|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
19. júla 2014
Trolejbusy začali v Bratislave premávať od roku 1909
V sobotu 19. júla uplynie 105 rokov od vzniku prvej trolejbusovej trate v Bratislave.
Zdieľať
Bratislava 19. júla (TASR) – V sobotu 19. júla uplynie 105 rokov od vzniku prvej trolejbusovej trate v Bratislave.
Písal sa 19. júl roku 1909 keď mnohí Prešporáci sledovali slávnostné zahájenie premávky trolejbusov v hlavnom meste. Nový hromadný dopravný prostriedok poháňaný elektromotorom niesol názov Elektrická automobilová linka do Vydrickej doliny. Cestovný lístok stál 50 halierov.
Prvá trolejbusová trať na Slovensku bola vybudovaná v roku 1904 a viedla z Popradu do Starého Smokovca. V Bratislave sa o zavedení trolejbusov do mestskej dopravy uvažovalo už od konca 19. storočia. Podľa pôvodného návrhu z roku 1908 mala do Vydrickej doliny premávať električková doprava, avšak z ekonomických dôvodov vzišlo rozhodnutie vybudovať trolejbusovú trať.
Jej výstavba začala stavbou trolejového vedenia. Prvá bratislavská trolejbusová trať viedla z Predstaničného námestia cez Pražskú, Brniansku a Patrónku na konečnú zastávku na Železnej studničke v údolí potoka Vydrica. Celková dĺžka trate bola 5.800 metrov.
Z prvých 7 trolejbusov boli štyri otvorené, určené na letnú prevádzku a tri zatvorené premávali v zime. Vozidlá vyrábala rakúska firma Daimler Werke Wiener Neustadt. V lete premávali trolejbusy dopoludnia každých 60 minút, popoludní každých 30. Zimný cestovný poriadok bol prispôsobovaný poveternostným podmienkam a na prelome rokov 1911/1912 sa zimná prevádzka uskutočnila naposledy.
V nasledujúcich rokoch premávali trolejbusy len za pekného počasia, o čom boli cestujúci informovaní prostredníctvom oznamu v novinách a na plagátikoch na vybraných zastávkach. Trolejbusová doprava v Bratislave fungovala do roku 1915, potom bola zrušená a vozidlá zošrotované. Príčinou boli technické ťažkosti ako nerovnosť cesty alebo príliš veľké stúpanie.
Na svoj návrat do bratislavských ulíc si museli trolejbusy počkať až do júla roku 1941, kedy začali premávať moderné vozidlá nemecko-českej výroby. K skrátenej trase pôvodnej linky spod Hlavnej stanice cez Pražskú na Patrónku pribudla linka od Slovenského národného divadla na Hlavnú stanicu. Ani vojnové obdobie nezastavilo stavbu nových trolejbusových tratí. Zrušilo sa označenie liniek písmenami a začali sa používať čísla.
Od roku 1951 začali premávať trolejbusy značky Škoda, niektoré z nich slúžia dodnes. V 60. rokoch 20. storočia prišiel útlm a stagnácia trolejbusovej dopravy v dôsledku preferencie autobusov. Po ropnej kríze sa však trolejbusy spoločne s električkami vrátili na scénu a odvtedy je trolejbusová doprava rovnocenná ostatným.
V súčasnosti sa zastaraný vozový park postupne obnovuje rekonštrukciami a novými modernými trolejbusmi. K najnovším linkám patria 207, 211 a 212.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR
Historický trolejbus vo vozovni DPB Foto: TASR/Martin Baumann
Písal sa 19. júl roku 1909 keď mnohí Prešporáci sledovali slávnostné zahájenie premávky trolejbusov v hlavnom meste. Nový hromadný dopravný prostriedok poháňaný elektromotorom niesol názov Elektrická automobilová linka do Vydrickej doliny. Cestovný lístok stál 50 halierov.
Prvá trolejbusová trať na Slovensku bola vybudovaná v roku 1904 a viedla z Popradu do Starého Smokovca. V Bratislave sa o zavedení trolejbusov do mestskej dopravy uvažovalo už od konca 19. storočia. Podľa pôvodného návrhu z roku 1908 mala do Vydrickej doliny premávať električková doprava, avšak z ekonomických dôvodov vzišlo rozhodnutie vybudovať trolejbusovú trať.
Historický trolejbus Škoda 9 Tr počas slávnostnej jazdy na novej trase. Foto: TASR/Pavel Neubauer
Jej výstavba začala stavbou trolejového vedenia. Prvá bratislavská trolejbusová trať viedla z Predstaničného námestia cez Pražskú, Brniansku a Patrónku na konečnú zastávku na Železnej studničke v údolí potoka Vydrica. Celková dĺžka trate bola 5.800 metrov.
Z prvých 7 trolejbusov boli štyri otvorené, určené na letnú prevádzku a tri zatvorené premávali v zime. Vozidlá vyrábala rakúska firma Daimler Werke Wiener Neustadt. V lete premávali trolejbusy dopoludnia každých 60 minút, popoludní každých 30. Zimný cestovný poriadok bol prispôsobovaný poveternostným podmienkam a na prelome rokov 1911/1912 sa zimná prevádzka uskutočnila naposledy.
Šofér historického trolejbusu Škoda 9 Tr si pripravuje vozidlo na slávnostnú jazdu po trati. Foto: TASR/Pavel Neubauer
V nasledujúcich rokoch premávali trolejbusy len za pekného počasia, o čom boli cestujúci informovaní prostredníctvom oznamu v novinách a na plagátikoch na vybraných zastávkach. Trolejbusová doprava v Bratislave fungovala do roku 1915, potom bola zrušená a vozidlá zošrotované. Príčinou boli technické ťažkosti ako nerovnosť cesty alebo príliš veľké stúpanie.
Foto: TASR/Pavel Neubauer
Na svoj návrat do bratislavských ulíc si museli trolejbusy počkať až do júla roku 1941, kedy začali premávať moderné vozidlá nemecko-českej výroby. K skrátenej trase pôvodnej linky spod Hlavnej stanice cez Pražskú na Patrónku pribudla linka od Slovenského národného divadla na Hlavnú stanicu. Ani vojnové obdobie nezastavilo stavbu nových trolejbusových tratí. Zrušilo sa označenie liniek písmenami a začali sa používať čísla.
Trolejbusy Foto: TASR/Jozef Poliak
Od roku 1951 začali premávať trolejbusy značky Škoda, niektoré z nich slúžia dodnes. V 60. rokoch 20. storočia prišiel útlm a stagnácia trolejbusovej dopravy v dôsledku preferencie autobusov. Po ropnej kríze sa však trolejbusy spoločne s električkami vrátili na scénu a odvtedy je trolejbusová doprava rovnocenná ostatným.
V súčasnosti sa zastaraný vozový park postupne obnovuje rekonštrukciami a novými modernými trolejbusmi. K najnovším linkám patria 207, 211 a 212.
Zdroje: http://imhd.zoznam.sk/ba/doc/sk/10031/Historia-bratislavskej-MHD-v-ro koch-1909-az-1926.html, http://imhd.zoznam.sk/se/doc/en/7298/index.html, http://sk.wikipedia.org/wiki/Trolejbusov%C3%A1_doprava_v_Bratislave, http://www.veterany.eu/?p=41434.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR