|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
13. októbra 2009
TÚ určil kompenzáciu straty z poskytovania verejnej služby
Telekomunikačný úrad SR (TÚ) rozhodol o výške kompenzácie straty za poskytovanie univerzálnej služby za roky 2005 a 2006 pre spoločnosť Slovak Telekom. Úrad však poskytovateľovi univerzálnej ...
Zdieľať
BRATISLAVA 13. októbra (WEBNOVINY) - Telekomunikačný úrad SR (TÚ) rozhodol o výške kompenzácie straty za poskytovanie univerzálnej služby za roky 2005 a 2006 pre spoločnosť Slovak Telekom. Úrad však poskytovateľovi univerzálnej služby neschválil plnú požadovanú sumu. "Výsledkom overovania bolo, že úrad časť nákladov upravil a niektoré služby nezahrnul medzi služby, ktorým prináleží úhrada čistých nákladov z osobitného účtu podľa príslušnej vyhlášky," uviedol telekomunikačný regulátor vo svojej tlačovej správe. Voči prvostupňovému rozhodnutiu úradu, ktoré ešte nie je právoplatné, sa môže Slovak Telekom odvolať.
Spoločnosť Slovak Telekom však podľa jej hovorkyne Janky Burdovej rozhodnutie práve analyzuje a "preto nie je zatiaľ možné povedať, či sa proti nemu odvolá". Ako pre agentúru SITA Burdová ďalej uviedla, Slovak Telekom požadoval za rok 2005 kompenzáciu straty spojenej s poskytovaním univerzálnej služby vo výške 37,51 mil. eur. Podľa nej však úrad z tejto sumy uznal 15,67 mil. eur. Za rok 2006 bol rozdiel medzi požiadavkou Slovak Telekomu a rozhodnutím ešte výraznejší, keď telekomunikačný operátor požadoval 41,29 mil. eur, zatiaľčo mu úrad v predmetnom rozhodnutí uznal sumu 10,61 mil. eur.
Univerzálna služba je minimálny súbor telekomunikačných služieb, ktoré sú dostupné v určenej kvalite na celom území štátu všetkým koncovým užívateľom bez ohľadu na ich geografickú polohu. Podnik, ktorý poskytuje univerzálnu službu, má povinnosť napríklad prevádzkovať telefónne automaty, poskytovať občanom SR verejnú telefónnu službu na pevnom mieste pripojenia k sieti, vrátane faksimilného prenosu informácií a prenosu dát s prenosovými rýchlosťami umožňujúcimi funkčný prístup k internetu. Podnik musí pravidelne poskytovať aspoň jeden úplný telefónny zoznam účastníkov v elektronickej alebo v tlačenej forme prípadne v oboch formách. K ďalším povinnostiam patrí aj to, že podnik určený TÚ zabezpečuje primeranú dostupnosť verejných telefónnych automatov, poskytovať bezplatný a nepretržitý prístup k číslam tiesňových volaní, vrátane jednotného európskeho čísla tiesňového volania 112. Podnik má taktiež povinnosť poskytovať a prevádzkovať aspoň jednu úplnú informačnú službu o telefónnych číslach a zabezpečiť prístup k verejne dostupným telefónnym službám pre zdravotne postihnutých užívateľov a primeranú dostupnosť verejných telefónnych automatov s bezbariérovým prístupom a osobitným vybavením.
Telekomunikačný úrad zriadi a bude spravovať osobitný účet univerzálnej služby na úhradu čistých nákladov, do ktorého povinne prispejú operátori, ktorých podiel ročného obratu na vnútroštátnom trhu verejnej siete, verejnej služby alebo ich kombinácii je vyšší ako 0,2 %. Do obratu sa nezapočítavajú výnosy z poskytovania služby retransmisie. Výšku úhrady určí úrad pre každého operátora samostatne, pričom tá sa odvodí z podielu ročného vnútroštátneho obratu z poskytovania verejných sietí, služieb alebo ich kombinácie v príslušnom finančnom roku.
Zo žiadosti o kompenzáciu straty spoločnosti Slovak Telekom vyplýva, že výnosy z poskytovania verejnej služby sú nižšie ako náklady preukázateľne potrebné na jej poskytovanie. Úrad teda posúdil, či operátor zabezpečuje povinnosti vyplývajúce z poskytovania služby nákladovo efektívnym spôsobom a či jej poskytovanie je pre Slovak Telekom neprimeraným zaťažením. Úrad ďalej vypočítal čisté náklady, pričom zohľadnil výhody na trhu, ktorú prevádzkovateľ verejnej služby získal jej poskytovaním. Vo svojom rozhodovaní sa úrad opieral o závery nezávislého odborného poradcu, pričom prihliadal aj na niektoré námietky a vyjadrenia Slovak Telekomu, ktoré spoločnosť uplatnila v rámci správneho konania.
SITA
Spoločnosť Slovak Telekom však podľa jej hovorkyne Janky Burdovej rozhodnutie práve analyzuje a "preto nie je zatiaľ možné povedať, či sa proti nemu odvolá". Ako pre agentúru SITA Burdová ďalej uviedla, Slovak Telekom požadoval za rok 2005 kompenzáciu straty spojenej s poskytovaním univerzálnej služby vo výške 37,51 mil. eur. Podľa nej však úrad z tejto sumy uznal 15,67 mil. eur. Za rok 2006 bol rozdiel medzi požiadavkou Slovak Telekomu a rozhodnutím ešte výraznejší, keď telekomunikačný operátor požadoval 41,29 mil. eur, zatiaľčo mu úrad v predmetnom rozhodnutí uznal sumu 10,61 mil. eur.
Univerzálna služba je minimálny súbor telekomunikačných služieb, ktoré sú dostupné v určenej kvalite na celom území štátu všetkým koncovým užívateľom bez ohľadu na ich geografickú polohu. Podnik, ktorý poskytuje univerzálnu službu, má povinnosť napríklad prevádzkovať telefónne automaty, poskytovať občanom SR verejnú telefónnu službu na pevnom mieste pripojenia k sieti, vrátane faksimilného prenosu informácií a prenosu dát s prenosovými rýchlosťami umožňujúcimi funkčný prístup k internetu. Podnik musí pravidelne poskytovať aspoň jeden úplný telefónny zoznam účastníkov v elektronickej alebo v tlačenej forme prípadne v oboch formách. K ďalším povinnostiam patrí aj to, že podnik určený TÚ zabezpečuje primeranú dostupnosť verejných telefónnych automatov, poskytovať bezplatný a nepretržitý prístup k číslam tiesňových volaní, vrátane jednotného európskeho čísla tiesňového volania 112. Podnik má taktiež povinnosť poskytovať a prevádzkovať aspoň jednu úplnú informačnú službu o telefónnych číslach a zabezpečiť prístup k verejne dostupným telefónnym službám pre zdravotne postihnutých užívateľov a primeranú dostupnosť verejných telefónnych automatov s bezbariérovým prístupom a osobitným vybavením.
Telekomunikačný úrad zriadi a bude spravovať osobitný účet univerzálnej služby na úhradu čistých nákladov, do ktorého povinne prispejú operátori, ktorých podiel ročného obratu na vnútroštátnom trhu verejnej siete, verejnej služby alebo ich kombinácii je vyšší ako 0,2 %. Do obratu sa nezapočítavajú výnosy z poskytovania služby retransmisie. Výšku úhrady určí úrad pre každého operátora samostatne, pričom tá sa odvodí z podielu ročného vnútroštátneho obratu z poskytovania verejných sietí, služieb alebo ich kombinácie v príslušnom finančnom roku.
Zo žiadosti o kompenzáciu straty spoločnosti Slovak Telekom vyplýva, že výnosy z poskytovania verejnej služby sú nižšie ako náklady preukázateľne potrebné na jej poskytovanie. Úrad teda posúdil, či operátor zabezpečuje povinnosti vyplývajúce z poskytovania služby nákladovo efektívnym spôsobom a či jej poskytovanie je pre Slovak Telekom neprimeraným zaťažením. Úrad ďalej vypočítal čisté náklady, pričom zohľadnil výhody na trhu, ktorú prevádzkovateľ verejnej služby získal jej poskytovaním. Vo svojom rozhodovaní sa úrad opieral o závery nezávislého odborného poradcu, pričom prihliadal aj na niektoré námietky a vyjadrenia Slovak Telekomu, ktoré spoločnosť uplatnila v rámci správneho konania.
SITA