Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Kultúra

04. decembra 2018

Tretí ročník anticeny Sexistický kix spoznal svojich víťazov



Odborná porota rozdala po tretí raz anticeny "Sexistický kix" za najsexistickejšie reklamy. Nominovaných bolo verejnosťou a porotou dokopy 112 reklám. V ...



Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR - Michal Svítok
Bratislava 4. decembra (TASR) – Odborná porota rozdala po tretí raz anticeny "Sexistický kix" za najsexistickejšie reklamy. Nominovaných bolo verejnosťou a porotou dokopy 112 reklám. V hlasovaní verejnosti dostala najvyšší počet hlasov reklama na ťažné zariadenia, porota zložená z rodových a reklamných expertiek a expertov sa zhodla na reklame na klenoty.


Rodová expertka, prekladateľka a literárna vedkyňa Jana Cviková priblížila, že reklama na šperky, ktorá zvíťazila, v sebe spája "tie najprimitívnejšie rodové stereotypy a využívanie vulgarizmov ako ozvláštňujúceho prvku s úplnou dehonestáciou vzťahu medzi ženami a mužmi". Zarazilo ju, že na bratislavskej Patrónke sa takýto bilbord "absurdne" ocitol nad pútačom materskej školy. "Prezentovať predajnosť a kúpiteľnosť vzťahu ako niečo samozrejmé a navyše vtipné považujem za priam spoločensky nebezpečné, ide o normalizáciu asymetrie vo vzťahu," mieni Cviková.

Tento rok hlasovalo za anticenu Sexistický kix takmer 1400 ľudí, čo je oproti minulému ročníku až o 600 viac. Najvyšší počet hlasov od širokej verejnosti dostala reklama na ťažné zariadenia s počtom 653 hlasov. Výkonná riaditeľka Rady pre reklamu Eva Tiko Rajčáková vysvetlila, že reklama účelovo využíva časť ženského tela bez súvisu s produktom. "V spojení s headlinom je vizuál dvojzmyselný, vulgárny a voči ženám ponižujúci. Samotný koncept danej reklamy ohrozuje dobré meno reklamy ako takej a uvedené spojenie vizuálu a headlinu porušuje všeobecné normy mravnosti a slušnosti," dodala.

Medzi kandidátmi na anticenu sa umiestnil aj inzerát na čistenie cesnaku v Raslaviciach od neznámej firmy. Ďaleko od získania Sexistického kixu nemala ani reklama pizzerie, ktorá "sexualizovane zobrazuje ženu bez súvislosti s produktom a stereotypne poukazuje na atribúty správnej ženy a jej miesto v kuchyni".

O sexistických reklamách v tomto ročníku rozhodovali odborníčky a odborníci ako Jana Cviková, spoluzakladateľka feministickej organizácie Aspekt, rodová expertka Paula Jójárt, riaditeľka Aliancie žien – Cesta späť Katarína Farkašová, sociologička a členka arbitrážnej komisie Rady pre reklamu Oľga Gyárfášová, Kristína Pešáková z českej organizácie Nesehnutí, výkonná riaditeľka Rady pre reklamu Eva Tiko Rajčáková, riaditeľka odboru rodovej rovnosti a rovnosti príležitostí na Ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny SR Oľga Pietruchová, zakladateľ brandingovej a marketingovej spoločnosti Pavol Minár, prezident Klubu reklamných agentúr Róbert Slovák a spoluzakladateľ reklamnej agentúry Triad Martin Woska.

Iniciatíva Sexistický kix vznikla v rámci aktivít Aliancie žien – Cesta späť. Spolu s partnerskou organizáciou Aspekt pripravili pre zadávateľov reklamných kixov balíček publikácií venovaných rôznym témam z oblasti rodovej rovnosti.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
V Bratislave predstavili knihu Od Seelisbergu po Jeruzalem a Rím
<< predchádzajúci článok
Febiofest prichádza s vianočným darčekom pre cinefilov