|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
23. septembra 2005
Turci mieria na Slovensko
S rastúcou pravdepodobnosťou predčasných volieb zameriavajú aktéri na slovenskej politickej scéne pozornosť na privatizačné projekty vlády. Predmetom dôkladného sledovania je aj predaj 66 percent akcií bratislavského a košického letiska.
Zdieľať
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií vybralo do užšieho zoznamu piatich uchádzačov. Sú to konzorciá, ktoré by mali do polovice novembra predložiť záväzné ponuky, aby mohol rezort dopravy vyhlásiť do konca roka víťaza tendra.
Pri posudzovaní záujemcov o privatizáciu sa hodnotia viaceré kritériá, vrátane reálnej akcionárskej štruktúry. Má sa tak overiť, že za oficiálnym kandidátom nestojí iný subjekt, ktorý by sám alebo prostredníctvom niekoho iného figuroval v spomínanom slovenskom tendri.
Najzreteľnejší záujem o slovenské letiská - a hlavne bratislavské - prejavuje viedenské letisko. To - ako spoločnosť Flughafen Wien AG - vystupuje v konzorciu TwoOne. Nejasná môže byť jeho prípadná spojitosť s tureckým záujemcom Tepe Akfen Ventures (TAV).
Viedenské letisko bolo v roku 1997 prepojené s tureckou firmou ako jeden z členov konzorcia Tepe Akfen Vienna pri projekte terminálu a parkoviska na istanbulskom letisku Ataturk International Airport. Obchodný vzťah sa po jeho dokončení podľa všetkého skončil, ale možno by stálo za námahu overiť, či plne a definitívne.
Ambiciózni Turci poukazujú na svoje rozsiahle skúsenosti s prevádzkovaním, modernizovaním a rozširovaním medzinárodných letísk v Istanbule, Ankare, Izmire, Káhire a v iránskej metropole. Teheránske letisko otvorili vlani a nesie príznačné meno Imam Khomeini International Airport. Tureckých investorov prekvapil krátko po jeho spustení vpád príslušníkov iránskych revolučných gárd. Uzavreli prevádzku letiska s odôvodnením, že TAV udržiavalo obchodné styky s Izraelom.
Istanbulské vedenie spoločnosti potom poprelo existenciu stykov so židovským štátom a toto tvrdenie zopakovalo aj v rozhovore pre izraelský denník Jerusalem Post. Napriek tomu zostáva Irán neoblomný a nechce, aby TAV pôsobilo v Teheráne. Tento mesiac prebiehajú rokovania o výške odškodného pre Turkov.
Pre Slovensko je dôležité aj uchádzanie sa TAV v tendri o budapeštianske letisko, ktoré má Turecku poslúžiť ako vstupná brána do EÚ. Ako vidieť, predvídaví Turci sa pripravujú na členstvo v únii v značnom predstihu, čím by tiež chceli ovplyvniť nadchádzajúce vstupné rozhovory.
Kto má zájem o privatizáciu letísk?
- Prvým záujemcom je španielsky Abertis Infraestructuras S.A. spoločne s britskou spoločnosťou TBI Plc. A so slovenskou J&T Finance Group.
- Druhým je konzorcium TwoOne, ktoré sa skladá z rakúskych spoločností Flughafen Wien AG a Reiffeisen Zentralbank, tretím členom konzorcia je slovenská Penta Group.
- Tretí záujemca, konzorcium ISAP (Independent Slovak Airport Partners), sa skladá z nemeckého Koln-Bonn Airport, infraštrukturálneho fondu GalaxyS. Ar. L., kanadskej spoločnosti SNC-Lavalin Internacional Inc. a rakúskej Airport Consulting Vienna.
- Štvrtým záujemcom o letiská je turecká firma TAV - Tepe Akfen Ventures.
- Piatym je Vinci Concessions, skladajúce sa z francúzskeho Vinci Airports
a rakúskej firmy Away.
Adrian Peter Pressburg