30. novembra 2014
Na snímke východný portál cestného tunela Branisko pri obci Široké v okrese Prešov. Foto: TASR/Milan KapustaBratislava 30. novembra (TASR) – Tunely dokážu skryť cestnú dopravu pod zem a ochrániť tak životné prostredie či obývané územia. Vo všeobecnosti sú však náklady na ich výstavbu vyššie ako pri bežných diaľničných úsekoch.
"Nemôžeme tvrdiť, že tunely sú lacnejším riešením ako diaľnica na povrchu, spravidla sú drahšie," uviedol pre TASR predseda Slovenskej tunelárskej asociácie (STA) Miloslav Frankovský. O koľko, to sa však podľa neho nedá presne odhadnúť. Náklady na výstavbu tunela totiž vždy záležia najmä od geologických podmienok. Výhodou tunelov je však často aj skrátenie cesty, keďže priamo pretínajú pohoria. Tým môžu práve naopak náklady na celkovú výstavbu cesty podľa Frankovského znížiť.
Diskutovaná je ale bezpečnosť jazdy v tuneloch. "
Nedá sa povedať, že by úseky najmä dvojrúrových tunelov boli štatisticky nebezpečnejšie ako iné úseky diaľnice," doplnil Frankovský. S mimoriadnymi udalosťami v tuneloch je to podľa neho podobne ako s leteckými nešťastiami. Ich frekvencia je nízka, ale keď sa takáto nehoda stane, máva fatálnejšie následky. Na Slovensku napríklad vyše 11 rokov funguje tunel Branisko. Došlo v ňom aj k vážnym nehodám s úmrtiami ľudí, nevyskytol sa však žiaden požiar. Práve ten by bol tou najhoršou udalosťou v tuneli.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR