|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
15. septembra 2014
Učenie vám ide len ťažko? Poznáme možný dôvod
Mozog si treba trénovať, a ak sa učíte nové veci, udržiavate ho v strehu. Ale čo to znamená, keď sa mu učiť nechce?
Zdieľať
Vedci z Center for the Neural Basis of Cognition objavili zásadné obmedzenia v mozgu, ktoré môžu vysvetliť, prečo je učenie občas náročné. Položili si otázku: Ako je vlastne mozog flexibilný? Závisí to od toho, či ide o novú zručnosť, alebo niečo známe. Napríklad, skúsený pianista sa môže naučiť nové skladby jednoduchšie, než by sa naučil hrať tenis.
Hlavný autor štúdie, doktor Patrick T. Sadtler, Ph.D z University of Pittsburgh, prirovnal zistenia k vareniu: „Predpokladajme, že máte múku, cukor, sódu bikarbónu, vajcia, soľ a mlieko. Z ich kombinácie môžu vzniknúť palacinky, chlieb a pečivo, ale len ťažko fašírka. Mozog funguje pri učení podobne. Jednoduchšie sa dajú naučiť veci ako rekombinácia známych činností.“
Tím vedcov použil prístroj BCI, ktorým študujú dynamiku mozgových obvodov, píše Sciencedaily.com. Táto aktivita sa následne prenáša do počítača. Úlohou testovaných osôb bola snaha presunúť kurzor na objekty na obrazovke, keď ich o to vedci požiadali, čo malo vytvárať vzory nervovej aktivity. Ak subjekty kurzorom pohybovali správne, znamenalo to, že sa naučili vytvárať vzorce nervovej činnosti, ktoré výskumníci určili.
Výsledky ukázali, že testovaní sa naučili vytvárať niektoré neurónové modely činností rýchlejšie. Čím viac sa odlišovali od už existujúcich vzorov, tým ťažšie vznikali. Jednoduchšie vznikali kombinácie modelov, ktoré už v mozgu boli. Tieto závery by mohli byť základom pre nové postupy rehabilitácie mnohých nervových porúch, ktoré sa vyznačujú práve nesprávnou nervovou aktivitou.
Čo už máte v hlave?
Hlavný autor štúdie, doktor Patrick T. Sadtler, Ph.D z University of Pittsburgh, prirovnal zistenia k vareniu: „Predpokladajme, že máte múku, cukor, sódu bikarbónu, vajcia, soľ a mlieko. Z ich kombinácie môžu vzniknúť palacinky, chlieb a pečivo, ale len ťažko fašírka. Mozog funguje pri učení podobne. Jednoduchšie sa dajú naučiť veci ako rekombinácia známych činností.“
Výsledky ukázali, že testovaní sa naučili vytvárať niektoré neurónové modely činností rýchlejšie. Čím viac sa odlišovali od už existujúcich vzorov, tým ťažšie vznikali. Jednoduchšie vznikali kombinácie modelov, ktoré už v mozgu boli. Tieto závery by mohli byť základom pre nové postupy rehabilitácie mnohých nervových porúch, ktoré sa vyznačujú práve nesprávnou nervovou aktivitou.