![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Nedeľa 23.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Roman, Romana
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
09. septembra 2015
UNIKÁTNE FOTO: Pred 45 rokmi vyrobili prvé vozidlo značky Žiguli
Na archívnej snímke z 28. novembra 1973 v Čiernej nad Tisou sovietske automobily u nás.
Zdieľať

Sovietsky zväz jeho výrobou riešil zaostávanie svojho automobilového priemyslu za vyspelým svetom. Výber talianskeho modelu Fiat 124 vysvetľoval účasťou komunistov vo vláde Talianska. Zmluva o výstavbe továrne a licenčnej výrobe automobilu bola podpísaná v roku 1966. Miestom stavby bolo mesto Togliatti, bývalý Stavropol na Volge. Tu za pomoci talianskych odborníkov vyrástol v priebehu štyroch rokov obrovský moderný závod VAZ (Volžskyj automobiľny zavod). ZSSR zaň zaplatil Talianom dodávkou surovín a oceľových plechov.

Prototyp VAZ 2101 Žiguli bol vyrobený v apríli 1970. Mohol dosiahnuť rýchlosť 140 km za hodinu so spotrebou osem až desať litrov benzínu na 100 km. Upravená fiatka získala odolnejší podvozok, brzdy a pérovanie, nový motor a názov Žiguli podľa neďalekého pohoria.
Prvé vozidlo značky Žiguli určené na predaj vyrobili 9. septembra 1970. Keď sa moderný automobil začal predávať, stal sa senzáciou v ZSSR, podobne si ho obľúbili u nás. Auto s motorom s objemom 1197 cm3 a výkonom 44 kW odviezlo 400 kg nákladu a ponúkalo 380 litrov batožinového priestoru. V marci 1972 ho vyrábali aj vo verzii kombi (VAZ 2102) a o rok neskôr prišla na trh ďalšia verzia Lada 1500 (VAZ 2103).
Na autosalóne v belgickom Bruseli v januári 1971 ho predstavili pod menom Slávia, pre vývoz sa používal názov Lada. V bývalom Československu sme ho poznali aj ako "žigulák, žigulík".

Podnik premenovaný na AvtoVAZ, ktorý v súčasnosti vyrába lacné ruské modely - časté terče posmeškov - je doteraz najväčšou automobilkou v Rusku. Už roky spolupracuje s americkou spoločnosťou General Motors - GM. V roku 2007 kúpil 25 percent jeho akcií francúzsky Renault. Od roku 2011 sa v závode vyrába lacný automobil Lada Granta, v roku 2013 najpredávanejší automobil v Ruskej federácii. V roku 2015 sa aj po zdražení, ktorého dôvodom je zhoršovanie situácie v ruskej ekonomike v dôsledku klesajúcich cien ropy a tiež západných sankcií proti Moskve za anexiu Krymu a podporu ukrajinských separatistov, Lada Granta predáva za zhruba 300.000 rubľov (3850,60 eura).

Automobily čias socializmu - fotogaléria

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR