|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 24.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adam a Eva
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
26. marca 2018
Tri roky prevádzky elektronického trhoviska ukázali jeho opodstatnenie
Vyše 85.000 kontraktov sa za tri roky "ostrej" prevádzky zrealizovali v rámci elektronického trhoviska. Podľa informácií portálu Elektronického kontraktačného systému (EKS), ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/AP
Bratislava 26. marca (TASR) - Vyše 85.000 kontraktov sa za tri roky "ostrej" prevádzky zrealizovali v rámci elektronického trhoviska. Podľa informácií portálu Elektronického kontraktačného systému (EKS), ich vstupná cena bola vyše 1,21 miliardy eur a konečná zmluvná cena 1,007 miliardy eur. Znamená to, že doterajšie úspory s využitím tohto progresívneho nástroja verejného obstarávania predstavujú vyše 210 miliónov eur.Elektronické trhovisko bolo zriadené 1. júla 2014 a v "ostrej" prevádzke funguje od 1. februára 2015. EKS je jedným zo súboru opatrení vlády SR v boji proti korupcii, ktoré zároveň významným spôsobom stransparentňuje, zrýchľuje a zefektívňuje celý proces verejného obstarávania. Cez elektronické trhovisko, ako prvej súčasti EKS, majú povinne nakupovať štát, obec, vyšší územný celok, ako aj organizácie, ktoré sú nimi zriadené či majetkovo prepojené.
Za uplynulé tri roky pribúdali do systému viaceré novinky, ktoré významne rozširovali funkcionality elektronického trhoviska a zároveň maximalizovali transparentnosť a efektivitu tohto spôsobu verejného obstarávania.
Od 1. marca 2018 v elektronickom trhovisku pribudla možnosť predkladať spolu s cenovou ponukou aj vlastný návrh plnenia. Objednávatelia tak získali možnosť vyžadovať od dodávateľov aj konkrétny návrh plnenia, ktorý sa po zazmluvnení zákazky s víťazným dodávateľom stane súčasťou zmluvy zverejňovanej aj v Centrálnom registri zmlúv (CRZ). Táto novinka prináša objednávateľom možnosť získať informáciu o zamýšľanom plnení zmluvy dodávateľom ešte pred samotným plnením. Aj vďaka tomu sa celý proces verejného obstarávania na elektronickom trhovisku stane ešte transparentnejším.
Novelou zákona o verejnom obstarávaní sa nemenili limity pre zákazku bežne dostupnú na trhu. Spodný limit pre podlimitnú zákazku bežne dostupnú na trhu zadávanú verejným obstarávateľom (okrem potravín a služieb uvedených v prílohe č. 1 zákona o verejnom obstarávaní – tzv. sociálne služby a iné osobitné služby) naďalej zostáva vo výške 15.000 eur bez DPH. Pri tovare a službách, ktoré nie sú bežne dostupné, je limit pre verejných obstarávateľov 50.000 eur bez DPH. Pri stavebných prácach až 150.000 eur bez DPH.
Bez ohľadu na to, ktorou z vyššie uvedených možností sa rozhodne verejný obstarávateľ zadávať podlimitné zákazky na dodanie tovaru, poskytnutie služby a uskutočnenie stavebných prác bežne dostupných na trhu, pri určovaní, či ide o bežne dostupné tovary, služby, stavebné práce vo vzťahu k danému predmetu zákazky, zohráva ”test bežnej dostupnosti” naďalej dôležitú úlohu.
Okrem elektronického trhoviska nasledujú ďalšie dva nástroje. Ide o dynamický nákupný systém, ktorý má zabezpečiť, aby sa do verejných súťaží mohlo zapojiť čo najviac dodávateľov. Tretím je elektronická podpora procesov, teda poskytovanie informácií, vysvetľovanie či publikovanie dobrej praxe.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR