|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 24.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adam a Eva
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
16. júna 2015
Torricelliho doska má skrátiť brzdnú dráhu osobných áut až o 40 %
Na snímke interiér automobilu značky Jaguar - XE na jubilejnom 25. bratislavskom Autosalóne v areáli Incheby v piatok 17. apríla 2015.
Zdieľať
Na snímke interiér automobilu značky Jaguar - XE na jubilejnom 25. bratislavskom Autosalóne v areáli Incheby v piatok 17. apríla 2015. Foto: TASR/Martin Baumann
Štokholm/Praha 16. júna (TASR) - Švédska vývojárska firma a dodávateľ komponentov automobilovému priemyslu Autoliv ponúka nového pomocníka pre brzdenie osobných áut v mestách. Informuje o tom portál iDNES.Špeciálna doska namontovaná na podvozku vozidla skráti brzdnú dráhu až o 40 %. Torricelliho doska funguje najlepšie do rýchlosti 70 km/h. Vďaka nej by malo dôjsť k významnému zníženiu malých dopravných nehôd v mestách, kde jazdia autá tesne za sebou a občas vodič v zadnom vozidle nezareaguje rýchlo na auto pred ním, ktoré náhle zastavilo.
Firma Autoliv predpokladá, že nový komponent bude pôsobiť v súčinnosti so systémom autonómneho brzdenia, ktoré v súčasnosti dostávajú autá ako ochranu pred ťuknutiami v mestách.
Brzdová doska, ktorá má 0,3 štvorcového metra, sa prisaje k vozovke silou 15.000 newtonov a za desatinu sekundy už funguje naplno bez ohľadu či podtlak vzniká na asfalte alebo ľade.
Šéf vývojárov Ola Bolström však uviedol, že vynález sa v blízkej budúcnosti nedostane do sériovej výroby. Hlavnou prekážkou je, že Torricelliho doska je veľmi účinná a "nerozumela" by si so súčasnými bezpečnostnými systémami. Okrem iného treba upraviť predpínače záchranných pásov, lebo na telo pôsobí väčšie spomalenie. Keby takto vybavené auto vyrazilo na cestu, vodiči za ním by mali problém s brzdením. Bolström dodal, že firma už oboznámila niekoľkých výrobcov áut s vynálezom, ktorým sa novinka páčila.
Brzdová doska nesie meno talianskeho vynálezu Evangelistu Torricelliho (1608 - 1647), ktorý zasvätil celý život štúdiu atmosférického tlaku a hydrodynamiky. Okrem iného skonštruoval prvý barometer. Venoval sa aj fyzike, matematike a optike.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR