|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
01. marca 2006
Treba prehodnotiť predpisy pre vojenské lety, tvrdí Fedor
Haváriu vojenského lietadla antonov (AN-24) pri maďarskej obci Hejce nemusela spôsobiť len chyba posádky, ako to naznačuje priebežná správa z vyšetrovania. Minister obrany Martin Fedor, ktorý dnes ...
Zdieľať
BRATISLAVA 1. marca (WN/SITA) - Haváriu vojenského lietadla antonov (AN-24) pri maďarskej obci Hejce nemusela spôsobiť len chyba posádky, ako to naznačuje priebežná správa z vyšetrovania. Minister obrany Martin Fedor, ktorý dnes vláde správu predložil, zdôraznil, že ide o predbežné zistenia a definitívny záver môže trvať mesiace alebo aj roky. On sám dohliadne na to, aby neboli tendencie zvaliť vinu výhradne na posádku. V správe, prístupnej aj na internete, sa napríklad opakovane spomína porucha výškomeru. Fedor konštatoval, že v správe ho zarazilo viac vecí. Pripomenul, že lietadlá boli modernizované podľa pravidiel, schválených pred rokom 2002. Armáde už dal pokyn prehodnotiť pravidlá vojenskej leteckej prevádzky.
"Dokument, o ktorom som vládu informoval, je priebežný stav vyšetrovania tejto leteckej katastrofy. Nie sú v ňom žiadne závery. Body, ktoré sú v materiáli uvedené, sú v zásade vo forme indícií. V súčasnosti sa nedá povedať jednoznačne a striktne záver," zdôraznil Fedor. Momentálne pokračuje skúmanie zachovaných častí lietadla. Od nehody prijal náčelník generálneho štábu 12 opatrení v snahe predísť podobnej tragédii, Fedor pridal ďalšie - lepšie zabezpečenie tvorby a vyhodnocovania leteckých predpisov. "Viacero z týchto predpisov pochádza z doby dávno minulej. Je vhodný čas, aby sa zanalyzovali a prehodnotili."
Minister bude trvať na potrestaní vinníkov nehody. "Vždy bude musieť byť vyvodzovaná aj osobná zodpovednosť. Nemôžem hovoriť teraz, že som presvedčený o zodpovednosti konkrétnych osôb. Myslím si, že to veľmi jednoznačne vyplynie z toho, akým spôsobom sa vyšetrovanie ďalej povedie," uviedol. Striktne ale bude dbať na to, aby sa "nezvaľovala vina na niekoho alebo na niečo". "Aj keď indície smerujú k ľudskému faktoru, nemôžem to potvrdiť, kým nie sú zadokumentované aj ostatné záležitosti a ukončené expertné vyšetrovanie." Stále nie je vylúčené technické zlyhanie. "Modernizácia tohto konkrétneho stroja bola začatá niekedy v roku 2002 za podmienok, ktoré zadefinoval niekto ešte pred rokom 2002. Vybavenie bolo také, aké sa dohodlo za podmienok, ktoré vtedy boli platné," dodal Fedor.
Vojenský špeciál AN-24 havaroval 19. januára po náraze do kopca pri severomaďarskej obci Hejce. Na palube bolo 43 ľudí, vracajúcich sa z misie KFOR z Kosova. Prežil jeden vojak. Priebežná správa hovorí, že haváriu zrejme spôsobila strata situačnej a výškovej orientácie s nedodržaním bezpečnostnej výšky letu. Piloti pravdepodobne podcenili výšku terénu pod lietadlom a v jeho bezprostrednej blízkosti. Ako ďalšie faktory, ktoré mohli mať vplyv na haváriu, sa uvádza "pravdepodobne nenastavenie nebezpečnej výšky na rádiovýškomere na stanovenú hodnotu a prechod z prístrojového na vizuálne priblíženie na letisko Košice na veľkej vzdialenosti od vzletovej a pristávacej dráhy." Správa vychádza zo zistení odbornej komisie k 17. februáru 2006.
FOTO:SITA