|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
17. januára 2019
Tvrdý brexit môže mať vplyv na slovenský export aj na zamestnanosť
Veľká Británia je dôležitým obchodným partnerom pre Slovensko, pričom prognózy hovoria, že po brexite hrozí až 60-percentný pokles exportu do Británie, čo je ...
Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR/AP
Bratislava 17. januára (TASR) – Veľká Británia je dôležitým obchodným partnerom pre Slovensko, pričom prognózy hovoria, že po brexite hrozí až 60-percentný pokles exportu do Británie, čo je v exporte ako takom pokles približne o 3 %. Tvrdí to Asociácia priemyselných zväzov (APZ), podľa ktorej by primárnym negatívnym vplyvom tzv. tvrdého brexitu na priemysel bolo zavedenia cla a regulačné prekážky pri obchodovaní.Britský trh je podľa asociácie druhým najdôležitejším exportným trhom pre automobilky v SR. Smeruje naň každé siedme auto vyrobené na území Slovenska, pričom silné zastúpenie má aj elektronika, spresnila APZ. Nezanedbateľný je podľa asociácie aj fakt, že 55.000 pracovných miest na Slovensku vytvorili britské firmy, brexit tak môže mať vplyv aj na zamestnanosť.
Tvrdý brexit by mal za následok aj zásadnú zmenu režimu výmeny tovarov. "Sekundárnym vplyvom odchodu Británie bez dohody by bolo výrazne spomalenie trajektovej, železničnej a cestnej dopravy medzi britskými ostrovmi a kontinentálnou Európou. Firmám by to skomplikovalo a predražilo logistiku," dodal generálny sekretár APZ Andrej Lasz s tým, že by sa to negatívne premietlo do celého procesu výroby od dodávok dielov, ktoré môžu meškať, až po samotnú distribúciu.
Mnohé priemyselné firmy pôsobiace na Slovensku majú zároveň britských subdodávateľov, upozorňuje asociácia. "V prípade, že by ich po tvrdom brexite mali ambíciu nahradiť slovenskými, hrozí, že pre nedostatok zamestnancov by firmy diely nestíhali dodávať v súlade s naplánovanou výrobou. V horšom prípade by to prispelo k odchodu zahraničných investorov zo Slovenska do inej krajiny," skonštatoval Lasz.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR