Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Auto moto

06. novembra 2007

Trabant oslavuje 50. výročie



Nemecké autíčka trabanty síce takmer úplne vymizli z ciest, ale aj tak si udržali status kultového vozidla. Prvý škatuli podobný automobil opustil továreň 7. novembra 1957, tri roky po rozhodnutí ...



Zdieľať

BRATISLAVA 6. novembra (WEBNOVINY) - Nemecké autíčka trabanty síce takmer úplne vymizli z ciest, ale aj tak si udržali status kultového vozidla. Prvý škatuli podobný automobil opustil továreň 7. novembra 1957, tri roky po rozhodnutí komunistickej vlády vyrábať ľudové autá. Karoséria bola z plastu zmiešaného s papierom alebo bavlnou, aby ušetrili na dovoze ocele, zadné okno sa nedalo otvoriť a hlučné motory vypúšťali do ovzdušia znečisťujúce zložky. Ich maximálna rýchlosť 112 kilometrov je v porovnaní so západonemeckými autami značky BMW alebo Mercedes smiešna. Ale v priebehu 34 rokov nielen obyvatelia bývalej Nemeckej demokratickej republiky sporili a čakali 10 - 15 rokov na to, aby si mohli vybrať svojho štvorkolesového miláčika v jednej z troch farieb - slonovinovej, modrej alebo zelenej. Posledný model ľudového auta vyrobili v roku 1991. Západ spoznal toto autíčko až po páde berlínskeho múru v roku 1989. Fotografie zachytávajúce trabanty obleteli svet na titulných stranách The New York Times a iných svetových novín. Vozidlo, ktorého názov znamená družicu, neskôr zvečnil režisér Peter Trimm v komédii Poď, Trabi, poď (1991). V tom istom roku ho preslávila obálka albumu kapely U2 Achtung Baby.

Dnes si môžu turisti trabant požičať a previesť sa ulicami bývalého Východného Berlína. V Kolíne, ktorý nikdy nepoznal komunizmus, si môžu snúbenci v deň svadby objednať trabant s vodičom. Tieto vozidlá sa stali žiadaným zberateľským kúskom. Spoločnosť, ktorá vlastní licenciu na výrobu hračkárskych trabantov, uvažuje pre úspech miniatúr jeho návrat na cesty. Daniel Stiegler z hračkárskej firmy Herpa povedal, že nový model s vylepšeným motorom bude stáť približne jeden až jeden a pol milióna slovenských korún. Herpa už hľadá výrobcu, ktorý by vyprodukoval prvých 200 exemplárov. "Ak to bude fungovať, uvidíme či niekto ako Volkswagen alebo BMW bude chcieť priniesť novú líniu. Keď máte nové auto Beetle, prečo nie nový trabant?" vysvetlil Stiegler. Trabant nemá priaznivcov len v Nemecku ale aj na Slovensku. Slovenskí fanúšikovia sa združujú vo vlastnom klube a v júli si v Košiciach pripomenuli na celoslovenskom Trabant zraze 50. výročie výroby tohto autíčka.

SITA/AFP


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Po bakalárovi by mali ísť študenti do praxe
<< predchádzajúci článok
Divadelníci s duševným postihnutím postavia Most úsmevov