|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
05. júla 2012
Umelec Peter Pollág si podal ruku s Majstrom Pavlom
V presbytériu Kostola sv. Juraja v Poprade – Spišskej Sobote pribudla v gotickom okne nová vitráž. Autorom vitráže je akademický maliar Peter Pollág. „Robiť okno, ktoré osvetľuje oltár ...
Zdieľať
POPRAD 5. júla (WEBNOVINY) – V presbytériu Kostola sv. Juraja v Poprade – Spišskej Sobote pribudla v gotickom okne nová vitráž.
Autorom vitráže je akademický maliar Peter Pollág. „Robiť okno, ktoré osvetľuje oltár Majstra Pavla, je niečo neuveriteľné. Keď svieti slnko, mám pocit, že si s Majstrom Pavlom minimálne podávam ruku. My sa môžeme rozprávať,“ uviedol pre SITA Peter Pollág.
Vitráž povolila osvietená duša
Pre autora je tak veľkou poctou, že mohol dotvoriť túto vzácnu kultúrnu pamiatku. Je to pre neho zároveň naplnenie spomienky na kraj a región, odkiaľ pochádza. Doteraz bolo okno zasklené len obyčajným sklom. Podľa Pollága je vytvorenie a osadenie novej vitráže veľkou zásluhou hlavne miestneho kňaza Michala Liptáka. „Na ňom bolo, či dovolí urobiť to nóvum v priestore, ktorý spravuje. A musím povedať, že súčasný pán farár je osvietená duša,“ povedal Pollág.
Vytvorenie vitráže nebolo podľa Pollága také jednoduché, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. „Musel som rešpektovať oltár, jeho tvaroslovie a farebnosť a potom aj to, aby som neublížil nepatričným spôsobom, napríklad nedostatočným prepustením svetla,“ uviedol Pollág.
Príprava prvého okna, na ktorom sa podieľal, trvala niekoľko mesiacov. Nasledovala spolupráca s vitrážistom Stanislavom Hudzíkom. „Stano je človek, ktorý tomu rozumie,“ povedal Pollág.
Už onedlho budú môcť návštevníci kostola obdivovať aj ďalšiu vitráž, ktorá by sa mala objaviť v auguste. Posledná by mohla byť dokončená do konca tohto roka.
Figurálne motívy by mohli priestoru ublížiť
Prvá vitráž, ktorú vytvoril Peter Pollág, je venovaná Cirkvi putujúce, nasledovať bude Cirkev trpiaca, ktorej návrh je už hotový. Trilógiu ukončí Cirkev víťazná. Podľa Pollága bol projekt náročný aj tým, že na vitrážach nie sú použité žiadne figurálne motívy, ktoré sa pri tejto téme zvyknú používať. Dôvodom je najmä to, že v kostole je množstvo sôch a ďalšie figurálne motívy by mohli priestoru ublížiť.
Peter Pollág je druhým súčasným umelcom, ktorý dotvára gotický Kostol sv. Juraja v Spišskej Sobote. V rokoch 2002 až 2008 vytvoril ďalší popradský výtvarník Marián Čižmárik tri vitráže v kaplnke sv. Anny. Čižmárik by mal dotvoriť vitráže aj do dvoch okien na južnej strane hlavnej lode kostola. Peter Pollág dostal za úlohu vytvoriť vitráže do troch gotických okien v presbytériu kostola. Osadeniu vitráží predchádzala kompletná obnova a výmena schátraných kamenných prvkov gotických ostení okien. Obnova ostení si vyžiadala približne 32-tisíc eur.
Rímskokatolícky Kostol sv. Juraja, pôvodne neskororománsky, v 15. storočí goticky prestavaný, je Národnou kultúrnou pamiatkou. Hlavný, neskorogotický oltár sv. Juraja pochádza z dielne Majstra Pavla z Levoče. Hoci prvé pokusy o vytvorenie vitráží boli už v 50-tych rokoch minulého storočia, tento sen sa podarilo uskutočniť až na začiatku 21. storočia.
Autorom vitráže je akademický maliar Peter Pollág. „Robiť okno, ktoré osvetľuje oltár Majstra Pavla, je niečo neuveriteľné. Keď svieti slnko, mám pocit, že si s Majstrom Pavlom minimálne podávam ruku. My sa môžeme rozprávať,“ uviedol pre SITA Peter Pollág.
Vitráž povolila osvietená duša
Pre autora je tak veľkou poctou, že mohol dotvoriť túto vzácnu kultúrnu pamiatku. Je to pre neho zároveň naplnenie spomienky na kraj a región, odkiaľ pochádza. Doteraz bolo okno zasklené len obyčajným sklom. Podľa Pollága je vytvorenie a osadenie novej vitráže veľkou zásluhou hlavne miestneho kňaza Michala Liptáka. „Na ňom bolo, či dovolí urobiť to nóvum v priestore, ktorý spravuje. A musím povedať, že súčasný pán farár je osvietená duša,“ povedal Pollág.
Vytvorenie vitráže nebolo podľa Pollága také jednoduché, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. „Musel som rešpektovať oltár, jeho tvaroslovie a farebnosť a potom aj to, aby som neublížil nepatričným spôsobom, napríklad nedostatočným prepustením svetla,“ uviedol Pollág.
Príprava prvého okna, na ktorom sa podieľal, trvala niekoľko mesiacov. Nasledovala spolupráca s vitrážistom Stanislavom Hudzíkom. „Stano je človek, ktorý tomu rozumie,“ povedal Pollág.
Už onedlho budú môcť návštevníci kostola obdivovať aj ďalšiu vitráž, ktorá by sa mala objaviť v auguste. Posledná by mohla byť dokončená do konca tohto roka.
Figurálne motívy by mohli priestoru ublížiť
Prvá vitráž, ktorú vytvoril Peter Pollág, je venovaná Cirkvi putujúce, nasledovať bude Cirkev trpiaca, ktorej návrh je už hotový. Trilógiu ukončí Cirkev víťazná. Podľa Pollága bol projekt náročný aj tým, že na vitrážach nie sú použité žiadne figurálne motívy, ktoré sa pri tejto téme zvyknú používať. Dôvodom je najmä to, že v kostole je množstvo sôch a ďalšie figurálne motívy by mohli priestoru ublížiť.
Peter Pollág je druhým súčasným umelcom, ktorý dotvára gotický Kostol sv. Juraja v Spišskej Sobote. V rokoch 2002 až 2008 vytvoril ďalší popradský výtvarník Marián Čižmárik tri vitráže v kaplnke sv. Anny. Čižmárik by mal dotvoriť vitráže aj do dvoch okien na južnej strane hlavnej lode kostola. Peter Pollág dostal za úlohu vytvoriť vitráže do troch gotických okien v presbytériu kostola. Osadeniu vitráží predchádzala kompletná obnova a výmena schátraných kamenných prvkov gotických ostení okien. Obnova ostení si vyžiadala približne 32-tisíc eur.
Rímskokatolícky Kostol sv. Juraja, pôvodne neskororománsky, v 15. storočí goticky prestavaný, je Národnou kultúrnou pamiatkou. Hlavný, neskorogotický oltár sv. Juraja pochádza z dielne Majstra Pavla z Levoče. Hoci prvé pokusy o vytvorenie vitráží boli už v 50-tych rokoch minulého storočia, tento sen sa podarilo uskutočniť až na začiatku 21. storočia.