|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. júla 2017
U spotrebiteľov v EÚ rastie záujem o cezhraničné internetové nákupy
Čoraz viac spotrebiteľov z krajín EÚ nakupuje prostredníctvom internetu a ich dôvera v elektronický obchod sa zvýšila, najmä pokiaľ ide o internetové obchody z iných ...
Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: FerratumBank
Brusel 25. júla (TASR) - Čoraz viac spotrebiteľov z krajín EÚ nakupuje prostredníctvom internetu a ich dôvera v elektronický obchod sa zvýšila, najmä pokiaľ ide o internetové obchody z iných krajín EÚ. Uvádza sa v dnes zverejnenom prieskume Európskej komisie (EK).Komisia s odkazom na hodnotiacu tabuľku spotrebiteľských podmienok za rok 2017 však upozornila, že maloobchodníci ešte stále nie sú ochotní rozšíriť svoje obchodné aktivity na internete a majú obavy predávať svoj tovar online spotrebiteľom v iných krajinách EÚ a hoci sa od posledného vydania hodnotiacej tabuľky podmienky pre spotrebiteľov zlepšili, miera dôveryhodnosti, informovanosti a ochrany sa medzi jednotlivými krajinami stále výrazne líši.
Eurokomisárka pre spravodlivosť, ochranu spotrebiteľov a rodovú rovnosť Věra Jourová novinárom pripomenula, že jej prioritou je zvyšovať dôveru ľudí a maloobchodníkov v jednotný digitálny trh.
"Spotrebitelia v súčasnosti internetovým nákupom dôverujú viac. My sme im zabezpečili rýchly postup, ako v prípade, keď nastanú problémy, získať svoje peniaze späť, a to aj pri nákupe z inej krajiny. Musíme motivovať viac podnikov, aby tento rastúci dopyt dokázali uspokojiť," opísala situáciu komisárka.
Hodnotiaca tabuľka naznačila, že dôvera spotrebiteľov v e-obchod sa dramaticky zvýšila. Za posledných desať rokov sa podiel Európanov, ktorí nakupujú prostredníctvom internetu, takmer zdvojnásobil - z 29,7 % v roku 2007 na 55 % v roku 2017.
Od posledného vydania hodnotiacej tabuľky spotrebiteľov v roku 2015 sa miera dôvery spotrebiteľov pri nákupoch od maloobchodníkov so sídlom v tej istej krajine zvýšila o 12 percentuálnych bodov a v prípade nákupu z iných členských štátov EÚ o 21 percentuálnych bodov.
Zverejnená hodnotiaca tabuľka zároveň ukazuje, že spotrebitelia ešte stále čelia prekážkam, keď chcú nakupovať online z inej krajiny EÚ - 13 % respondentov uviedlo, že ich platba bola zamietnutá a 10 % respondentov sa sťažovalo na nedodanie tovaru z inej krajiny.
Pokiaľ ide o maloobchodníkov, len 40 % z tých, ktorí predávajú tovar online, uviedli, že v budúcom roku zvažujú predaj aj cez hranice. Ich obavy sa týkajú zvýšeného rizika podvodu, rozdielov vo vnútroštátnych daňových predpisoch alebo pravidlách vnútroštátneho zmluvného práva a rozdielov v pravidlách na ochranu spotrebiteľa.
Komisia preto predložila návrh na zosúladenie zmluvných pravidiel pre online predaj tovaru, ktorého cieľom je uľahčiť prístup k digitálnemu obsahu a online predaju v rámci EÚ.
Komisia skonštatovala, že dnes sú spotrebitelia informovaní o svojich právach lepšie - v priemere je plne oboznámených so svojimi základnými právami 13 % spotrebiteľov (od roku 2014 nárast o 3,6 percentuálneho bodu). Podmienky pre spotrebiteľov sú však lepšie v severných a západných krajinách EÚ ako v tých východných a južných.
Rozdiely sú veľké aj v oblasti nekalých obchodných praktík: stretlo sa s nimi 40,9 % Chorvátov, ale len 3,4 % Rakúšanov.
Komisia oznámila, že pracuje na návrhu aktualizácie pravidiel na ochranu spotrebiteľa, ktorý má tieto problémy riešiť. EK tiež zdokonalila konanie vo veciach s nízkou hodnotou sporu (od 14.7.), ktorá v súčasnosti umožňuje spotrebiteľom využívať výhody zrýchleného postupu vybavovania sťažností prostredníctvom internetu pre nároky do výšky 5000 eur. Komisia v tejto oblasti podporuje aj mimosúdne urovnania pomocou platformy na riešenie sporov online, ktorá ponúka jednoduchý prístup prostredníctvom internetu k subjektom alternatívneho riešenia sporov v prípade elektronických transakcií.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR