|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 25.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Dnes je 1. Sviatok vianočný
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
16. novembra 2013
Tradícia Čierneho Petra a Mikuláša nie je o rasizme, tvrdia Holanďania
Čierny Peter dnes pricestoval do Holandska. Spolu s Mikulášom. Oboch vítali stovky detí a ich rodičov v prístave Scheveningen pri Haagu. A to napriek požiadavkám niektorých ľudí a organizácií, že by táto ...
Zdieľať
Haag 16. novembra (TASR) - Čierny Peter dnes pricestoval do Holandska. Spolu s Mikulášom. Oboch vítali stovky detí a ich rodičov v prístave Scheveningen pri Haagu. A to napriek požiadavkám niektorých ľudí a organizácií, že by táto tradícia mala byť zakázaná, lebo má rasistický podtón.
Krátko po desiatej hodine sa v prístave Scheveningen rozzvučala lodná trúba a moderátor zo slávnostného pódia skonštruovaného za týmto účelom na prístavnom móle niekoľkotisícovému davu ohlásil "Welkom Sinterklaas!" - Vitaj Svätý Mikuláš.
Mikuláš s klasickou bielou bradou a v červenom hábite predmetom sporov nie je, ale jeho spoločník, v holandskom folklóre známy ako "Zwarte Piet," čiže Čierny Peter, je už niekoľko desaťročí predmetom ostrých debát. Tradícia príchodu Mikuláša na lodi v sprievode s Čiernym Petrom, ktorý je tmavej pleti, s kučeravým vlasmi, výraznými červenými perami a veľkými náušnicami sa ujala v 19. storočí. Literárne pramene dokladajú, že tento názov bol v roku 1895 už rozšírený.
To, čo kritikov tejto tradície najviac poburuje, je postavenie Čierneho Petra ako maurského sluhu z cudziny, alebo otroka v službách Mikuláša a zľudovené strašenie detí ich rodičmi, že ak nebudú dobré Zwarte Piet ich šupne do vreca a pošle do Španielska oberať pomaranče. To je iba jedno z ústnych podaní, mnohí rodičia deťom hovoria, že Čierny Peter je čierny preto, lebo sa zamaže od sadzí, keď dole komínom prináša deťom dary.
Mikuláš je z hľadiska darčekov najväčší sviatok v Holandsku, dôležitejší ako Vianoce, keď deti darčeky už nedostávajú.
Ako pre TASR dnes v prístave Scheveningen povedali viacerí prítomní na slávnosti, to, že Mikuláš a Čierny Peter prichádzajú na územie Holandska skôr, je dané tým, aby rodičia mohli ukázať deťom, aha, Mikuláš už prišiel, musíte byť dobré, ak nebudete je s ním Čierny Peter a ten si prišiel pre zlé deti.
Koncom dvadsiateho storočia sa začali množiť hlasy, že ide o rasistickú tradíciu, nakoľko strašenie detí postavou, ktorá je čiernej pleti, ktorá má negatívnu úlohu a je vnímaná ako "poskok" bieleho Mikuláša, môže u mladistvých vyvolať skreslené predstavy voči prisťahovalcom tmavej pleti žijúcim na území Holandska.
Táto téma bola v holandských a tiež zahraničných médiách široko diskutovaná, vlani vznikla iniciatíva na zrušenie tradície Čierneho Petra kvôli jej otrokárskemu odkazu a v októbri tohto roku sa polemika o zachovaní či zrušení dvestoročnej tradície dostala až na amsterdamský súd. Záležitosť rieši aj expertka Vysokého úradu OSN pre ľudské práva Serene Shepherdová.
V reakcii na žiadosť o zrušenie ľudovej tradície vznikla na Facebooku kampaň za jej zachovanie s názvom "Pietícia", pod ktorú sa v priebehu prvých dvoch dní podpísali vyše dva milióny ľudí. Holanďania sa bránia kritike, že dodržiavaním tejto tradície, oslavujú politiku rasizmu či otrokárstva. Štúdia z roku 1998 ukázala, že pre 96 percent Holanďanov ide jednoducho o tradíciu, bez akýchkoľvek prvkov diskriminácie.
Stovky rodičov s deťmi v dobových kostýmoch a so začiernenou tvárou v scheveningskom prístave boli aj dnes dôkazom toho, že im išlo hlavne o radosť detí, o tradíciu, kvôli ktorej sem chodia každý rok. Vždy keď pripláva Mikuláš a jeho pomocník tmavej pleti.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR
Sinterklaas, holandská verzia sv. Mikuláša a jeho pomocníci Čierni Petrovia mávajú ľudom z parníka počas príchodu do prístavného mesta Hoorn na severozápade Holandska 16. novembra 2013. Foto: TASR/AP
Krátko po desiatej hodine sa v prístave Scheveningen rozzvučala lodná trúba a moderátor zo slávnostného pódia skonštruovaného za týmto účelom na prístavnom móle niekoľkotisícovému davu ohlásil "Welkom Sinterklaas!" - Vitaj Svätý Mikuláš.
Mikuláš s klasickou bielou bradou a v červenom hábite predmetom sporov nie je, ale jeho spoločník, v holandskom folklóre známy ako "Zwarte Piet," čiže Čierny Peter, je už niekoľko desaťročí predmetom ostrých debát. Tradícia príchodu Mikuláša na lodi v sprievode s Čiernym Petrom, ktorý je tmavej pleti, s kučeravým vlasmi, výraznými červenými perami a veľkými náušnicami sa ujala v 19. storočí. Literárne pramene dokladajú, že tento názov bol v roku 1895 už rozšírený.
Chlapec oblečený ako Sinterklaas, čo je holandská verzia sv. Mikuláša, čaká na Čierneho Petra, ktorý rozdáva deťom sladkosti po vystúpení z parníka v prístavnom meste Hoorn na severozápade Holandska 16. novembra 2013. Foto: TASR/AP
To, čo kritikov tejto tradície najviac poburuje, je postavenie Čierneho Petra ako maurského sluhu z cudziny, alebo otroka v službách Mikuláša a zľudovené strašenie detí ich rodičmi, že ak nebudú dobré Zwarte Piet ich šupne do vreca a pošle do Španielska oberať pomaranče. To je iba jedno z ústnych podaní, mnohí rodičia deťom hovoria, že Čierny Peter je čierny preto, lebo sa zamaže od sadzí, keď dole komínom prináša deťom dary.
Mikuláš je z hľadiska darčekov najväčší sviatok v Holandsku, dôležitejší ako Vianoce, keď deti darčeky už nedostávajú.
Deti kričia na Sinterklaasa (vpravo), holandskú verziu sv. Mikuláša a jeho pomocníka Čierneho Petra (vľavo), ktorí prišli na parníku do prístavného mesta Hoorn na severozápade Holandska 16. novembra 2013. Foto: TASR/AP
Ako pre TASR dnes v prístave Scheveningen povedali viacerí prítomní na slávnosti, to, že Mikuláš a Čierny Peter prichádzajú na územie Holandska skôr, je dané tým, aby rodičia mohli ukázať deťom, aha, Mikuláš už prišiel, musíte byť dobré, ak nebudete je s ním Čierny Peter a ten si prišiel pre zlé deti.
Koncom dvadsiateho storočia sa začali množiť hlasy, že ide o rasistickú tradíciu, nakoľko strašenie detí postavou, ktorá je čiernej pleti, ktorá má negatívnu úlohu a je vnímaná ako "poskok" bieleho Mikuláša, môže u mladistvých vyvolať skreslené predstavy voči prisťahovalcom tmavej pleti žijúcim na území Holandska.
Táto téma bola v holandských a tiež zahraničných médiách široko diskutovaná, vlani vznikla iniciatíva na zrušenie tradície Čierneho Petra kvôli jej otrokárskemu odkazu a v októbri tohto roku sa polemika o zachovaní či zrušení dvestoročnej tradície dostala až na amsterdamský súd. Záležitosť rieši aj expertka Vysokého úradu OSN pre ľudské práva Serene Shepherdová.
V reakcii na žiadosť o zrušenie ľudovej tradície vznikla na Facebooku kampaň za jej zachovanie s názvom "Pietícia", pod ktorú sa v priebehu prvých dvoch dní podpísali vyše dva milióny ľudí. Holanďania sa bránia kritike, že dodržiavaním tejto tradície, oslavujú politiku rasizmu či otrokárstva. Štúdia z roku 1998 ukázala, že pre 96 percent Holanďanov ide jednoducho o tradíciu, bez akýchkoľvek prvkov diskriminácie.
Stovky rodičov s deťmi v dobových kostýmoch a so začiernenou tvárou v scheveningskom prístave boli aj dnes dôkazom toho, že im išlo hlavne o radosť detí, o tradíciu, kvôli ktorej sem chodia každý rok. Vždy keď pripláva Mikuláš a jeho pomocník tmavej pleti.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR