08. decembra 2019
Ilustračná snímka Foto: TASR/František IvánBratislava 8. decembra (TASR) – Výsledky slovenských žiakov z testovania OECD PISA 2018 poukazujú na komplexné problémy, s ktorými sa v školstve stretávame od prvého testovacieho cyklu, ktorého sa Slovensko zúčastnilo. Pre TASR to uviedla analytička projektu To dá rozum Petra Fridrichová. Tvrdí, že sa v nich odráža nielen to, čomu sa pripisuje dôraz v rozvoji žiakov, ale aj to, aké metódy a formy prevažujú vo výučbe.
"
Jednou z ciest, ako rozvíjať nielen čitateľskú, ale aj matematickú a prírodovednú gramotnosť, je rozvíjať schopnosť žiakov analyzovať informácie, s ktorými pracujú, overovať si zdroje, odkiaľ pochádzajú, rozlišovať medzi tým, čo je fakt a čo názor či argumentovať na základe faktov," poznamenala analytička. Ako dodala, súčasne je potrebné prehodnotiť, či výklad a rozhovor o téme postačujú ako metódy výučby pre celistvý rozvoj osobnosti. Výsledky PISA 2018 podľa Fridrichovej potvrdili aj ďalší problém, a to je posilňujúca sa závislosť medzi socioekonomickým statusom rodiny a vzdelávacími výsledkami žiakov.
Veronika Suváková z Komenského inštitútu poznamenala, že zlepšené výsledky žiakov v medzinárodnom testovaní sa dosiahli vďaka učiteľom, ktorí nad svojou prácou ešte "
nezlomili palicu, ale snažia sa vytrvať aj napriek nie práve ideálnym podmienkam". Podľa nej je potrebné, aby učitelia mali viac kvalitnej podpory a tá bola napojená na ďalšie systémové zmeny zo strany štátu. "
Výsledky PISA testov sú len časťou mozaiky o stave nášho školstva," povedala Suváková.
Podľa Slovenskej komory učiteľov (SKU) výsledky majú z dlhodobého hľadiska klesajúci trend. Komora tvrdí, že zo strany ministerstva školstva neboli urobené dostatočné opatrenia, ktoré by pomohli zlepšiť celkové výsledky v testovaní. "
Zistenia zo zhoršujúcich sa výsledkov v predchádzajúcich rokoch sa nepremietli do systémovej podpory škôl ani učiteľov. Jediným realizovaným opatrením ministerstva školstva v rokoch 2016 až 2019 bola dopytovo orientovaná výzva na podporu PISA gramotnosti za 15 miliónov eur, ktorá sa realizuje len na časti škôl," tvrdí SKU.
V oblasti čitateľskej a prírodovednej gramotnosti zostal výkon slovenských žiakov pod priemerom krajín OECD. V matematickej gramotnosti bolo zaznamenané štatisticky významné zlepšenie výsledkov žiakov v porovnaní s predchádzajúcim cyklom. Výkon žiakov sa dostal na úroveň priemeru krajín OECD. Vyplýva to z výsledkov medzinárodnej štúdie OECD PISA 2018. Podľa ministerky školstva, vedy, výskumu a športu Martiny Lubyovej (SNS) sú výsledky optimistické.
"Vo všetkých troch kompetenciách, teda v čitateľskej, matematickej a prírodovednej oblasti, sa naši žiaci v roku 2018 zlepšili oproti výsledkom z roku 2015," povedala Lubyová s tým, že po dlhých rokoch klesania sa podarilo odraziť od klesajúcich hodnôt. Kladne hodnotí aj to, že slovenskí žiaci sa dostali z podpriemeru krajín OECD do priemeru v matematickej oblasti.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR