ÚDZS evidoval takmer 1 200 podnetov na poskytovateľov
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) evidoval za prvých desať mesiacov tohto roku 1 174 podnetov v oblasti dohľadu nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti. Ako ďalej informoval ...
BRATISLAVA 4. decembra (WEBNOVINY) - Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) evidoval za prvých desať mesiacov tohto roku 1 174 podnetov v oblasti dohľadu nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti. Ako ďalej informoval riaditeľ sekcie dohľadu nad správne poskytovanou zdravotnou starostlivosťou Roman Benedik, ku koncu októbra bolo z tohto počtu ukončených takmer 80 %. Viac ako 600 z nich sa pritom týkalo správneho poskytovania zdravotnej starostlivosti a necelých 20 % bolo podľa úradu aj opodstatnených. Tak ako po predchádzajúce roky aj teraz dominovala nespokojnosť pacientov s postupom pri liečbe, za ňou nasledovali podnety v súvislosti s úmrtím, neetický prístup zdravotníkov k pacientom a organizácia práce. Najviac podnetov ÚDZS zaznamenal v rámci chirurgie, časté však boli aj podnety v odbore všeobecného a vnútorného lekárstva a gynekológie.
Predseda úradu Richard Demovič v tejto súvislosti pripomenul, že v súčasnosti je veľkým problémom nedostatočná informovanosť pacientov o rozsahu a podmienkach poskytovanej zdravotnej starostlivosti. Množstvo podnetov, ktoré na úrad prišli, totiž podľa neho neboli o pochybeniach poskytovateľov, ale o zlej, či nedostatočnej komunikácii medzi nimi a pacientmi. Zároveň dodal, že cieľom ÚDZS nie je sankcionovať lekárov, či nemocnice a že by si želal, aby poskytovatelia sami chodili na úrad a oboznamovali ho so svojimi pochybeniami, no zároveň aj s nápravnými krokmi, ktoré prijali a s kontrolnými opatreniami, ktoré zaviedli. "Ide o beh na dlhé trate, keďže na Slovensku nie je štandardné, hovoriť o svojich neúspechoch," podotkol Demovič.
Úrad pre dohľad zverejnil aj prehľad podaní v súvislosti s nákupom zdravotnej starostlivosti. Od januára do októbra tohto roku prijal v tejto veci 311 podaní, z toho on sám riešil 253 a ku koncu desiateho mesiaca ukončil 148. Iba niečo cez 7 % z nich však bolo opodstatnených. Väčšinou sa podnety týkali poplatkov, zmlúv medzi zdravotnými poisťovňami a poskytovateľmi, kúpeľnej liečby a zdravotných výkonov. ÚDZS však z vlastnej iniciatívy vykonal aj systémové dohľady. Jeden sa týkal zverejnených výhod pre poistencov v rámci reklamnej kampane a druhý uzatvárania zmlúv medzi zdravotnými poisťovňami a poskytovateľmi z pohľadu časovej kontinuity. V oboch prípadoch podľa riaditeľky sekcie dohľadu nad nákupom zdravotnej starostlivosti Soni Kešjarovej nezistili pochybenia.
SITA