|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
10. apríla 2013
Tridsaťročný historický vlak opäť roztočil svoje kolesá
Po takmer tridsiatich rokoch sa opäť roztočili kolesá historického motorového vlaku s označením M 131. 1538. Postarali sa o to železniční nadšenci združení v Klube historických ...
Zdieľať
KOŠICE 10. apríla (WEBNOVINY) – Po takmer tridsiatich rokoch sa opäť roztočili kolesá historického motorového vlaku s označením M 131. 1538.
Postarali sa o to železniční nadšenci združení v Klube historických koľajových vozidiel z Košíc, ktorí ho previezli z opravovní do košického rušňového depa a pomenovali Ľubka.
Práve tam bude mašinka Ľubka slávnostne predstavená už o niekoľko dní počas Rušňoparády 20. až 21. apríla.
Náročná oprava si zatiaľ vyžiadala priame náklady takmer 30 000 eur a stovky brigádnických hodín.
Zatiaľ je zrekonštruovaný exteriér a interiér vrátane elektroinštalácie. Motor ešte čaká na renováciu.
Obrazom: V Košiciach prevážali motorový vlak Ľubka
Náročný bol najmä prevoz
Historický osobný motorový vozeň zrekonštruovali dobrovoľníci z klubu a zamestnanci firmy Renova za finančnej podpory projektu Terra Incognita Košického samosprávneho kraja.
„Máme za sebou prvé tri veľmi náročné etapy záchrany historického motoráku. Veľmi dlhá bola cesta od jeho odkúpenia od štátu, potom prevoz mašinky z areálu SOŠ železničnej na Masarykovej ulici, no a najnáročnejšia bola oprava mimoriadne zničenej skrine, interiéru a prakticky úplne zdevastovaného a chýbajúceho elektrického zariadenia,“ povedal Ľubomír Lehotský, autor projektu a podpredseda klubu.
Zavŕšením tejto etapy rekonštrukcie bude inštalácia originálnej vagón-galérie v interiéri voza, ktorá návštevníkom priblíži najkrajšie a najatraktívnejšie kúty Košického kraja.
Motorák by sa tak s originálnou výstavou mal v budúcnosti predstaviť na viacerých miestach východného Slovenska. „Čaká nás ešte oprava motora, technické skúšky a vybavenie interiéru drevenými lavicami. Nie je však nereálne, že náš motorový vláčik odvezie prvých cestujúcich už v tomto roku,“ povedal predseda občianskeho združenia Klubu historických koľajových vozidiel Peter Pajtáš.
Vlak kedysi slúžil ako učebná pomôcka
Zrekonštruovaná M.131.1538 – pomenovaná Ľubka, bola vyrobená v roku 1956 a premávala v okolí Fiľakova, Lučenca a Zvolena. Na osobné vlaky prestala byť nasadzovaná na prelome rokov 1977/78, no už v roku 1978 bola v ŽOS České Velenice prestavaná na trolejový vozeň s označením M.131. 2037.
Na východe Slovenska slúžila do roku 1984, keď bola zrušená a o čosi neskôr odovzdaná SOU Železničné v Košiciach, ako názorná učebná pomôcka. Pre svoju technickú zastaranosť stratila edukatívny význam, no stala sa cieľom záchrany železničných nadšencov.
Osobné motorové vozne radu M.131 patrili medzi najpopulárnejšie, najspoľahlivejšie a najrozšírenejšie motorové vozne u nás. V povojnovom období doslova zaplavili všetky lokálky v Československu, kde slúžili viac ako 30 rokov.
Dvojnápravové vozy v charakteristickom červenom prevedení si obľubu získali pre spoľahlivý a silný, vzduchom chladený 12-valcový motor T 301 (známy z Tatry 111). Závod Vagónka Studénka ich pre ČSD vyrobil 549. Prezývali ich rôzne - Stotridsaťjednička, Hurvínek, Kredenc či Splašená bedňa.
Postarali sa o to železniční nadšenci združení v Klube historických koľajových vozidiel z Košíc, ktorí ho previezli z opravovní do košického rušňového depa a pomenovali Ľubka.
Práve tam bude mašinka Ľubka slávnostne predstavená už o niekoľko dní počas Rušňoparády 20. až 21. apríla.
Náročná oprava si zatiaľ vyžiadala priame náklady takmer 30 000 eur a stovky brigádnických hodín.
Zatiaľ je zrekonštruovaný exteriér a interiér vrátane elektroinštalácie. Motor ešte čaká na renováciu.
Obrazom: V Košiciach prevážali motorový vlak Ľubka
Náročný bol najmä prevoz
Historický osobný motorový vozeň zrekonštruovali dobrovoľníci z klubu a zamestnanci firmy Renova za finančnej podpory projektu Terra Incognita Košického samosprávneho kraja.
„Máme za sebou prvé tri veľmi náročné etapy záchrany historického motoráku. Veľmi dlhá bola cesta od jeho odkúpenia od štátu, potom prevoz mašinky z areálu SOŠ železničnej na Masarykovej ulici, no a najnáročnejšia bola oprava mimoriadne zničenej skrine, interiéru a prakticky úplne zdevastovaného a chýbajúceho elektrického zariadenia,“ povedal Ľubomír Lehotský, autor projektu a podpredseda klubu.
Zavŕšením tejto etapy rekonštrukcie bude inštalácia originálnej vagón-galérie v interiéri voza, ktorá návštevníkom priblíži najkrajšie a najatraktívnejšie kúty Košického kraja.
Motorák by sa tak s originálnou výstavou mal v budúcnosti predstaviť na viacerých miestach východného Slovenska. „Čaká nás ešte oprava motora, technické skúšky a vybavenie interiéru drevenými lavicami. Nie je však nereálne, že náš motorový vláčik odvezie prvých cestujúcich už v tomto roku,“ povedal predseda občianskeho združenia Klubu historických koľajových vozidiel Peter Pajtáš.
Vlak kedysi slúžil ako učebná pomôcka
Zrekonštruovaná M.131.1538 – pomenovaná Ľubka, bola vyrobená v roku 1956 a premávala v okolí Fiľakova, Lučenca a Zvolena. Na osobné vlaky prestala byť nasadzovaná na prelome rokov 1977/78, no už v roku 1978 bola v ŽOS České Velenice prestavaná na trolejový vozeň s označením M.131. 2037.
Na východe Slovenska slúžila do roku 1984, keď bola zrušená a o čosi neskôr odovzdaná SOU Železničné v Košiciach, ako názorná učebná pomôcka. Pre svoju technickú zastaranosť stratila edukatívny význam, no stala sa cieľom záchrany železničných nadšencov.
Osobné motorové vozne radu M.131 patrili medzi najpopulárnejšie, najspoľahlivejšie a najrozšírenejšie motorové vozne u nás. V povojnovom období doslova zaplavili všetky lokálky v Československu, kde slúžili viac ako 30 rokov.
Dvojnápravové vozy v charakteristickom červenom prevedení si obľubu získali pre spoľahlivý a silný, vzduchom chladený 12-valcový motor T 301 (známy z Tatry 111). Závod Vagónka Studénka ich pre ČSD vyrobil 549. Prezývali ich rôzne - Stotridsaťjednička, Hurvínek, Kredenc či Splašená bedňa.