|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Ilustračná snímka Foto: TASR/AP
Chamonix/Courmayeur/Bratislava 16. júla (TASR) - Po šiestich rokoch výstavby otvorili pred 50 rokmi 16. júla 1965 alpský tunel pod Mont Blancom, spájajúci francúzske mesto Chamonix a talianske mesto Courmayeur v údolí Aosta. Na slávnostnom prestrihnutí pásky sa zúčastnili prezidenti Francúzska a Talianska Charles de Gaulle a Giuseppe Saragat.Alpský cestný tunel je 11,6 kilometra dlhý, 8,6 metra široký a vedie popod najvyšší vrch Európy. Francúzska časť meria 7640 metrov, talianska 3960 metrov. Bol prvým veľkým skalným tunelom razeným v plnom profile. Hĺbili ho vŕtaním aj odstrelom z oboch strán. Talianski robotníci začali práce v roku 1958, z francúzskej strany sa začalo raziť v roku 1959. Obe skupiny sa stretli v polovici diela v auguste 1962 s odchýlkou len 13 centimetrov.
Na stavbe sa použilo 711 ton trhavín. Robotníci pri prácach, ktorých súčasťou bolo aj premiestnenie 555.000 metrov kubických horniny, spotrebovali 37.000.000 kWh elektrickej energie a 2.700.000 litrov benzínu do automobilov a stavebných strojov. Na výstuž tunelovej klenby sa použilo 771.240 skrutiek, 6.900 vrtákov, 300 ton železa a 60.000 ton cementu s prímesami v objeme 280.000 m3.
Tunel bol navrhnutý tak, aby zvládol dopravu 300.000 vozidiel ročne, ale napríklad v 90. rokoch 20. storočia ho využila viac ako polovica všetkých kamiónov prevážajúcich náklad medzi Francúzskom a Talianskom. Tunel slúžil bez väčších ťažkostí až do tragédie v marci 1999, keď v ňom začal horieť belgický kamión naložený múkou a margarínom. Od kamióna sa zapálili ďalšie vozidlá a oheň zúril v tuneli dva dni. Tragédia mala 39 obetí na životoch.
Po rekonštrukcii a posilnení bezpečnostných opatrení bol tunel v marci 2002 otvorený pre automobilovú dopravu, o mesiac neskôr aj pre autobusy a nákladnú dopravu. K uzatvoreniu tunela došlo aj v marci 2007, príčinou bol zosuv pôdy pred jeho vjazdom na francúzskej strane v dôsledku intenzívnych lejakov v regióne. Uzavretie trvalo len týždeň.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR