy.