|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
13. decembra 2011
Tržby Železníc SR sa prepadli takmer o polovicu
Tržby Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) od dopravcov za použitie železničnej infraštruktúry sa značne prepadli. Za desať mesiacov tohto roka firma získala od dopravcov v osobnej a nákladnej ...
Zdieľať
BRATISLAVA 13. decembra (WEBNOVINY) - Tržby Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) od dopravcov za použitie železničnej infraštruktúry sa značne prepadli. Za desať mesiacov tohto roka firma získala od dopravcov v osobnej a nákladnej doprave 80,125 mil. eur, čo je medziročne menej o 48,7 % alebo 76,2 mil. eur. V rovnakom období minulého roka predstavovali tieto výnosy ešte 156,309 mil. eur.
"Uvedený rozdiel je spôsobený úplne novým systémom spoplatňovania použitia železničnej infraštruktúry (regulovaná a deregulovaná časť), ktorý je uplatňovaný od 1. januára 2011," informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková agentúru SITA.
Príjmy ŽSR z osobnej dopravy za desať mesiacov dosiahli 38,49 mil. eur a vlani v tom istom období 48,53 mil. eur. V tomto prípade klesli medziročne o 20,7 % teda vyše 10 mil. eur. Výnosy z nákladnej dopravy za desať mesiacov sa prepadli ešte viac - z vlaňajších 107,779 mil. eur na 41,635 mil. eur. Je to pokles o 61,4 % alebo 66,14 mil. eur. "V roku 2012 predpokladáme pri uplatnení maximálnych úhrad za použitie železničnej infraštruktúry a nezmenenom cenovom výnose Úradu pre reguláciu železničnej dopravy rovnaké výnosy celkom za osobnú a nákladnú dopravu z úhrad za použitie železničnej infraštruktúry, ako sú očakávania za rok 2011," dodala Pavliková.
Celkové výkony železničných dopravcov v budúcom roku by mali podľa očakávania predstavovať rovnaký rozsah ako v tomto roku - v osobnej doprave 31,445 mil. vlakokilometrov (vlkm) a v nákladnej doprave 14,44 mil. vlakokilometrov.
Vlaky IC bez dotácií
Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a.s., ktorá zabezpečuje osobnú prepravu, by mala o rok najazdiť vo verejnom záujme 29,35 mil. vlakokilometrov, za čo jej má štát zaplatiť 199,34 mil. eur. Vlaky IC však od začiatku roka 2012 už bude prevádzkovať bez dotácií a musia si na seba zarobiť. Cestovanie týmito vlakmi od nového roka v niektorých prípadoch zdražie, no pri skoršom zakúpení lístkov môžu cestujúci ušetriť. V tomto roku Železničná spoločnosť Slovensko dostala od štátu na prevádzku osobnej dopravy vo verejnom záujme celú plánovanú dotáciu 205 mil. eur pri plánovaných výkonoch 30,3 mil. vlakokilometrov, tie však reálne budú 31,4 mil. vlakokilometrov. V nákladnej doprave pripadne väčšina výkonov na štátnu Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.
Súkromný prepravca RegioJet, a.s., slovenská dcéra českej skupiny Student Agency, začne 4. marca 2012 prevádzkovať pravidelnú osobnú železničnú prepravu na 100-kilometrovej trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno. "Od tohto dopravcu očakávame dopravné výkony v objeme 945 tis. vlakokilometrov a úhrady za použitie železničnej dopravnej cesty by mali dosiahnuť 1,2 mil. eur," uviedla Pavliková.
Posudzovanie kapacity na konkrétnu trať, nie globálne
Využitie kapacity infraštruktúry je podľa ŽSR možné zmysluplne definovať len na konkrétnu trať a nedá sa určiť globálne na celú sieť. "Napríklad pre grafikon vlakovej dopravy 2010/2011 bol koeficient využitia praktickej priepustnosti trate Bratislava, Nové Mesto - Dunajská Streda - Komárno za 24 hodín na úrovni 52 %. Ďalším dôležitým faktorom pri posudzovaní kapacity trate je aj časová požiadavka na vedenie trasy vlaku," dodala Pavliková s tým, či dopravca žiada trasu v špičke alebo sedle. I pri zdanlivo voľnej kapacite, je tak napríklad vedenie trasy nákladného vlaku cez Hlavnú stanicu v Bratislave v rannej špičke medzi 6. až 8. hodinou problematické. Vtedy tam totiž smeruje množstvo vlakov osobnej dopravy s pracujúcimi a žiakmi či študentmi.
"Uvedený rozdiel je spôsobený úplne novým systémom spoplatňovania použitia železničnej infraštruktúry (regulovaná a deregulovaná časť), ktorý je uplatňovaný od 1. januára 2011," informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková agentúru SITA.
Príjmy ŽSR z osobnej dopravy za desať mesiacov dosiahli 38,49 mil. eur a vlani v tom istom období 48,53 mil. eur. V tomto prípade klesli medziročne o 20,7 % teda vyše 10 mil. eur. Výnosy z nákladnej dopravy za desať mesiacov sa prepadli ešte viac - z vlaňajších 107,779 mil. eur na 41,635 mil. eur. Je to pokles o 61,4 % alebo 66,14 mil. eur. "V roku 2012 predpokladáme pri uplatnení maximálnych úhrad za použitie železničnej infraštruktúry a nezmenenom cenovom výnose Úradu pre reguláciu železničnej dopravy rovnaké výnosy celkom za osobnú a nákladnú dopravu z úhrad za použitie železničnej infraštruktúry, ako sú očakávania za rok 2011," dodala Pavliková.
Celkové výkony železničných dopravcov v budúcom roku by mali podľa očakávania predstavovať rovnaký rozsah ako v tomto roku - v osobnej doprave 31,445 mil. vlakokilometrov (vlkm) a v nákladnej doprave 14,44 mil. vlakokilometrov.
Vlaky IC bez dotácií
Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a.s., ktorá zabezpečuje osobnú prepravu, by mala o rok najazdiť vo verejnom záujme 29,35 mil. vlakokilometrov, za čo jej má štát zaplatiť 199,34 mil. eur. Vlaky IC však od začiatku roka 2012 už bude prevádzkovať bez dotácií a musia si na seba zarobiť. Cestovanie týmito vlakmi od nového roka v niektorých prípadoch zdražie, no pri skoršom zakúpení lístkov môžu cestujúci ušetriť. V tomto roku Železničná spoločnosť Slovensko dostala od štátu na prevádzku osobnej dopravy vo verejnom záujme celú plánovanú dotáciu 205 mil. eur pri plánovaných výkonoch 30,3 mil. vlakokilometrov, tie však reálne budú 31,4 mil. vlakokilometrov. V nákladnej doprave pripadne väčšina výkonov na štátnu Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.
Súkromný prepravca RegioJet, a.s., slovenská dcéra českej skupiny Student Agency, začne 4. marca 2012 prevádzkovať pravidelnú osobnú železničnú prepravu na 100-kilometrovej trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno. "Od tohto dopravcu očakávame dopravné výkony v objeme 945 tis. vlakokilometrov a úhrady za použitie železničnej dopravnej cesty by mali dosiahnuť 1,2 mil. eur," uviedla Pavliková.
Posudzovanie kapacity na konkrétnu trať, nie globálne
Využitie kapacity infraštruktúry je podľa ŽSR možné zmysluplne definovať len na konkrétnu trať a nedá sa určiť globálne na celú sieť. "Napríklad pre grafikon vlakovej dopravy 2010/2011 bol koeficient využitia praktickej priepustnosti trate Bratislava, Nové Mesto - Dunajská Streda - Komárno za 24 hodín na úrovni 52 %. Ďalším dôležitým faktorom pri posudzovaní kapacity trate je aj časová požiadavka na vedenie trasy vlaku," dodala Pavliková s tým, či dopravca žiada trasu v špičke alebo sedle. I pri zdanlivo voľnej kapacite, je tak napríklad vedenie trasy nákladného vlaku cez Hlavnú stanicu v Bratislave v rannej špičke medzi 6. až 8. hodinou problematické. Vtedy tam totiž smeruje množstvo vlakov osobnej dopravy s pracujúcimi a žiakmi či študentmi.