|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 6.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Renáta
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
28. marca 2016
Učitelia majú sviatok, úcte sa však netešia
Pedagógovia oslávia v pondelok 28. marca svoj sviatok - Deň ...
Zdieľať
Učitelia aj školskí odborári sa zhodujú na tom, že postavenie a ohodnotenie učiteľov v spoločnosti nie je také, aké by si zaslúžili.BRATISLAVA 28. marca (WebNoviny.sk) - Pedagógovia oslávia v pondelok 28. marca svoj sviatok - Deň učiteľov. Tento deň si učitelia pripomínajú pri príležitosti narodenia známeho pedagóga Jana Amosa Komenského. Spolu so školskými odborármi sa však zhodujú na tom, že postavenie a ohodnotenie učiteľov v spoločnosti nie je také, aké by si zaslúžili.
Učitelia majú často aj druhé zamestnanie
Predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku Pavel Ondek v súvislosti s Dňom učiteľov pre agentúru SITA uviedol, že učitelia sa na Slovensku v súčasnosti netešia takej úcte a vážnosti, ako to bolo v minulosti a aká prináleží ich poslaniu a úlohe pri kreovaní nových generácií.
Postavenie učiteľa sa podľa neho vo všeobecnosti odvíja najmä od toho, ako vníma jeho prácu spoločnosť a ako ho dokáže za jeho úsilie ohodnotiť. "Veľa ľudí a najmä politikov vníma investície do školstva, a tým aj do učiteľskej profesie, len ako nenávratné výdavky. To sa prejavuje najmä na stále nedostatočnom podiele HDP na školstvo v porovnaní s vyspelými štátmi EÚ a nízkom ohodnotení učiteľa. Je zarážajúce, že začínajúci učiteľ s vysokoškolským vzdelaním a potrebnými kvalifikačnými predpokladmi zarobí v hrubom približne 650 eur. Priemerný plat učiteľa s dlhoročnou praxou a skúsenosťami sa tak pohybuje na úrovni 50 percent priemerného platu iných vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov," hovorí Ondek s tým, že za takýchto podmienok sú učitelia často nútení hľadať si druhé zamestnanie, čo im uberá energiu, ktorú by mali investovať do prípravy na výchovno-vzdelávací proces a degraduje vnímanie samých seba ako váženého člena spoločnosti.
Ondek tiež pripomína, že učitelia sú zároveň často terčom šikanovania zo strany žiakov či nedôvery zo strany rodičov. Štát navyše podľa Ondeka zlyháva aj pri zabezpečení materiálno-technického vybavenia, kvalitných učebných osnov a dôstojného prostredia pre ich prácu. "Z toho jasne vyplýva, že spoločnosť si dostatočne neváži pedagogické vzdelanie, a tým odrádza najlepších absolventom stredných škôl od kariéry učiteľa," dodáva Ondek.
Postavenie učiteľov sa nepáči ani im samotným
Predseda odborového zväzu tvrdí, že je nevyhnutné, aby vláda jasne deklarovala a reálne aj napĺňala myšlienku, že školstvo je prioritou celej spoločnosti a s tým účelom každoročne výrazne zvyšovala finančné prostriedky na prevádzku škôl, materiálno-technické zabezpečenie, vedu, výskum a v neposlednom rade na platy pedagogických zamestnancov.
"Povinnosťou štátu je zabezpečiť, aby učitelia za svoju prácu, ktorá často zahŕňa viacero profesií naraz, boli náležite odmenení, a tak prestali byť nútení riešiť existenčné problémy pred profesijnými. Jednou z možností ako prispieť k ochrane učiteľa, ako aj k zlepšeniu jeho statusu je legislatívna úprava jeho postavenia ako chránenej osoby. Zároveň by štát mal mladým učiteľom finančne pomôcť v ich snahe o vlastné bývanie či pri založení rodiny. Ďalším spôsobom na podporu učiteľov je lepšia sociálna starostlivosť napríklad vo forme príspevkov na rekondičné pobyty. Reálnymi krokmi a nie prázdnymi slovami možno zlepšiť vnímanie učiteľa nielen v očiach verejnosti ale aj pred sebou samým. Až za takýchto podmienok môžeme očakávať, že sa učiteľ stane vyhľadávanou a váženou profesiou, od ktorej možno očakávať nadštandardné výsledky pri formovaní vzdelanostnej úrovne detí a študentov," hovorí Ondek.
Postavenie učiteľov sa nepáči ani im samotným. Prezident slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman hovorí, že nový minister školstva by mal prioritne riešiť práve postavenie učiteľa v spoločnosti a vytvorenie adekvátnych podmienok na jeho prácu.
Vo februári za Iniciatívu slovenských učiteľov navyše vyčítal vláde, že nezabezpečila výraznejšiu úlohu a postavenie učiteľov všetkých stupňov škôl v spoločnosti, nezvýraznila ich celospoločenskú pozíciu a jej finančné ohodnotenie a zvýšenie spoločenského postavenia. Rovnako tak podľa Crmomana systémovo neriešila zlepšenie ohodnotenia pedagogických, odborných a nepedagogických zamestnancov podľa ich kvality.
Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.
Učitelia majú často aj druhé zamestnanie
Predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku Pavel Ondek v súvislosti s Dňom učiteľov pre agentúru SITA uviedol, že učitelia sa na Slovensku v súčasnosti netešia takej úcte a vážnosti, ako to bolo v minulosti a aká prináleží ich poslaniu a úlohe pri kreovaní nových generácií.
Postavenie učiteľa sa podľa neho vo všeobecnosti odvíja najmä od toho, ako vníma jeho prácu spoločnosť a ako ho dokáže za jeho úsilie ohodnotiť. "Veľa ľudí a najmä politikov vníma investície do školstva, a tým aj do učiteľskej profesie, len ako nenávratné výdavky. To sa prejavuje najmä na stále nedostatočnom podiele HDP na školstvo v porovnaní s vyspelými štátmi EÚ a nízkom ohodnotení učiteľa. Je zarážajúce, že začínajúci učiteľ s vysokoškolským vzdelaním a potrebnými kvalifikačnými predpokladmi zarobí v hrubom približne 650 eur. Priemerný plat učiteľa s dlhoročnou praxou a skúsenosťami sa tak pohybuje na úrovni 50 percent priemerného platu iných vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov," hovorí Ondek s tým, že za takýchto podmienok sú učitelia často nútení hľadať si druhé zamestnanie, čo im uberá energiu, ktorú by mali investovať do prípravy na výchovno-vzdelávací proces a degraduje vnímanie samých seba ako váženého člena spoločnosti.
Ondek tiež pripomína, že učitelia sú zároveň často terčom šikanovania zo strany žiakov či nedôvery zo strany rodičov. Štát navyše podľa Ondeka zlyháva aj pri zabezpečení materiálno-technického vybavenia, kvalitných učebných osnov a dôstojného prostredia pre ich prácu. "Z toho jasne vyplýva, že spoločnosť si dostatočne neváži pedagogické vzdelanie, a tým odrádza najlepších absolventom stredných škôl od kariéry učiteľa," dodáva Ondek.
Postavenie učiteľov sa nepáči ani im samotným
Predseda odborového zväzu tvrdí, že je nevyhnutné, aby vláda jasne deklarovala a reálne aj napĺňala myšlienku, že školstvo je prioritou celej spoločnosti a s tým účelom každoročne výrazne zvyšovala finančné prostriedky na prevádzku škôl, materiálno-technické zabezpečenie, vedu, výskum a v neposlednom rade na platy pedagogických zamestnancov.
"Povinnosťou štátu je zabezpečiť, aby učitelia za svoju prácu, ktorá často zahŕňa viacero profesií naraz, boli náležite odmenení, a tak prestali byť nútení riešiť existenčné problémy pred profesijnými. Jednou z možností ako prispieť k ochrane učiteľa, ako aj k zlepšeniu jeho statusu je legislatívna úprava jeho postavenia ako chránenej osoby. Zároveň by štát mal mladým učiteľom finančne pomôcť v ich snahe o vlastné bývanie či pri založení rodiny. Ďalším spôsobom na podporu učiteľov je lepšia sociálna starostlivosť napríklad vo forme príspevkov na rekondičné pobyty. Reálnymi krokmi a nie prázdnymi slovami možno zlepšiť vnímanie učiteľa nielen v očiach verejnosti ale aj pred sebou samým. Až za takýchto podmienok môžeme očakávať, že sa učiteľ stane vyhľadávanou a váženou profesiou, od ktorej možno očakávať nadštandardné výsledky pri formovaní vzdelanostnej úrovne detí a študentov," hovorí Ondek.
Postavenie učiteľov sa nepáči ani im samotným. Prezident slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman hovorí, že nový minister školstva by mal prioritne riešiť práve postavenie učiteľa v spoločnosti a vytvorenie adekvátnych podmienok na jeho prácu.
Vo februári za Iniciatívu slovenských učiteľov navyše vyčítal vláde, že nezabezpečila výraznejšiu úlohu a postavenie učiteľov všetkých stupňov škôl v spoločnosti, nezvýraznila ich celospoločenskú pozíciu a jej finančné ohodnotenie a zvýšenie spoločenského postavenia. Rovnako tak podľa Crmomana systémovo neriešila zlepšenie ohodnotenia pedagogických, odborných a nepedagogických zamestnancov podľa ich kvality.
Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.