|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
06. mája 2013
Učni majú mať podľa odborníkov prax vo firmách zaplatenú
Do odborného vzdelávania majú byť zainteresovaní samotní zamestnávatelia a práca, ktorú študenti počas vzdelávania vykonajú, má byť riadne platená. K týmto záverom dospeli ...
Zdieľať
BRATISLAVA 6. mája (WEBNOVINY) - Do odborného vzdelávania majú byť zainteresovaní samotní zamestnávatelia a práca, ktorú študenti počas vzdelávania vykonajú, má byť riadne platená.
K týmto záverom dospeli účastníci Verejnej komisie pre reformu vzdelávacej politiky, ktorí so švajčiarskymi odborníkmi diskutovali o princípoch duálneho modelu odborného vzdelávania a o možnostiach inšpirovať sa švajčiarskymi skúsenosťami pri reforme odborného vzdelávania u nás.
"Aby bolo možné realizovať inšpiratívne prvky duálneho modelu aj na Slovensku v čo najväčšej možnej miere, navrhujeme znížiť vek plnenia povinnej školskej dochádzky na 15 rokov, respektíve viazať povinné vzdelávanie iba na úroveň základnej školy," zhodli sa účastníci verejnej komisie.
Žiak ako mladý dospelý
Podľa komisie treba žiaka strednej odbornej školy prestať vnímať ako nedospelé dieťa, ale v ňom treba vidieť mladého dospelého, ktorý sa pripravuje na povolanie priamo vo firme. Práca, ktorú tam vykonáva počas štúdia, má byť riadne platená. "Iba tak nadobudne pre tínedžera vykonaná práca zmysel, uvedomí si jej skutočný význam a hodnotu a zažije z nej pocit uspokojenia," zhodli sa.
Reforma odborného vzdelávania nemôže mať na zreteli iba skvalitnenie vzdelávacieho systému, ale jej súčasťou musia byť aj systémové zmeny, zasahujúce do sveta práce, ktoré podporia plynulý prechod absolventov zo školy do zamestnania. Zmena systému nemôže sledovať len cieľ regulácie počtu učňovských miest. "Sústrediť sa treba na vytváranie motivačných mechanizmov a kvalitného servisu poradenstva a individuálnej pomoci pre tínedžerov," píšu v záveroch účastníci komisie. Agentúru SITA o nich informovala Zuzana Zimenová z portálu Nové školstvo.
Cestou je decentralizácia
Zároveň je podľa nich treba pokračovať v procese decentralizácie krajiny. Zlučovanie obcí a municipalizácia Slovenska je cesta aj pre rozvoj školstva, nie jeho opätovná centralizácia. "S prihliadnutím na slovenské špecifiká stojí za úvahu vytvorenie špecializovanej školskej správy na úrovni municipalít," píšu v záveroch. Pri vzdelávacom systéme má v centre pozornosti stáť žiak a servis, ktorý mu spoločnosť ponúka pri vzdelávaní, nie budova školy či sieť škôl.
Verejnú komisiu pre reformu vzdelávacej politiky založilo občianske združenie Nové školstvo v spolupráci so spoločnosťou Trend Holding. Chce tak vytvoriť neformálnu medzinárodnú platformu na výmenu skúseností slovenských odborníkov so zahraničnými. Cieľom je ponúkať odbornej a širokej verejnosti nové kvalifikované podnety, ktoré jej pomôžu zorientovať sa v zložitom reformnom procese a ktoré prehĺbia spoločenskú diskusiu o vzdelávaní. Ďalej budú na Slovensko pozývať medzinárodných expertov na vzdelávanie.
K týmto záverom dospeli účastníci Verejnej komisie pre reformu vzdelávacej politiky, ktorí so švajčiarskymi odborníkmi diskutovali o princípoch duálneho modelu odborného vzdelávania a o možnostiach inšpirovať sa švajčiarskymi skúsenosťami pri reforme odborného vzdelávania u nás.
"Aby bolo možné realizovať inšpiratívne prvky duálneho modelu aj na Slovensku v čo najväčšej možnej miere, navrhujeme znížiť vek plnenia povinnej školskej dochádzky na 15 rokov, respektíve viazať povinné vzdelávanie iba na úroveň základnej školy," zhodli sa účastníci verejnej komisie.
Žiak ako mladý dospelý
Podľa komisie treba žiaka strednej odbornej školy prestať vnímať ako nedospelé dieťa, ale v ňom treba vidieť mladého dospelého, ktorý sa pripravuje na povolanie priamo vo firme. Práca, ktorú tam vykonáva počas štúdia, má byť riadne platená. "Iba tak nadobudne pre tínedžera vykonaná práca zmysel, uvedomí si jej skutočný význam a hodnotu a zažije z nej pocit uspokojenia," zhodli sa.
Reforma odborného vzdelávania nemôže mať na zreteli iba skvalitnenie vzdelávacieho systému, ale jej súčasťou musia byť aj systémové zmeny, zasahujúce do sveta práce, ktoré podporia plynulý prechod absolventov zo školy do zamestnania. Zmena systému nemôže sledovať len cieľ regulácie počtu učňovských miest. "Sústrediť sa treba na vytváranie motivačných mechanizmov a kvalitného servisu poradenstva a individuálnej pomoci pre tínedžerov," píšu v záveroch účastníci komisie. Agentúru SITA o nich informovala Zuzana Zimenová z portálu Nové školstvo.
Cestou je decentralizácia
Zároveň je podľa nich treba pokračovať v procese decentralizácie krajiny. Zlučovanie obcí a municipalizácia Slovenska je cesta aj pre rozvoj školstva, nie jeho opätovná centralizácia. "S prihliadnutím na slovenské špecifiká stojí za úvahu vytvorenie špecializovanej školskej správy na úrovni municipalít," píšu v záveroch. Pri vzdelávacom systéme má v centre pozornosti stáť žiak a servis, ktorý mu spoločnosť ponúka pri vzdelávaní, nie budova školy či sieť škôl.
Verejnú komisiu pre reformu vzdelávacej politiky založilo občianske združenie Nové školstvo v spolupráci so spoločnosťou Trend Holding. Chce tak vytvoriť neformálnu medzinárodnú platformu na výmenu skúseností slovenských odborníkov so zahraničnými. Cieľom je ponúkať odbornej a širokej verejnosti nové kvalifikované podnety, ktoré jej pomôžu zorientovať sa v zložitom reformnom procese a ktoré prehĺbia spoločenskú diskusiu o vzdelávaní. Ďalej budú na Slovensko pozývať medzinárodných expertov na vzdelávanie.