|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
17. februára 2011
TSS Grade nevylučuje sťažnosť v Bruseli pre tender ŽSR
Trnavská stavebná firma TSS Grade, a.s. podľa predsedu jej predstavenstva Ľuboša Hačka zvažuje podanie sťažnosti v Bruseli. Dôvodom sú jej výhrady k priebehu a najmä ...
Zdieľať
Ilustračné foto: tss.skBRATISLAVA 17. februára (WEBNOVINY) - Trnavská stavebná firma TSS Grade, a.s. podľa predsedu jej predstavenstva Ľuboša Hačka zvažuje podanie sťažnosti v Bruseli. Dôvodom sú jej výhrady k priebehu a najmä spôsobu vyhodnotenia tendra na modernizáciu železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá. Chce však najprv počkať na rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý v súčasnosti kontroluje postup Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) pri zadávaní zákazky pred uzatvorením zmluvy.
"Rozhodli sme sa počkať na výsledok kontroly celého železničného tendra. Ak by Úrad pre verejné obstarávanie pokračoval pri vyhodnotení kontroly tendra v duchu, akým sa niesla celá súťaž, určite by sme zvažovali ďalšie kroky, aj napriek rešpektovaniu výsledku kontroly," informoval Hačko agentúru SITA. Podanie sťažnosti v Európskej komisii by firma zvážila v prípade, ak by úrad nariadil zrušenie verejnej súťaže. Trnavská spoločnosť považuje spomínanú súťaž za netransparentnú a nečestnú.
"Vyhodnocovanie súťaže sa malo držať pravidiel zákonnosti a transparentnosti," dodal Hačko.
Podľa predsedu predstavenstva TSS Grade tender na modernizáciu železničnej trate pri Trenčíne nebol vypísaný zle. "Pochybenia nastali pri samotnom vyhodnocovaní ponúk. My by sme potom mali byť víťazmi. Napadneme to, ak bude zrušený tender, lebo na to nevidíme dôvod," povedal ďalej Hačko. Pokiaľ by Európska komisia našla v tendri pochybenia, hrozilo by aj riziko zastavenia financovania prác z európskych zdrojov.
Najnižšiu cenu v železničnom tendri, trvajúcom už viac než rok, navrhla spoločnosť Skanska, a to takmer 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Predpokladaná cena prác pritom bola vyše 296 mil. eur. TSS Grade s druhou najlacnejšou ponukou okolo 245 mil. eur tvrdí, že by mala zákazku získať, keby obstarávateľ vyhodnotil ponuky štyroch skupín uchádzačov tak ako by mal. Trnavská spoločnosť totiž pochybuje, či lacnejší konkurent riadne splnil všetky podmienky účasti v tendri. Výsledky kontroly by mali byť známe koncom februára alebo začiatkom marca.
"Náš zámer je získanie zákazky a myslíme si, že v tejto súťaži sme podali najlepšiu ponuku. Splnili sme všetky podmienky a predložili reálnu cenu. Keď dá najlacnejší nižšiu ponuku o 33 %, tak to nie je v poriadku. Nie sme proti Skanske, ale proti vyhodnoteniu súťaže," uviedol ďalej Hačko pre agentúru SITA. Podľa neho najnižšia ponuka nemusí byť vždy najlepšia a najvýhodnejšia, najmä ak by mala byť pôvodná navrhovaná cena zvýšená. Predstaviteľ TSS Grade pripomenul, že obstarávateľ spočiatku našiel pochybenia v najlacnejšej ponuke, ale neskôr zmenil stanovisko.
ŽSR vlani pôvodne vylúčili Skansku zo súťaže s tým, že dostatočne nezdôvodnila neobvykle nízku cenu. ÚVO následne v septembri vyhovel jej námietke a nariadil obstarávateľovi vrátiť ju späť do súťaže a ponuky opäť vyhodnotiť. Železnice tak vybrali Skansku a pripravovali sa s ňou uzavrieť kontrakt, námietkové konania a následne kontrola to neumožnili. Trnavská firma najprv namietala proti vyhodnoteniu ponúk a predložila doklady spochybňujúce referencie uchádzača s najnižšou ponukou. Úrad však v decembri nariadil železniciam len odstrániť protiprávny stav pre neuvedenie identifikácie najlacnejšieho uchádzača. TSS koncom vlaňajška podala na úrad ešte jednu námietku proti nesplneniu podmienok účasti týkajúcich sa referencií najlacnejšieho uchádzača. Neskôr ju však stiahla a úrad koncom januára konanie o námietkach zastavil. Firma z Trnavy vlani zároveň podala na súde dve žaloby na preskúmanie zákonnosti rozhodnutí ÚVO zo septembra o vrátení spoločnosti Skanska do súťaže i z decembra o jej prvej námietke. Úrad následne začal koncom januára spomínanú kontrolu postupu pri zadávaní zákazky z vlastného podnetu, podnet mu však doručila TSS.
"Na základe podozrení, ktoré sa nám javili ako závažné pochybenia v tejto súťaži, sme sa snažili vykonať nápravu v podobe podania niekoľkých námietok na Úrad pre verejné obstarávanie. Po podaní poslednej z námietok, týkajúcej sa nesplnenia podmienok referencií úspešného uchádzača, a priebehu ústneho pojednávania, ktoré sa konalo 19. januára, sme sa rozhodli námietku stiahnuť. Rozhodnutia začali byť podľa nás tendenčné," vrátil sa Hačko k námietkovým konaniam. Firma zložila pri podaní námietky kauciu 600 tis. eur a keďže ju stiahla pred rozhodnutím úradu, o peniaze nepríde. Firma považuje železničný tender za svoju najhoršiu skúsenosť s verejným obstarávaním na Slovensku, lebo s niečím podobným sa doteraz nestretla. "Nakoľko ide o projekt spolufinancovaný zo zdrojov EÚ, pochybenia v procese verejného obstarávania môžu mať za následok, že SR príde o zdroje z fondov Európskej únie vyčlenené na realizáciu nielen tohto, ale akéhokoľvek ďalšieho projektu," upozornil Hačko.
ŽSR vyhlásili tender na modernizáciu trate Zlatovce - Trenčianska Teplá koncom roka 2009, ponuky štyroch skupín uchádzačov boli otvorené v marci 2010. Ďalšie dve konzorciá predložili vyššie ponuky, a to 263 mil. eur a 279 mil. eur. Stavebné práce majú podľa podmienok súťaže trvať tri roky a štyri mesiace a majú byť spolufinancované z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Pôjde o tretiu etapu prác v rámci modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom - Púchov v dĺžke okolo 59 kilometrov. Prvá, druhá, ako aj štvrtá a piata etapa prác na tejto trati sa už začali realizovať.
"Rozhodli sme sa počkať na výsledok kontroly celého železničného tendra. Ak by Úrad pre verejné obstarávanie pokračoval pri vyhodnotení kontroly tendra v duchu, akým sa niesla celá súťaž, určite by sme zvažovali ďalšie kroky, aj napriek rešpektovaniu výsledku kontroly," informoval Hačko agentúru SITA. Podanie sťažnosti v Európskej komisii by firma zvážila v prípade, ak by úrad nariadil zrušenie verejnej súťaže. Trnavská spoločnosť považuje spomínanú súťaž za netransparentnú a nečestnú.
"Vyhodnocovanie súťaže sa malo držať pravidiel zákonnosti a transparentnosti," dodal Hačko.
Podľa predsedu predstavenstva TSS Grade tender na modernizáciu železničnej trate pri Trenčíne nebol vypísaný zle. "Pochybenia nastali pri samotnom vyhodnocovaní ponúk. My by sme potom mali byť víťazmi. Napadneme to, ak bude zrušený tender, lebo na to nevidíme dôvod," povedal ďalej Hačko. Pokiaľ by Európska komisia našla v tendri pochybenia, hrozilo by aj riziko zastavenia financovania prác z európskych zdrojov.
Najnižšiu cenu v železničnom tendri, trvajúcom už viac než rok, navrhla spoločnosť Skanska, a to takmer 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Predpokladaná cena prác pritom bola vyše 296 mil. eur. TSS Grade s druhou najlacnejšou ponukou okolo 245 mil. eur tvrdí, že by mala zákazku získať, keby obstarávateľ vyhodnotil ponuky štyroch skupín uchádzačov tak ako by mal. Trnavská spoločnosť totiž pochybuje, či lacnejší konkurent riadne splnil všetky podmienky účasti v tendri. Výsledky kontroly by mali byť známe koncom februára alebo začiatkom marca.
"Náš zámer je získanie zákazky a myslíme si, že v tejto súťaži sme podali najlepšiu ponuku. Splnili sme všetky podmienky a predložili reálnu cenu. Keď dá najlacnejší nižšiu ponuku o 33 %, tak to nie je v poriadku. Nie sme proti Skanske, ale proti vyhodnoteniu súťaže," uviedol ďalej Hačko pre agentúru SITA. Podľa neho najnižšia ponuka nemusí byť vždy najlepšia a najvýhodnejšia, najmä ak by mala byť pôvodná navrhovaná cena zvýšená. Predstaviteľ TSS Grade pripomenul, že obstarávateľ spočiatku našiel pochybenia v najlacnejšej ponuke, ale neskôr zmenil stanovisko.
ŽSR vlani pôvodne vylúčili Skansku zo súťaže s tým, že dostatočne nezdôvodnila neobvykle nízku cenu. ÚVO následne v septembri vyhovel jej námietke a nariadil obstarávateľovi vrátiť ju späť do súťaže a ponuky opäť vyhodnotiť. Železnice tak vybrali Skansku a pripravovali sa s ňou uzavrieť kontrakt, námietkové konania a následne kontrola to neumožnili. Trnavská firma najprv namietala proti vyhodnoteniu ponúk a predložila doklady spochybňujúce referencie uchádzača s najnižšou ponukou. Úrad však v decembri nariadil železniciam len odstrániť protiprávny stav pre neuvedenie identifikácie najlacnejšieho uchádzača. TSS koncom vlaňajška podala na úrad ešte jednu námietku proti nesplneniu podmienok účasti týkajúcich sa referencií najlacnejšieho uchádzača. Neskôr ju však stiahla a úrad koncom januára konanie o námietkach zastavil. Firma z Trnavy vlani zároveň podala na súde dve žaloby na preskúmanie zákonnosti rozhodnutí ÚVO zo septembra o vrátení spoločnosti Skanska do súťaže i z decembra o jej prvej námietke. Úrad následne začal koncom januára spomínanú kontrolu postupu pri zadávaní zákazky z vlastného podnetu, podnet mu však doručila TSS.
"Na základe podozrení, ktoré sa nám javili ako závažné pochybenia v tejto súťaži, sme sa snažili vykonať nápravu v podobe podania niekoľkých námietok na Úrad pre verejné obstarávanie. Po podaní poslednej z námietok, týkajúcej sa nesplnenia podmienok referencií úspešného uchádzača, a priebehu ústneho pojednávania, ktoré sa konalo 19. januára, sme sa rozhodli námietku stiahnuť. Rozhodnutia začali byť podľa nás tendenčné," vrátil sa Hačko k námietkovým konaniam. Firma zložila pri podaní námietky kauciu 600 tis. eur a keďže ju stiahla pred rozhodnutím úradu, o peniaze nepríde. Firma považuje železničný tender za svoju najhoršiu skúsenosť s verejným obstarávaním na Slovensku, lebo s niečím podobným sa doteraz nestretla. "Nakoľko ide o projekt spolufinancovaný zo zdrojov EÚ, pochybenia v procese verejného obstarávania môžu mať za následok, že SR príde o zdroje z fondov Európskej únie vyčlenené na realizáciu nielen tohto, ale akéhokoľvek ďalšieho projektu," upozornil Hačko.
ŽSR vyhlásili tender na modernizáciu trate Zlatovce - Trenčianska Teplá koncom roka 2009, ponuky štyroch skupín uchádzačov boli otvorené v marci 2010. Ďalšie dve konzorciá predložili vyššie ponuky, a to 263 mil. eur a 279 mil. eur. Stavebné práce majú podľa podmienok súťaže trvať tri roky a štyri mesiace a majú byť spolufinancované z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Pôjde o tretiu etapu prác v rámci modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom - Púchov v dĺžke okolo 59 kilometrov. Prvá, druhá, ako aj štvrtá a piata etapa prác na tejto trati sa už začali realizovať.