|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
15. mája 2012
Účelom poplatkov za cesty je pomôcť zahraničným vodičom
Poplatky za používanie ciest v krajinách Európskej únie (EÚ) nesmú diskriminovať zahraničných vodičov. Ich účelom je pomôcť členským štátom, ktoré zvažujú možnosť zavedenia ...
Zdieľať
BRATISLAVA 15. mája (WEBNOVINY) - Poplatky za používanie ciest v krajinách Európskej únie (EÚ) nesmú diskriminovať zahraničných vodičov.
Ich účelom je pomôcť členským štátom, ktoré zvažujú možnosť zavedenia nových režimov cestných poplatkov za osobné autá, vyplýva z nového usmernenia Európskej komisie.
"Nediskriminácia je podľa právnych predpisov EÚ základným právom. Pre občana Francúzska alebo Spojeného kráľovstva musí byť jazda v Slovinsku alebo Belgicku rovnako jednoduchá ako v prípade rezidenta. Režimy cestných poplatkov musia byť transparentné a spravodlivé voči všetkým," uviedol podpredseda Európskej komisie pre dopravu Siim Kallas. Agentúru SITA o tom informovalo Zastúpenie Európskej komisie v SR.
Pri využívaní diaľničných známok musia byť splnené určité podmienky. Povinné sú minimálne krátkodobé známky. Pre rezidentov, ako aj pre nerezidentov musia byť k dispozícii minimálne týždenné, mesačné a ročné známky.
Známky na najkratšie obdobie budú s väčšou pravdepodobnosťou využívať nerezidenti. Napríklad, na Slovensku môžu vodiči popri ročných a mesačných nálepkách využívať desaťdňové, ktoré od začiatku tohto roka zaviedla vláda namiesto pôvodných týždňových nálepiek.
Ďalšou podmienkou pri diaľničných nálepkách je prijateľný pomer priemerných cien za jeden deň. "Pomer priemernej ceny za jeden deň vyjadruje priemernú cenu vyjadrenú ako ekvivalent dennej ceny, ktorú platí nerezident (používajúci známku na najkratšie obdobie, napríklad týždennú známku) v porovnaní s rezidentom používajúcim známku na najdlhšie obdobie, napríklad ročnú známku," informovala Európska komisia.
Na základe systémov, ktoré fungujú v súčasnosti, môže nerezident zaplatiť za jeden deň v priemere 2,5- až 8,2-násobok ceny, ktorú platí rezident. Toto by sa dalo podľa Bruselu pokladať za maximálnu prijateľnú hranicu. Európska smernica Eurovignette povoľuje maximálne 7,3-násobok pre ťažké nákladné vozidlá.
"Jasné informácie o poplatkoch za používanie diaľnic by mali byť ľahko dostupné nerezidentom. Nerezidenti by mali mať širokú škálu možností na platbu, vrátane ľahko prístupných platobných automatov na hraniciach, ako aj prostredníctvom telefónov a webových stránok," dodala komisia.
Bulharsko, Česká republika, Maďarsko, Rakúsko, Rumunsko, Slovensko a Slovinsko v súčasnosti uplatňuje pre osobné autá režimy cestných poplatkov vo forme diaľničných známok vydávaných na určité obdobia.
Belgicko momentálne pracuje na zavedení takéhoto režimu. Holandsko a Dánsko diskutovali o zavedení systémov cestných poplatkov, a to aj na osobné autá.
"V uplynulých rokoch boli režimy cestných poplatkov za osobné autá dôvodom mnohých sťažností podaných komisii a niektoré z nich nerešpektovali pravidlá EÚ. Rakúsko muselo v roku 1996 zmeniť svoje plány týkajúce sa systému diaľničných známok po vyjadrení Európskej komisie, že možnosť zakúpiť si známku iba na celý rok by bola nespravodlivá voči zahraničným motoristom," informovala Európska komisia.
Brusel začal v roku 2008 konanie proti Slovinsku pre porušovanie právnych predpisov z dôvodu poskytovania iba polročnej známky. Slovinské orgány potom zaviedli týždenné diaľničné známky.
Každý členský štát EÚ môže rozhodnúť, či chce vyberať cestné poplatky, za aké vozidlá a či vôbec a ako ich chce vyberať.
Niektoré členské štáty si doteraz zvolili používanie systému platenia mýta založeného na prejdenej vzdialenosti a niektoré používajú systém diaľničných známok založený na časovom období. Ostatné nevyberajú poplatky vôbec.
Ich účelom je pomôcť členským štátom, ktoré zvažujú možnosť zavedenia nových režimov cestných poplatkov za osobné autá, vyplýva z nového usmernenia Európskej komisie.
"Nediskriminácia je podľa právnych predpisov EÚ základným právom. Pre občana Francúzska alebo Spojeného kráľovstva musí byť jazda v Slovinsku alebo Belgicku rovnako jednoduchá ako v prípade rezidenta. Režimy cestných poplatkov musia byť transparentné a spravodlivé voči všetkým," uviedol podpredseda Európskej komisie pre dopravu Siim Kallas. Agentúru SITA o tom informovalo Zastúpenie Európskej komisie v SR.
Pri využívaní diaľničných známok musia byť splnené určité podmienky. Povinné sú minimálne krátkodobé známky. Pre rezidentov, ako aj pre nerezidentov musia byť k dispozícii minimálne týždenné, mesačné a ročné známky.
Známky na najkratšie obdobie budú s väčšou pravdepodobnosťou využívať nerezidenti. Napríklad, na Slovensku môžu vodiči popri ročných a mesačných nálepkách využívať desaťdňové, ktoré od začiatku tohto roka zaviedla vláda namiesto pôvodných týždňových nálepiek.
Ďalšou podmienkou pri diaľničných nálepkách je prijateľný pomer priemerných cien za jeden deň. "Pomer priemernej ceny za jeden deň vyjadruje priemernú cenu vyjadrenú ako ekvivalent dennej ceny, ktorú platí nerezident (používajúci známku na najkratšie obdobie, napríklad týždennú známku) v porovnaní s rezidentom používajúcim známku na najdlhšie obdobie, napríklad ročnú známku," informovala Európska komisia.
Na základe systémov, ktoré fungujú v súčasnosti, môže nerezident zaplatiť za jeden deň v priemere 2,5- až 8,2-násobok ceny, ktorú platí rezident. Toto by sa dalo podľa Bruselu pokladať za maximálnu prijateľnú hranicu. Európska smernica Eurovignette povoľuje maximálne 7,3-násobok pre ťažké nákladné vozidlá.
"Jasné informácie o poplatkoch za používanie diaľnic by mali byť ľahko dostupné nerezidentom. Nerezidenti by mali mať širokú škálu možností na platbu, vrátane ľahko prístupných platobných automatov na hraniciach, ako aj prostredníctvom telefónov a webových stránok," dodala komisia.
Bulharsko, Česká republika, Maďarsko, Rakúsko, Rumunsko, Slovensko a Slovinsko v súčasnosti uplatňuje pre osobné autá režimy cestných poplatkov vo forme diaľničných známok vydávaných na určité obdobia.
Belgicko momentálne pracuje na zavedení takéhoto režimu. Holandsko a Dánsko diskutovali o zavedení systémov cestných poplatkov, a to aj na osobné autá.
"V uplynulých rokoch boli režimy cestných poplatkov za osobné autá dôvodom mnohých sťažností podaných komisii a niektoré z nich nerešpektovali pravidlá EÚ. Rakúsko muselo v roku 1996 zmeniť svoje plány týkajúce sa systému diaľničných známok po vyjadrení Európskej komisie, že možnosť zakúpiť si známku iba na celý rok by bola nespravodlivá voči zahraničným motoristom," informovala Európska komisia.
Brusel začal v roku 2008 konanie proti Slovinsku pre porušovanie právnych predpisov z dôvodu poskytovania iba polročnej známky. Slovinské orgány potom zaviedli týždenné diaľničné známky.
Každý členský štát EÚ môže rozhodnúť, či chce vyberať cestné poplatky, za aké vozidlá a či vôbec a ako ich chce vyberať.
Niektoré členské štáty si doteraz zvolili používanie systému platenia mýta založeného na prejdenej vzdialenosti a niektoré používajú systém diaľničných známok založený na časovom období. Ostatné nevyberajú poplatky vôbec.